Gebruikersavatar
Firedriver
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:13
Locatie: Tongeren - Belgie

RE: Koelingsproblemen 75

di nov 20, 2012 21:58

Heb het ook aan de hand gehad.
Ik heb toen deze test gedaan, na vanalles te zoeken natuurlijk.
Motor laten draaien tot hij ongeveer zijn bedrijfstemeratuur heeft.
Bovenste waterdarm van de radiator losgekoppeld.
De andere darm van de thermostaat losgekoppekd, waarbij ik met die andere slang probeerde door te blazen.
Het blazen was niet mogelijk doordat de thermostaat in gesloten toestand was, deze moest open zijn.
Dan maar het binnenwerk van de thermostaat eruitgehaald zit wel een beetje vast met kleine klemmen.
Alles gemonteerd en ontlucht.
En zo maar blijven rijden tot dat ik een nieuwe thermostaat had( tijdelijke korte oplossing)
Dacht eerst aan zijn thermostatische schakelaar aan de radiator.

Gr.
Jantje

Gebruikersavatar
Mark75
Member
Member
Berichten: 117
Lid geworden op: do feb 03, 2011 16:27
Locatie: Assen

RE: Koelingsproblemen 75

do dec 13, 2012 17:29

Afgelopen woensdag bij Alfa Nord een thermostaat opgehaald en er vandaag ingezet.
De oude zat behoorlijk vastmaar de bouten zijn er stuk voor stuk goed uitgekomen.
Direct in de kopervet gezet.
Alles netjes schoongemaakt en de nieuwe thermostaat gemonteerd met de nieuwe pakking
en vloeibare pakking.

De oude thermostaat in een pannetje heet water gelegd en deze ging ongeveer een cm open.

Vanmiddag naar het werk gereden en de Alfa een poosje laten draaien.
De temperatuur meter ging van 80 naar 90 en bij 100 heb ik hem uitgezet.
Nu viel mij op dat de fan niet aangeslagen is.
Hoe kan ik dit euvel verhelpen?

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Koelingsproblemen 75

do dec 13, 2012 18:01

Fan niet aanslaan was bij mij een kwestie van de stekker van de radiator losmaken en schoonmaken.
Ik neem aan dat je 'm met de hand kunt ronddraaien (zit dus niet vast).
Met een tweede accu en wat draad kun je controleren of de fanmotor het wel doet.
Iets dat ik nu trouwens elk voor jaar doe (met alle andere stekkers waar ik bij kan en alle relais).
Als dat allemaal werkt dan is het de schakelaar (ik geloof) linksonder aan de radiateur welke niet meer werkt.
Ik lees net van Sander dat ie rechtsonder zit.
Laatst gewijzigd door Alfa-Corazon op do dec 13, 2012 18:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Koelingsproblemen 75

do dec 13, 2012 18:03

Even prullen aan de stekkertjes rechts onder aan de radiateur. (bijrijderskant dus)
En/ of zelfde verhaal voor de stekker die op de ventilator zit. (aan de snoer)

9 van de 10 keer is het daar wel te doen.....
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Mark75
Member
Member
Berichten: 117
Lid geworden op: do feb 03, 2011 16:27
Locatie: Assen

RE: Koelingsproblemen 75

zo dec 16, 2012 19:36

Ik heb aan de stekkertjes gerommeld en ze even losgehaald en
opnieuw bevestigd maar geen reactie van de fan.
Wat is de volgende stap?
Ik heb ook iets gehoord over doorverbinden en de fan continu te laten draaien
maar daar ben ik niet zo n voorstander van.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Koelingsproblemen 75

zo dec 16, 2012 19:58

Stap 1 is te kijken waar het probleem zit...

Trek de stekker die op de thermoschakelaar op de radiateur zit er eens af en verbind de twee polen met elkaar door. Wat je dan doet is feitelijk hetzelfde wat de thermoschakelaar doet als hij boven een bepaalde temperatuur komt, de boel met elkaar verbinden. De fan zou nu moeten draaien.

Draait de fan niet dan kan dat 2 oorzaken hebben, de fan is kapot of krijgt geen spanning. Of hij kapot is kun je testen met 2 stukken draad rechtstreeks naar een accu. En of hij spanning krijgt kun je meten op de stekkers.

