Tweak
Newbie
Newbie

RE: 156 vraagjes

ma sep 03, 2012 20:44

Oeps. Had ik ergens anders gevraagd.. maar wat bedoel je met geen 156?

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di sep 04, 2012 08:20

grapje, ik refereer aan aantal, (156 vragen terwijl er rmaar 3 staan). niet aan type 156...
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Tweak
Newbie
Newbie

do sep 06, 2012 18:25

Dat word wss de sloop! Yay gaat lekker. Hij tikt namelijk nu al. Dus doei krukas denk ik. En ik vond hier op forum dat motor eruit moet om het te vervangen. Onderdelen kan ik gratis aankomen. Maar heb geen zin om motor eruit te halen. Dit ivm al die opties airco etc.

Rainier155
Guru
Guru

Re: RE: 156 vraagjes

do sep 06, 2012 22:56

Dat word wss de sloop! Yay gaat lekker. Hij tikt namelijk nu al. Dus doei krukas denk ik. En ik vond hier op forum dat motor eruit moet om het te vervangen. Onderdelen kan ik gratis aankomen. Maar heb geen zin om motor eruit te halen. Dit ivm al die opties airco etc.
Tja... was te verwachten. :roll:
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Tweak
Newbie
Newbie

do sep 06, 2012 23:11

Morgen moet ik maar met trein/bus. ik rijd er niet meer in, ja naar de brug als ik terug ben van vakantie. en dan kijken of krukas beschadigd is.

wat mijn plan dan is, als dit kan, auto op de brug, met takel motor vasthouden.
subframe weg, motorsteun los (bij bak dus)
bak weg
dan dus indien nodig meteen krukas vervangen. incl lagerschalen.
meteen nieuwe driem, is ook onbekend wanneer vervangen.

Lijkt me wel mogelijk? schijnt dat de bak die er nu onder zit ook al eens vervangen is geweest. en motor bleef ook in de auto.

1 voordeel, nu weet ik motorisch ook wat meer. nu snap ik ook waarom alles kapot loopt met een driem die knapt :')

Rainier155
Guru
Guru

do sep 06, 2012 23:43

Morgen moet ik maar met trein/bus. ik rijd er niet meer in, ja naar de brug als ik terug ben van vakantie. en dan kijken of krukas beschadigd is.

wat mijn plan dan is, als dit kan, auto op de brug, met takel motor vasthouden.
subframe weg, motorsteun los (bij bak dus)
bak weg
dan dus indien nodig meteen krukas vervangen. incl lagerschalen.
meteen nieuwe driem, is ook onbekend wanneer vervangen.

Lijkt me wel mogelijk? schijnt dat de bak die er nu onder zit ook al eens vervangen is geweest. en motor bleef ook in de auto.

1 voordeel, nu weet ik motorisch ook wat meer. nu snap ik ook waarom alles kapot loopt met een driem die knapt :')
Een nieuwe krukas kost je minimaal 400-500 euro als het niet meer is. Een gebruikte krukas zal ergens op de helft of minder zitten.
Al met al kost het je een aardig bedrag aan een motorblok waarvan je nog steeds niet 100% weet of deze nou wel goed is of niet. Distributie moet trouwens met speciaal gereedschap gebeuren.

Ik heb overigens nog een prima 1.8 motorblok te koop met 166.000km, nul olie verbruik na 6000km, en alles is aangepakt (koppakking, drijfstanglagers, distributie + waterpomp, krukas en nokkenaskeerringen en goede nokkenassen).
Motor zit nog in de auto en is lopend te horen.

Tweak
Newbie
Newbie

do sep 06, 2012 23:52

Onderdelen kan ik gratis aankomen.
speciaal gereedschap? ik neem aan dat auto monteurs dat toch hebben. (waar ik het dus ga doen)
als die maar goed op tijd staat =)

enige kosten, olie.. en veel tijd.

en rest van blok ja, het is een gok. maar lijkt in orde. zoveel heeft die ook nog niet gelopen. iedergeval nog geen 2 ton
thnx voor je aanbod, maar niet nodig (die motor blijft er echt in zitten) had je topics al gezien ;) wat je verkoopt.

ik heb ooit in een simpele peugeot een ander blok getakeld op een oprit met takel, dat vond ik al BAH en moet er bij deze helemaal niet aandenken.

Rainier155
Guru
Guru

vr sep 07, 2012 09:58

Onderdelen kan ik gratis aankomen.
speciaal gereedschap? ik neem aan dat auto monteurs dat toch hebben. (waar ik het dus ga doen)
als die maar goed op tijd staat =)
.
Fout. Veel monteurs en algemene garage's hebben dat juist niet. Is specifiek gereedschap voor Alfa 16V TS motoren (nokkenascalipers). En elke versie heeft ook andere calipers nodig. (1.6 is bijv anders als 1.8 en 2.0).
En natuurlijk kan het in "theorie" ook zonder die dingen, op de beunhaas danwel Efteling manier, maar dan weet ik nu al wat jouw volgende topic gaat worden: "156 geen vermogen?"

:roll: :lol:

Tweak
Newbie
Newbie

wo sep 19, 2012 02:11

Helaas, weg geld :( gister terug van vakantie, en vandaag dus carterpan weggehaald. alle kappen eraf gehaald en zag er nog wel "oke" uit. ook de krukas... totdat we bij de laatste kwamen (bak kant) de lagerschalen hingen al los op de krukas en konden we zo eraf pakken. en die waren dus flink beschadigd. krukas schoongemaakt en dikke krassen daar te zien en te voelen. de persoon die me hielp (van wie ook de brug is) had er ook niet zo zin in om de krukas te vervangen. dus auto zal wss naar de sloop moeten. 3de auto nu met gezeik. gaat lekker zo. ik hoef iedergeval geen 156 meer. andere krukas lijkt mezelf ook teveel werk, bak eraf, distributie eraf etc. vond de auto zeer fijn rijden en de opties met vol auto airco zal ik missen :(

Rainier155
Guru
Guru

wo sep 19, 2012 12:17

Je bent niet de eerste (en zeker ook niet de laatste) die zonder voorkennis een Alfa koopt met 16v TS motor en vervolgens binnen no time het blok kapot rijdt. :roll:
Terwijl het heel simpel te voorkomen is door een uurtje googlen en de diverse Alfa forums doorlezen.

Dus een goedkope en slecht onderhouden Alfa met 16v TS motor kopen, zonder complete onderhoudsgeschiedenis is vragen om problemen.

Tweak
Newbie
Newbie

wo sep 19, 2012 12:21

Ik heb hem iedergeval niet kapot gereden denk ik zo, de schade is niet van de tijd dat ik hem heb.. foto's staan op mijn tel maar lader vergeten. had ik maar gewoon bij de 155 8V gebleven..

Terug naar “Algemene Technische vragen”