Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Elekt benzine pomp aansturen

vr jul 27, 2012 19:51

Hoe te doen? Het gaat om een 33 op carbs die dus via een elektrische benzine pomp z'n voedingssupplement moet krijgen.
Het topje van de ijsberg is voor mij zichtbaar, nu de rest nog.

Wat voor relais moet ik gebruiken?
Waar haal ik een stroompje zodra de motor draait? Bobine, dynamo? Ik gok bobine, welke draad moet ik dan hebben?

De mechanische pomp zit op het blok, is hier in de buurt de ideale locatie voor de vervanging? Of beter bij de tank (zoals inj.)?

Tevens lees ik advies van oa reescees om de retour af te doppen. Waarvoor dient dit?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Elekt benzine pomp aansturen

za jul 28, 2012 10:33

Pak een relais voor een "klassieke" LPG installatie. Dat is een relais met een stukje electronica dat het volgende doet:

Bij aanschakelen contact, zal het relais 5 seconden bekrachtigd blijven en daarna afvallen. Dat is een prima hoeveelheid tijd om je LPG/Benzinesysteem te primen.
Zodra de motor draait, zal het relais dmv een draad die om een bougiekabel gewikkeld zit, herkennen dat de motor draait en het relais bekrachtigen. Precies wat je wit, bij draaiende motor ook brandstof.
Zodra de motor afslaat, zal het relais na 5 seconden afvallen en de brandstofstroom stoppen.

Zulke relais worden voor een paar tientjes door elk LPG inbouwbedrijf verkocht, op de sloop, als je ze nog kan vinden, zitten ze vaak nog wel in de auto's.

Een retour afdoppen van wat? Wat voor systeem? wat voor pomp? Als je een nu mechanisch systeem hebt heb je geen retour, als je een injectiesysteem met retour ombouwt naar een systeem voor carbs, kan je of een lagedruk overflowregelaar pakken met een swirlpot en het systeem zo laten, of een facet red/silver-top achtige pomp pakken en inderdaad het retourgebeuren netjes dichtmaken.

Je kan kiezen voor de klassieke locatie voor 33 injectieuitvoeringen, naast de tank achter de bumper links, of in de motorruimte. Ik zou in ieder geval kiezen voor een laag punt, zodat je pomp zo min mogelijk moet aanzuigen. Bij een lege tank kost dat relatief veel moeite en is de kans op vapor lock en dergelijke veel groter als je pomp hoog zit.

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Elekt benzine pomp aansturen

zo jul 29, 2012 00:51

Duidelijk verhaal. Zou ik het signaal ook ergens anders vandaan kunnen pikken ipv bougiekabel? Dat lijkt me een beetje shabby. Naar de bobine lopen een aantal draden, wat doen deze? Ik gebruik de ontsteking van een 33 type3 1300.

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

Re: RE: Elekt benzine pomp aansturen

zo jul 29, 2012 10:14

Duidelijk verhaal. Zou ik het signaal ook ergens anders vandaan kunnen pikken ipv bougiekabel? Dat lijkt me een beetje shabby. Naar de bobine lopen een aantal draden, wat doen deze? Ik gebruik de ontsteking van een 33 type3 1300.
Ik gebruik ook een lpg veiligheidsrelais maar die krijgt zijn puls rechtsstreeks van de bobine.
weet zo niet meer waar ik dat besteld heb maar het was een online lpg onderdelen bedrijf.
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Elekt benzine pomp aansturen

ma jul 30, 2012 10:03

Grazi!

Volgende x kan ik ook beter proberen te zoeken.... :
We gaan gewoon de dingen oplossen als we ze tegenkomen.

De benzinepomp gaan we met een aan/afschakelrelais van een LPG-installatie aansturen.
Had alleen in bert's topics gezocht.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Elekt benzine pomp aansturen

ma jul 30, 2012 14:04

Door om de bobine/bougiekabel te wikkelen heb je een galvanische scheiding en stroomt er ook alleen brandstof als er ook een vonk is. Als je signaal rechtstreeks van de bobine pakt, heb je of keihard hoogspanning op je relais (lijkt me een slecht plan) of je stuurt ook brandstof door als er wel aangestuurd, maar niet gevonkt wordt. In dat geval verzuipt je motor. Als je dan af en toe wel een vonk krijgt, gaan er harde klappen te horen zijn. Er is wel over nagedacht hoor, over dat omwikkelen.

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

Re: RE: Elekt benzine pomp aansturen

ma jul 30, 2012 20:48

Door om de bobine/bougiekabel te wikkelen heb je een galvanische scheiding en stroomt er ook alleen brandstof als er ook een vonk is. Als je signaal rechtstreeks van de bobine pakt, heb je of keihard hoogspanning op je relais (lijkt me een slecht plan) of je stuurt ook brandstof door als er wel aangestuurd, maar niet gevonkt wordt. In dat geval verzuipt je motor. Als je dan af en toe wel een vonk krijgt, gaan er harde klappen te horen zijn. Er is wel over nagedacht hoor, over dat omwikkelen.
Het lpg relais wat ik gebruik pakt van 1 van de bobine aansluitingen waar bijvoorbeeld ook een electronische toerenteller zijn signaal vandaan haalt.
Als de motor niet draait komen hier ook geen pulsen op, op deze aansluiting staat niet zo'n hele hoge spanning. De bobine kan niet pulsen als hier geen pulserend signaal op staat van de verdeelkap lijkt mij.

Een andere oplossing (zonder lpg relais) zou ook nog de draad van het laadlampje van de accu kunnen zijn, dit heb ik in het begin gebruikt.

Mijn lpg relais (veiligheidsrelais) stuurt trouwens nog wel een relais aan voor de benzinepomp. Het veiligheidsrelais zelf kon dit niet.
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
Mirano
Junior Member
Junior Member
Berichten: 63
Lid geworden op: di jul 22, 2008 19:25

RE: Elekt benzine pomp aansturen

wo aug 01, 2012 09:05

Ik pak het signaal voor het relais ook gewoon van de bobine en dit gaat al heel lang goed.
Bij het op contact zetten gaat de pomp lopen, ik heb nog nooit last gehad van een verzopen motor of vreemd starten.

Er zijn ook brandstofpompen met ingebouwd relais, kan je zo op 12V aansluiten.

Terug naar “Algemene Technische vragen”