Leuke animatie van het dmf
http://youtube.com/watch?v=YnaXB8q3uzQ
Uitleg:
http://www.luk.de/content.luk.de/en/pro ... ms_new.jsp
Volgens mij is bak dimensionering niet afhankelijk van de brandstofsoort.
Uiteindelijk moet je een koppel van de motor overbrengen op de wielen, en het geheel moet het gewicht kunnen verplaatsen met een bepaalde acceleratie. Vervolgens rekening houden met impulsen (zie verhaal LuK) die bij diesels groter kunnen zijn. Afhankelijk van het motorkoppel zal de bak dus "steviger" moeten worden.
Ik kan met wel voorstellen dat de eindoverbrenging een rol speelt. Is de eindoverbrenging heel verschillend, dan verplaats je meer of minder koppel naar de onderdeeltjes van de bak. En die moet je daarop afstemmen. Geen idee hoe dit in de praktijk is geregeld.
Dus on topic, een benzine bak met benzine diff zal je een topsnelheid van 130 geven ivm toerental. (4000-4500 tpm)
Een benzine bak met een diesel diff zou zomaar kunnen werken, ik heb geen idee wat de overbrengingen zijn en of er veel door het diff wordt bepaald...