Eerlijk gezegd weet ik niet meer of er een relais en/of zekering is voor de elektrische fan bij een 75, dat zou ook een puntje zijn om te controleren..

De fan is er alleen voor om de radiateur te koelen als er geen rijwind is om dat te doen. Als jouw motor onder het rijden te heet wordt heb je een ander probleem...
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Koelingsproblemen 75

zo dec 16, 2012 19:59

Kun je doen als test om de werking van de thermoschakelaar te proberen; de beide stekkertjes op de schakelaar losnemen en deze even doorverbinden met een stukje draad wat aan beide zijden een eindje blank is gemaakt.
Als je dit doet bij ingeschakeld contact moet de fan aanslaan (pas op voor je vingers!) Als de fan aanslaat is je thermoschakelaar in de radiator kapot. :wink:

Grtz,fRank
ps dit truukje werkt uiteraard ook als je motor oververhit dreigt te raken omdat de fan niet aan wil slaan in een file oid.
*Edit: giuliettaevo typt vlugger... :lol:

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Koelingsproblemen 75

zo dec 16, 2012 20:06

*Edit: giuliettaevo typt vlugger... :lol:
Nee hoor, jij woont gewoon in een uithoek, dan duurt het langer voor het online staat... :lol: :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Koelingsproblemen 75

zo dec 16, 2012 20:15

*Edit: giuliettaevo typt vlugger... :lol:
Nee hoor, jij woont gewoon in een uithoek, dan duurt het langer voor het online staat... :lol: :wink:
Cuijk; centre of the world, tuurlijk... :^o

:mrgreen:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: Koelingsproblemen 75

zo dec 16, 2012 21:11

I1 is het relais van de koelventilator, zit als je voor de auto staat links (passagierszijde).
2 relais naast elkaar, is de linkse en er zit een zekering bovenop. Mogelijk is die kapot.
Als je de 2 draadjes van het thermokontakt op de radiateur tegen elkaar houd, moet dit relais klikken, ook bij een kapotte zekering.
Kan het schema niet vinden, maar het thermokontakt schakelt de min en staat achter het contactslot. Het relais de +.
Schema bij een V6 is het zelfde!
Afbeelding

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Koelingsproblemen 75

zo dec 16, 2012 21:27

Niet direct de oplossing van je probleem (is al genoemd) maar als je nog eens iets dergelijks hebt: kachel op maximaal warm met de kachelfan vol bij paar raampjes open. Kan verschil zijn tussen naar huis lopen of rijden of verschil tussen wel of geen motorschade.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Mark75
Member
Member
Berichten: 117
Lid geworden op: do feb 03, 2011 16:27
Locatie: Assen

RE: Koelingsproblemen 75

ma dec 17, 2012 18:37

zoals gezegd heb ik de stekkers doorverbonden.
Geen fan die aanslaat maar wel de klik in het relais.
Het was al te donker om verder te kijken.

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: Koelingsproblemen 75

ma dec 17, 2012 18:49

Geen fan die aanslaat maar wel de klik in het relais.
Dan toch de zekering? Wacht je reactie met spanning af :)

Gebruikersavatar
Mark75
Member
Member
Berichten: 117
Lid geworden op: do feb 03, 2011 16:27
Locatie: Assen

RE: Koelingsproblemen 75

ma dec 17, 2012 20:09

Ik ben toch maar met de looplamp gaan kijken.
Echter zit er op de plaats van de tekening maar 1 zo n kastje.
er zit geen zekering in.
dat is toch wel een beetje bijzonder.

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: Koelingsproblemen 75

ma dec 17, 2012 20:40

Het positieve is dat je hem wel hoort klikken als je de draadjes doorverbind.
Het negatieve is dat er geen zekering op zit.
Bosch en Hella maken relais die niet uitwisselbaar zijn, zou zomaar de verkeerde kunnen zijn.
Heb nog wel een relais liggen met een zekering.
PB me je adres en ik stuur er één op.
Zeg niet dat dat het is, maar niet geprobeerd is ................

Terug naar “Algemene Technische vragen”