Gebruikersavatar
Tomolino
Full Member
Full Member
Berichten: 498
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:49
Locatie: Overijssel

Verhogen 75

ma jan 21, 2013 11:39

Mijn 75 hangt voor dusdanig laag dat ik bij bijna elke drempel de uitlaat de grond hoor raken, dit begint me heel erg te irriteren.
De 75 staat er prachtig bij als hij verlaagd is, maar het is niet praktisch, helemaal niet als ik er aankomende zomer mee naar de Spaanse costa wil rijden.

Nu is dus de vraag hoe hij aan de voorkant verhoogd kan worden, is dit een klusje dat een beginend knutselaar als ik zelf kan doen, of moet hij naar de garage?
Neemt het veel tijd in beslag? Moet de auto daarna weer uitgelijnd worden, andere dingen waar opgelet moet worden?

Alvast bedankt! ;)
Alfa Romeo Spider 916 2.0 Twin Spark

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

RE: Verhogen 75

ma jan 21, 2013 11:57

Als je dat nog nooit gedaan hebt is het een pittig klusje. De torsieveren moeten namelijk verdraaid worden door ze een x-aantal tandjes vóór en achter te verdraaien. Daarvoor moeten dus de torsieveren naar achteren getrokken worden en niet zoals de meesten doen (de makkelijke manier) alleen de draagarm een tandje anders zetten. Dan heb je namelijk een te grote overbrenging met als gevolg dat de auto minstens 6 cm. hoger staat. De torsieveren hebben namelijk voor en achter een verschillend aantal tandjes waardoor je de auto kunt verhogen of verlagen met stapjes van 1,5 mm. En je moet zorgen dat de onderste draagarm spanningsvrij hangt, dus onderste fuseekogel los en dan de draagarm vrij laten hangen zodat de torsieveer naar achter getrokken kan worden. Na het verhogen moet de auto uitgelijnd worden omdat je sporing dan compleet anders is geworden!

Gebruikersavatar
Tomolino
Full Member
Full Member
Berichten: 498
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:49
Locatie: Overijssel

RE: Verhogen 75

ma jan 21, 2013 12:03

Bedankt voor het snelle antwoord, als ik het zo lees gaat mij dit even boven de pet als beginnend sleutelaar.
Hoeveel uur werk kan je op rekenen bij een garage voor zoiets? Weten ze uberhaupt hoe dit werkt bij een universele garage, vraag ik me af als ik dit zo lees..
Alfa Romeo Spider 916 2.0 Twin Spark

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

RE: Verhogen 75

ma jan 21, 2013 12:03

Wellicht is de de 75 verlaagd door de voorste triangel enkel een tandje te verzetten. Dus komt hij ondank de ' grote stap' weer op default hoogte te staan...
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

Gebruikersavatar
Tomolino
Full Member
Full Member
Berichten: 498
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:49
Locatie: Overijssel

Re: RE: Verhogen 75

ma jan 21, 2013 12:06

Wellicht is de de 75 verlaagd door de voorste triangel enkel een tandje te verzetten. Dus komt hij ondank de ' grote stap' weer op default hoogte te staan...
Aangezien de auto achter ook verlaagd is, lijkt het mij weer wat ver gaan om het naar ''stock'' terug te brengen, staat ook weer een beetje scheef denk ik.
Of ik moet voor achter een paar standaard veren aanschaffen, want volgens mij zijn de huidige niet standaard.
Alfa Romeo Spider 916 2.0 Twin Spark

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

Re: RE: Verhogen 75

ma jan 21, 2013 12:22

Bedankt voor het snelle antwoord, als ik het zo lees gaat mij dit even boven de pet als beginnend sleutelaar.
Hoeveel uur werk kan je op rekenen bij een garage voor zoiets? Weten ze uberhaupt hoe dit werkt bij een universele garage, vraag ik me af als ik dit zo lees..

Bij een universele garage hoe je het niet te proberen dit te laten doen, hebben de meesten nog nooit gedaan. Bij de meeste dealers weten ze ook niet hoe het moet, blijven over de specialisten die hier vaker mee werken :wink: Als de torsieveren niet te vast zitten is het ongeveer een 1,5 - 2 uur werk. Dalfsen-Grou is goed te doen :lol:

Gebruikersavatar
Tomolino
Full Member
Full Member
Berichten: 498
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:49
Locatie: Overijssel

Re: RE: Verhogen 75

ma jan 21, 2013 12:28

Bedankt voor het snelle antwoord, als ik het zo lees gaat mij dit even boven de pet als beginnend sleutelaar.
Hoeveel uur werk kan je op rekenen bij een garage voor zoiets? Weten ze uberhaupt hoe dit werkt bij een universele garage, vraag ik me af als ik dit zo lees..

Bij een universele garage hoe je het niet te proberen dit te laten doen, hebben de meesten nog nooit gedaan. Bij de meeste dealers weten ze ook niet hoe het moet, blijven over de specialisten die hier vaker mee werken :wink: Als de torsieveren niet te vast zitten is het ongeveer een 1,5 - 2 uur werk. Dalfsen-Grou is goed te doen :lol:
Klopt, ik zoek binnenkort wel even contact! ;)
Bedankt.
Alfa Romeo Spider 916 2.0 Twin Spark

Gais
Junior Member
Junior Member
Berichten: 80
Lid geworden op: do mar 10, 2005 13:02
Locatie: Hilversum

Re: RE: Verhogen 75

di jan 22, 2013 17:07

dus onderste fuseekogel los
Wat is de makkelijkste manier om de fuseekogel los te krijgen?
90 2.5 QO

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: Verhogen 75

di jan 22, 2013 17:59

Bout loshalen,spanning op de draagarm zetten en met een flinke hamer een paar tikken op de fusee geven.
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

RE: Verhogen 75

di jan 22, 2013 18:03

Nee, de makkelijkste en beste manier is om een fuseekogeltrekker te gebruiken.

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: Verhogen 75

di jan 22, 2013 18:15

T is al even geleden dat ik een transaxle verlaagd heb :lol:
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1598
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

RE: Verhogen 75

di jan 22, 2013 18:36

Er zijn slagpunten voorzien op de fusee,zowel boven als onder,met de hamer veruit makkelijkst.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Verhogen 75

di jan 22, 2013 19:01

Wat is de makkelijkste manier om de fuseekogel los te krijgen?
Het allermakkelijkst: het door een ander laten doen. :lol:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gais
Junior Member
Junior Member
Berichten: 80
Lid geworden op: do mar 10, 2005 13:02
Locatie: Hilversum

Re: RE: Verhogen 75

wo jan 23, 2013 02:13

Nee, de makkelijkste en beste manier is om een fuseekogeltrekker te gebruiken.
Dan zat die van mij waarschijnlijk flink vastgerot, zelfs met fuseekogeltrekker kostte het nog aardig wat tijd en moeite.
Wat is de makkelijkste manier om de fuseekogel los te krijgen?
Het allermakkelijkst: het door een ander laten doen. :lol:
:lol:
90 2.5 QO

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

Re: RE: Verhogen 75

wo jan 23, 2013 09:58

Er zijn slagpunten voorzien op de fusee,zowel boven als onder,met de hamer veruit makkelijkst.
Als een kogel echt vast zit beschadig je de fusee echt wel, is er niet speciaal voor gemaakt om daar met een grote hamer op te slaan.... Ik heb nog nooit een kogel niet los kunnen krijgen met speciaal gereedschap.

Terug naar “Algemene Technische vragen”