Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: roze draden van injectie kabelboom

di aug 23, 2005 12:16

die 2 relais zitten achter de accu op het schutbord gemonteerd (aan de pasagierszijde)
dienen om de benzinepomp aan te zetten na of tijdens de startprocedure.
Volgens mij is er idd eentje voor de benzinepomp en is de andere het hoofdrelais voor de injectiecomputer.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gerrelt
Member
Member
Berichten: 147
Lid geworden op: do jul 21, 2005 14:37
Locatie: Twente
Contacteer: Website

Re: RE: roze draden van injectie kabelboom

di aug 23, 2005 14:03

die 2 relais zitten achter de accu op het schutbord gemonteerd (aan de pasagierszijde)
dienen om de benzinepomp aan te zetten na of tijdens de startprocedure.
Volgens mij is er idd eentje voor de benzinepomp en is de andere het hoofdrelais voor de injectiecomputer.
Nee, die zijn het niet, dat zijn twee andere relais die ik op een ander gedeelte van de kabelboom heb zitten.
Die twee zie je in dit bedradingsdiagram rechtsbovenin zitten:
http://home.tiscali.nl/~gmolhoek/alfa/b ... ectie1.jpg

De twee onbekende relais-tjes zijn twee normale "huis-tuin-en-keuken" relais-tjes. Maar ik heb al wel sterk het vermoeden dat 1 van de twee zekeringen voor de benzinepomp is, en die andere zekering voor de lambda sonde. Misschien is de benzine pomp dubbel geschakeld met een tweede relais? :?

Rees Cees

RE: roze draden van injectie kabelboom

di aug 23, 2005 16:37

deel 2 van de bedrading

Afbeelding

kun je zien waar stekker G329 naar toe gaat. M15 heb je niet nodig

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: roze draden van injectie kabelboom

wo aug 24, 2005 08:45

Misschien is de benzine pomp dubbel geschakeld met een tweede relais? :?
Als je het contact aanzet gaat de pomp een paar seconden draaien en daarna weer uit. Als je start blijft hij (natuurlijk) draaien. Wellicht dat hiervoor twee relais nodig zijn?

Ik ging uit van de kabelboom van de 16v, die heeft alleen twee relais onderaan de voorruit. Bij een 1.4 is het dan toch anders.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gerrelt
Member
Member
Berichten: 147
Lid geworden op: do jul 21, 2005 14:37
Locatie: Twente
Contacteer: Website

Re: RE: roze draden van injectie kabelboom

wo aug 24, 2005 08:56

Misschien is de benzine pomp dubbel geschakeld met een tweede relais? :?
Als je het contact aanzet gaat de pomp een paar seconden draaien en daarna weer uit. Als je start blijft hij (natuurlijk) draaien. Wellicht dat hiervoor twee relais nodig zijn?

Ik ging uit van de kabelboom van de 16v, die heeft alleen twee relais onderaan de voorruit. Bij een 1.4 is het dan toch anders.
Als ik hem eenmaal aangesloten heb, dan trek ik wel es een zekering of relais eruit, dan merk ik vanzelf wel waar ie voor is... :twisted:

Heren, bedankt voor de reacties!

En, Mukkus, sorry voor het kapen van je topic... :oops:

Andretti Molletti

Re: RE: roze draden van injectie kabelboom

wo aug 24, 2005 20:04

Misschien is de benzine pomp dubbel geschakeld met een tweede relais? :?
Als je het contact aanzet gaat de pomp een paar seconden draaien en daarna weer uit. Als je start blijft hij (natuurlijk) draaien. Wellicht dat hiervoor twee relais nodig zijn?

Ik ging uit van de kabelboom van de 16v, die heeft alleen twee relais onderaan de voorruit. Bij een 1.4 is het dan toch anders.
De benzinepomp wordt aangestuurd (het relais dan) als het contact aangaat ... de computer ziet dan de +15... contactslot...
Inwendig gaat er dan een timer lopen in de computer van ongeveer 5 seconden... gebeurt er niks dan stopt het relais en dus de pomp. Gaat de motor lopen wat gezien wordt met de BDP sensor (=toerental) dan blijft het benzinepomprelais aangetrokken. Valt het toerental onverhoopt weg dan stopt de pom weer... er is dus maar 1 relasi voor de pomp.
Het andere relais wat belangrijk is is het hoofdrelais wat oa spanning geeft aan het benzinepomp relais en aan de injectoren middels de roze draden. Dit relais is genoemd in een vd schemas zijnde systeemrelais.

De relais op de foto's zijn het relais voor de verwarming van de Lambdasonde en de andere... geen idee... meestal zoiets als koelfan of aircopomp.
Voor de juiste werking van het injectiesysteem zijn alleen het hoofdrelais en het benzinepomprelais van belang.

my 5 cents :wink:

Gerrelt
Member
Member
Berichten: 147
Lid geworden op: do jul 21, 2005 14:37
Locatie: Twente
Contacteer: Website

Re: RE: roze draden van injectie kabelboom

do aug 25, 2005 09:35

De benzinepomp wordt aangestuurd (het relais dan) als het contact aangaat ... de computer ziet dan de +15... contactslot...
Inwendig gaat er dan een timer lopen in de computer van ongeveer 5 seconden... gebeurt er niks dan stopt het relais en dus de pomp. Gaat de motor lopen wat gezien wordt met de BDP sensor (=toerental) dan blijft het benzinepomprelais aangetrokken. Valt het toerental onverhoopt weg dan stopt de pom weer... er is dus maar 1 relasi voor de pomp.
Het andere relais wat belangrijk is is het hoofdrelais wat oa spanning geeft aan het benzinepomp relais en aan de injectoren middels de roze draden. Dit relais is genoemd in een vd schemas zijnde systeemrelais.

De relais op de foto's zijn het relais voor de verwarming van de Lambdasonde en de andere... geen idee... meestal zoiets als koelfan of aircopomp.
Voor de juiste werking van het injectiesysteem zijn alleen het hoofdrelais en het benzinepomprelais van belang.

my 5 cents :wink:

Helder! Nu word het me duidelijk. Dus voor de lambda sonde en waarschijnlijk de koelfan. De auto waaruit deze motor kwam had geen airco. En ik heb inderdaad nergens anders een relais voor de koelfan kunnen vinden, dus dan zal die het wel zijn.

Bedankt voor je reactie Andretti ! Je hebt me weer een stukje op weg geholpen. :D

mukkus

RE: roze draden van injectie kabelboom

do aug 25, 2005 11:00

hmmmmm drijft een beetje af van de echte vraag
maar goed
de radiateur achter de achterbank dat gaat gebeuren
nadat die ruimte toegevoegt is aan de motor ruimte

nog een probleem ik de voorwielen van de kever voorzien van schijfremmen
eigenbouw geventileerde schijven van golf gti remklauwen van ford escort(lees ferrot eskrot) schijfremmen werkt perfect maar omdat ik achter geen zellf stellende remmen heb remt ie achter heel weinig of helemaal niet waardoor ik vrij snel blokerende wielen krijg

mijn vraag is nu welke alfa heeft schijven achter en hoe goed zijn de remklauwen
want klauwen van golf2 golf3 volvo440 en peugot gti zijn waardeloos vergen veel onderhoud en apk gevoelig

Terug naar “Algemene Technische vragen”