Als brandstoftoevoer en ontsteking goed zijn, maar daar lijkt het wel op gezien de al uitgevoerde reparaties, denk ik aan het volgende:
- valse lucht, ergens na de luchthoeveelheidsmeter een lekkage in buizen en/of slangen.
- aan de rechterkant onder de motorkap tegen het schutbord zit een rijtje relais. Deze willen nog wel eens slechte contacten hebben.
- nokkenasverstelling werkt niet.
Succes,
Rob
Nokkenasvervroeging word aangestuurd bij circa 3000rpm. Daaronder doet hij niks. Werking is eenvoudig te controleren door met stationair draaiende motor 12V op de versteller te zetten. Motor gaat dan heel beroerd lopen en slaat meestal af. Dan weet je dus dat de nokkenasversteller zelf OK is. Het storingsbeeld zou kunnen ontstaan doordat de nokkenas in vervroegde stand is blijven hangen. Maar dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Overigens simpel genoeg te controleren door even nokkenasdeksel eraf te halen en timing te controleren. Als de nokkenasverstelling niet werkt raak je alleen bovenin vermogen kwijt. Hikt niet maar voelt sloom aan. Onderin gebeurt er niks.
Vwb bobines/ontsteking, zowel op eens als op twee bobines moet de motor onbelast vlot en zonder hikken op gaspedaal reageren/toeren maken.
(dwz mits de brandstof voorziening op orde is, wat niet het geval is als de gasklepschakelaar kaduuk is, of als er valse lucht word aangezogen) Simpel te controleren door de multiconnector van de bobines een voor een los te nemen.
Als er een bobine/ontsteking stuk is kan de auto nog prima netjes rijden, door het hele toerengebied. Je raakt alleen vermogen kwijt. Wederom, hikt niet maar is langzamer/sloom.
Ik zit richting de stationair/deellast/vollast schakelaar te denken die onder de gasklep zit gemonteerd. Wellicht werkt die niet goed meer en denkt de ECU daardoor dat de gasklep volopen staat. (vollast schakelaar blijft continu in staan) Is eenvoudig door te meten met een multimeter.
Of de vollast verrijking zoveel is dat bij daardoor onder de 3000 toeren slecht gaat lopen durf in niet te zeggen.
En de al genoemde valse lucht is ook een mogelijke verklaring.
Met spuitbus remmenreiniger over eerder genoemde onderdelen spuiten geeft indicatie voor valse lucht. Als toerental oploopt als je met remmenreiniger in de weer bent trekt hij ergens valse lucht.
Stinkt de auto erg als hij stationair loopt? Dan ga je richting te rijk denken.
Laat er even ergens een 4 gas tester aanhangen. Dan weet je wat. (Mits degene die de 4 gastester uitleest snapt wat hij doet.....)
Genoemde BDP sensor kan ook voor veel hoofdbrekens zorgen. Maar eerst de simpele dingen controleren.
Gr
DJ