Heeft iemand tips voor het monteren van de distibutieriem alfa 156 1.8 140 pk cf3
Klopt het dat de riem er moeilijk op te leggen is of heb ik de verkeerde riem
die met 166 tanden krijg ik er namelijk niet zo op..
Weet ik zo niet. Heb zelf nog nooit een distributiewissel gedaan bij fase3. Zijn de spanner/looprol/waterpomp etc wel de juiste?de riem moet dus goed zijn...het klopt wel dat de riem er lastig op gaat ? (ken net zeg maar...)?
...eh, hoe danstelt niks voor.
haha, heb er ook al enkele zonder calibers gedaan, maar kijk uit: zeg dit niet op het alfa 156 cluppie, je wordt geheid afgebrand en als prutser bestempeld
heb er door de jaren al tig gedaan maar nog nooit met calibers[alleen de v6 24v wel].
De Efteling methode? Eerst de oude riem door de helft snijden, en dan de nieuwe riem erop schuiven was het toch?haha, heb er ook al enkele zonder calibers gedaan, maar kijk uit: zeg dit niet op het alfa 156 cluppie, je wordt geheid afgebrand en als prutser bestempeld
heb er door de jaren al tig gedaan maar nog nooit met calibers[alleen de v6 24v wel].
Mijn vorige distr. wissel van de 156 is ook met calibers etc. uitgevoerd en hij liep ook weer als daarvoor. Echter na de laatste wissel, ook weer met alle gereedschap als het goed is, viel me direct op dat hij (nog) mooier en rustiger liep dan voorheen. En inderdaad het verbruik lijkt ook gezakt. Bij een van de eerste tankbeurten had ik opeens een verbruik van 1:11.5, dat heb ik in de jaren er voor nog nooit gehaald. En ook daarna zit ik steeds tussen de 1:10 en 1:11.5, waar ik voorheen ca. 1:9.5 a 1:10.5 haalde. Ik heb het niet over langere periode berekend, maar ik schat dat ik zo'n 0.5 tot 1 km verder kom op een liter sinds die laatste wissel.En ja, zonder calibers en meetklok is het een stuk lastiger om het goed voor elkaar te krijgen. Tuurlijk, je kan een riem wisselen en de motor zal niet stuk gaan als je met merktekens werkt, maar je kan de nokkenasversteller alvast niet wisselen en de kans dat je timing een aantal graden afwijkt is vrij groot. Ik kom ze regelmatig tegen met verlopen timing en als je dan een wissel doet en ze op de graad goed zet, rijden ze ineens een stuk beter en worden ze er meetbaar zuiniger van. Zeker als de nokkenasversteller niet strak vast is gezet door de vorige monteur, kan je maar zo een graad of 10 afwijking in met name de inlaatnokkenas krijgen en dan helpt streepjes zetten niets.
Ik zet vaak de calibers al even op proef voordat ik de riem van spanning haal of de poulies losmaak. Dan kan je aardig zien of alles nog op tijd staat, of dat het verlopen is. Dan weet je ook of je een verschil gaat krijgen in voor en na de wissel.Mijn vorige distr. wissel van de 156 is ook met calibers etc. uitgevoerd en hij liep ook weer als daarvoor. Echter na de laatste wissel, ook weer met alle gereedschap als het goed is, viel me direct op dat hij (nog) mooier en rustiger liep dan voorheen. En inderdaad het verbruik lijkt ook gezakt. Bij een van de eerste tankbeurten had ik opeens een verbruik van 1:11.5, dat heb ik in de jaren er voor nog nooit gehaald. En ook daarna zit ik steeds tussen de 1:10 en 1:11.5, waar ik voorheen ca. 1:9.5 a 1:10.5 haalde. Ik heb het niet over langere periode berekend, maar ik schat dat ik zo'n 0.5 tot 1 km verder kom op een liter sinds die laatste wissel.