Gebruikersavatar
JasperV6
Newbie
Newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: di okt 27, 2009 15:26
Locatie: Groningen & Goutum (frl)

alfa 156 2.4JTD Motorproblemen :(

zo jun 17, 2012 17:40

Hallo,

Ze zijn al vaak langsgekomen, de 2.4's maar dit probleem kon ik niet echt specifiek vinden met de zoekfunctie :roll:
Ik heb een 156 met nieuwe neus, bouwjaar 2007, 2.4JTD 20v (motorfase?), 298k op de teller en een squadra kuurtje erin.

Nou heb ik de laatste tijd heel wat problemen gehad met de aandrijving. Alles vanaf de motor (dualmass vliegwiel, koppeling, bak+dif, aandrijfas, homokineten) is vervangen vanwege het hevige trillen :cry:

Nou is hij sinds een tijdje in de noodloop gesprongen. Dingen die zijn gedaan/ waargenomen:
- Auto geeft zwarte rookt bij gas geven (teveel diesel of te weinig lucht)
- Bij constante snelheid en starten rookt hij dus niet
- Auto trekt niet (ook niet na resetten foutmeldingen)
- LMM als 2x vervangen
- Motorstoringen: P1235: Turbodruk & P1237 Luchthoeveelheid.
- Na resetten niks anders maar lampje gaat na hoog in de toeren rijden of lang rijden weer aan.
- Lijkt wel als of de turbo niks doet.
- Turbodruk sensor vervangen en dit weekend nog even gereinigd

Nu hebben we net de EGR afgedopt omdat die misschien nog wat kon lekken. Bij squadra is deze natuurlijk al elektronisch dicht gezet maar door het vele vuil kon deze misschien niet helemaal meer dicht. Tijdens deze operatie hebben we geconstateerd dat deze heel erg vies was. Dit vuil/roet zit dus ook helemaal in de inlaat manifold.

We denken dat de turbo met het variabele schoepenwiel vast zit. Zou dit juist zijn?
Heeft iemand ervaring met demontage en reinigen van een Turbo? Deze zit er natuurlijk wel bijna 300K in.
Er is net veel in de aandrijving geïnvesteerd en zou er graag nog zo'n 2 jaar in rijden (90d km). Als we de turbo zouden reinigen kunnen we meteen de inlaat manifold helemaal schoonmaken (moet de brandstof injector eraf?) en het cartersysteem even legen of zelfs afdoppen naar de grond, verder nog iets als je dit allemaal doet? Veel vragen maar hoop dat jullie even de tijd hiervoor kunnen nemen. :wink: Alvast bedankt.

Ciao
Alfa Spider 3.0 V6 Nero (spider 119)

Gebruikersavatar
JasperV6
Newbie
Newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: di okt 27, 2009 15:26
Locatie: Groningen & Goutum (frl)

RE: alfa 156 2.4JTD Motorproblemen :(

zo jun 17, 2012 18:30

Ik heb ook voor de liefhebber csv files van Fiat Ecu Scan die ik naar je kan mailen. (foto is ook bijgevoegd)

Daarin is te zien dat als het lampje aangaat de 'Boost control solenoid valve opening' op standaard 40% springt (noodloop waarde?) (op foto: bij 170 ong.)
Stationair is deze 75% en rijdend gaat deze vaak variabel een beetje naar beneden. Nadat het lampje aangaat trekt hij nog slechter dan als hij niet aanstaat trouwens.

Desired boost pressure & Boost pressure signal ontlopen elkaar wel veel maar hij reageert wel met voltages zo te zien. Dus Boost pressure (geel) is gewoon te laag.

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3ZGZQWAM-D.jpg
Alfa Spider 3.0 V6 Nero (spider 119)

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8039
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: alfa 156 2.4JTD Motorproblemen :(

ma jun 18, 2012 01:04

Even vragen bij Coen (falco motorsport) op t 156 forum. Die doet reinigen etc van turbo's.

Variabele verstelling vast geeft inderdaad genoemde symptomen.

Wat je vooraf nog even kunt controleren is of het slangetje, waar de vacuumpot voor deze verstelling op aangesloten zit, niet gescheurd of los is. Ik dacht nl ook dat mn verstelling vast stond maar dit bleek een verrot slangetje te zijn (sommige mensen hebben altijd mazzel :lol: )
Controleren doe je door iemand anders eens flink gas te laten geven terwijl je zelf kijkt of t draadeind welke de verbinding vormt tussen vacuumpot en t armpje richting turbinehuis goed beweegt, moet bij gas geven/gas los zo'n anderhalve cm heen en weer bewegen.

Suc6,grtz,fRank

Gebruikersavatar
JasperV6
Newbie
Newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: di okt 27, 2009 15:26
Locatie: Groningen & Goutum (frl)

RE: alfa 156 2.4JTD Motorproblemen :(

ma jun 18, 2012 23:54

Bedankt voor het snelle antwoord. Meteen ff die slang bekeken.

Update:

Vandaag naar de garage geweest. Even overleggen of turbo zelf is te demonteren en reinigen.
Toevallig stond daar net een 156 1.9JTD op de brug :) Nieuwe koppeling moest erin dus kon zo alles even mooi bekijken hoe het zit.

Vacuumklep is getest met een nieuw exemplaar en deze doet het wel. Het stangetje in de pot beweegt echter niet!! :evil:
De vacuumslang was al aan het begin van het probleem vervangen (scheurtjes) en toen was het heel even verholpen (halve week).
Denk dat in de tijd dat er scheurtjes in zaten, de turbo van binnen -mede door de slechte ontbranding = veel roet- vervuild is. Toen de vacuumslang is vervangen kon hij blijkbaar nog even doordat vuil heen, maar na een halve week was deze zo vies dat de variabele verstelling vast komt te zitten.

Die variabele verstelling zit aan de kant van de uitlaatgassen he? Anders zou hij helemaal niet zo erg vervuilen kunnen. :?:

Niet dit weekend maar die erna gaat de operatie beginnen. Keep you updated & zal ff een reactie plaatsen op het 156forum. :P
Alfa Spider 3.0 V6 Nero (spider 119)

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8039
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: alfa 156 2.4JTD Motorproblemen :(

di jun 19, 2012 00:02

Denk idd dat de verstellling vaststaat ja. Kan uiteraard niet inschatten hoe technisch of handig je bent maar mi luistert dat nog aardig nauw met die verstelling...
Eerder genoemde Coen doet dit regelmatig, diagnose en reinigen, met garantie meen ik. Persoonlijk zou ik daar zeker nog ff mn licht opsteken voor ik de hele santekraam zelf uit elkaar trok.

My 2cents, suc6 in ieder geval, grtz,fRank

Gebruikersavatar
marlon_ruchtie
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: ma mar 09, 2009 18:58
Locatie: Ede

RE: alfa 156 2.4JTD Motorproblemen :(

di jun 19, 2012 01:05

Turbo zelf uit elkaar trekken zou ik niet zo snel doen. (en ik ben echt geen zeikerd wat dat betreft)

Zo'n ding maakt nog wel een beetje toeren en als die uit elkaar spettert ben je verder van huis.
Alfetta 1600
SCARB: 6004

Gebruikersavatar
JasperV6
Newbie
Newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: di okt 27, 2009 15:26
Locatie: Groningen & Goutum (frl)

RE: alfa 156 2.4JTD Motorproblemen :(

di jun 19, 2012 10:52

Martijn van Goorden doet dit ook dacht ik. Ik zal ze beide even contacten. :wink:
Alfa Spider 3.0 V6 Nero (spider 119)

Terug naar “Algemene Technische vragen”