Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Speling linker achterwiel Bertone

zo sep 04, 2005 19:00

Na een aantal gesprekjes op 't SS één en ander nagekeken bij de Bertone: linker achterwiel vertoont speling (ca 1 - 1,5 mm) in breedterichting. geeft ook klikkend geluidje als ik wiel naar me toetrek en weer terugduw. Speling op de lagers ? Deze bevinding strookt ook met wat @@ me vertelde tijdens ons gesprek over de remmen (dat de eerste aanslag iets langer is dan bij 1 x pompen) --> doordat de remzuiger (door de speling) iets wordt teruggedrukt.

Mijn vragen zijn de volgende:

1. ZIJN dit de lagers ?
2. Makkelijk zelf te doen ?
3. dringend ? of kan wachten tot 't najaar ?

Alvast bedankt,

Michel
Laatst gewijzigd door Michel op zo sep 04, 2005 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: Speling linker achterwiel Bertone

zo sep 04, 2005 19:53

He Michel. Weer veilg thuis? Volgend jaar met Berteke he... :wink:

Waar meet je die speling precies? Aan de bovenzijde van het wiel is bijna altijd iets speling voelbaar. Dit is niet schadelijk, maar het moet niet te gek worden natuurlijk. Als je hem duidelijk kunt horen zal het wel op vervangen uitdraaien. Das best zelf te doen met een stuk lange pijp en een speciale trekker ( Heeft Dirk wel ( @ Giulia 2000 TS)
Lukt dat niet dan kun je altijd nog gaan slijpen> Het lager zit nl op je steekas geborgd met een borgring. Alfankelijk van je type achteras kan dit een krimpring of een schroefring zijn. (Zo uit et hooft dacht ik dat alleen de 2.0 een schroefring had) Iig moet je eerst de krimp/schroefring verwijderen ( Slijpen of draaien) Daarna kun je het lager er redelijk simpel aftikken en als het niet wil kun je nog een trekker (die lange) gaan gebruiken. Montage andersom. (Krimpring wel eerst heetstoken en met een passende pijp erop tikken. Lukt je vast. :wink:

Ga voor de grap echter eens de slingering van al je schijven meten, gezien je probleem(pje) kan dit ook nog invloed hebben.

Oh ja> Klusje kan best wachten tot vlgd jaar hoor, tenzij de keurmeester van de Belgische Periodieke Automobiel Keuring daar ingeval van- ,geen problemen meer heeft. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo sep 04, 2005 20:14

Ja hoor, we zijn d'r weer !!! verdorie, ik had de Bert voor m'n hotelkamer kunnen zetten ! :cry: Ach ja, je weet 't niet op voorhand en er komen nog Spettacolo's, he ?
De speling is echt in breedterichting, daarmee bedoel ik dat ik 't wiel naar me toe kan trekken en terugduwen. Ongeacht de positie van m'n handen of 't wiel. klik-klik-klik
In ieder geval bedankt voor je beschrijving, lijkt idd best zelf te doen. De reden waarom ik vroeg naar de dringendheid is simpel: morgen start school weer en over net dat soort dingen ga ik (samen met electriciteit) dit jaar zeeeeeer veel leren. vorig jaar hebben wij enkel de motoren gezien ;)
ivm de keurmeester van de enz enz... (wat klinkt jullie APK toch makkelijk) is er geen probleem: mijn auto staat ingeschreven als oldtimer en daarom hoeft die brave meneer mijn auto nooit nog terug te zien......(begrijp je die wet nou ? :? )
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

ma sep 05, 2005 10:03

toch niet gegaan met de Bert, foei :!:
156

Terug naar “Algemene Technische vragen”