Bij zolder opruiming kwam ik nog twee bobines tegen.
Setje is ooit van een GTA afgehaald . Vriend van mij reed er oval-racing mee. Dit kan je nu niet meer voorstellen !
Mijn vraag is of dit specifiek GTA is of ook in andere type's gebruikt is.
Even of topic, puur uit nieuwsgierigheid. Ik sprak ergens rond 1980 iemand op cirquit van zandvoort die inderdaad met een echte GTA aan ovalraces meedeed. Dat ging toen dacht ik om de dikke 1300 GTA waarmee Hans Deen in 1974 nederlans kampioen was geworden.
Die auto had ten tijde van Hans Deen een bestickering van Fujicolor. De originele motor was verkocht aan Sam van Lingen en nu lag er een gekieteld 2 literblok in. Ook de originele GTA velgen waren er niet meer bij.
Is dat toevallig dezelfde GTA?
Ik ken de geschedenis niet van deze auto. De auto heefd namelijk twee eigenaren hier in de buurt ( noord oost groningen) gehad. Ik heb van hun nog wat onderdelen gekregen ,waaronder dus deze bobine's
Over de herkomst van de auto zal ik navraag doen en ik zal je het laten weten.
Heb gisteren de eigenaar van de GTA gesproken . Hij heeft twee eigenaren (Zweitse de Wit en Hans Smit) gehad die er er op de oval-circuit in Ter Apel mee gereden hebben .
Auto bleek geen nederlandse race geschiedenis te hebben . De GTA 1300 zonder originele motor kwam uit de duitse tourwagen.
De auto is door Hans Smit in de begin jaren 80 verkocht door onwetendheid voor een apel en ei aan de wel bekende Jan Steutel . Die toen al zijn ogen en oren open had voor exotische Alfa's.
Nog een leuk verhaal over Steutel ; Ik heb nog een carburateur en spruitstuk van een voor oorlogse 1500 alfa liggen . Ik heb dit wel es verteld aan wat Alfa liefhebbers. Waarschijnlijk is dit weer verder verteld , en het verhaal is steeds mooier gemaakt . Tot het verhaal bij Steutel kwam en hij mij belde of ik een voor oorlogse Alfa blok had en of ik de auto er ook nog bij had. Was het maar waar!
Hans Smit zou nog foto's hebben van de GTA maar op dit moment ontvindbaar . Mocht hij ze vinden zal ik je ze toe mailen.
Maar ik heb nog geen anwoord op de vraag of de bobine's exclusief gta is of op meerder type's zijn gebruikt.