VDB
Junior Member
Junior Member

RE: 2L nord hapert bij accelereren

ma jun 24, 2013 18:43

De choke erbij maakt geen verschil. Ik zat net te denken, het zou ook kunnen zijn dat er een uitlaatklep gebroken is. Daar zou hij valse lucht op kunnen aanzuigen. Dat verklaart ook het veranderde uitlaatgeluid. Ik zal eens kijken met de bougies eraf of ik alle uitlaatkleppen zie bewegen bij het starten...
Spider 2000 Veloce
Spider 3.0 v6
Verkocht: Giulietta 1.750 QV

VDB
Junior Member
Junior Member

ma jun 24, 2013 18:50

Hallo Jan,

Ik had je bericht niet gezien, sorry. Dank voor je tips.

Ik heb de carbs er afgehad, opengeschroefd, schoongemaakt en verder alles gecheckt wat je aangeeft, behalve de opbrengst van de acceleratiepompen. De membramen waren nog zo mooi, die zijn vast al eens vervangen. Ontsteking is ook top. Voor het meten van de opbrengst van de acceleratiepompen bestaat een tooltje, maar dat heb ik niet.

Omdat ik de auto perfect rijdend heb weggezet en ik na een dag of 5 ineens problemen had circa 10 seconden na de start, vind ik het erg vreemd. Wellicht toch een uitlaatklep naar de filistijnen....

Positief is dat ik weer heel veel kennis opdoe :)
Spider 2000 Veloce
Spider 3.0 v6

Fransinge
Member
Member

ma jun 24, 2013 18:53

compressie meten zou die klep wel verraden maar dan loopt ie ook voor geen meter stationair hoor ;-),compressie tester ligt bij mij indien gewenst

groeten,

Frans

jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: 2L nord hapert bij accelereren

ma jun 24, 2013 19:59

Hallo Jan,

Ik had je bericht niet gezien, sorry. Dank voor je tips.

Ik heb de carbs er afgehad, opengeschroefd, schoongemaakt en verder alles gecheckt wat je aangeeft, behalve de opbrengst van de acceleratiepompen. De membramen waren nog zo mooi, die zijn vast al eens vervangen. Ontsteking is ook top. Voor het meten van de opbrengst van de acceleratiepompen bestaat een tooltje, maar dat heb ik niet.

Omdat ik de auto perfect rijdend heb weggezet en ik na een dag of 5 ineens problemen had circa 10 seconden na de start, vind ik het erg vreemd. Wellicht toch een uitlaatklep naar de filistijnen....

Positief is dat ik weer heel veel kennis opdoe :)
Als je de carbs eraf hebt vullen met benzine in de hand houden en gasgeven en kijken of er en hoever er benzine uitspuit naar voren dus.
Eventueel opvangen in 4 spuitbusdoppen en kijken of het evenveel is na 10 of 20 slagen.
De membramen kunnen je gemakkelijk voor de gek houden op het oog er hoeft maar een klein scheurtje in te zitten en het werkt niet meer.

Als er een klep lekt dan loopt ie stationair ook als een krant.

Je moet het echt zoeken in acc.opbrengst en of vervroeging.

Solexen zijn gevoelige apparaten als ze goed zijn is het top.

gr Jan

VDB
Junior Member
Junior Member

ma jun 24, 2013 22:54

Bedankt mensen. De kleppen werken inderdaad. Het benzinefilter is nu schoon en dat scheelt wel iets. Ik heb ook wat minder weerstand op het membraampje in het filter gezet. Het zal inderdaad de carb wel zijn. Bedankt frans. Een compressietest lijkt me sowieso wel eens interessant. Ik haal de carbs maar weer eens uitelkaar. Ik zal eerst mijn vacuummeters er eens opzetten. Kijken wat dat doet. Zie ik misschien gelijk in welke carb een probeem zit...
Spider 2000 Veloce
Spider 3.0 v6

don515jz
Full Member
Full Member

di jun 25, 2013 00:15

Dat membraan in je benzinefilter regelt de benzinedruk dus als je die schroef hebt verdraaid dan heb je de benzinedruk veranderd. Te hoog is niet goed want dan dan sluit de vlotternaald te laat en komt het benzineniveau te hoog, een te lage druk kan een gebrek aan benzine betekenen. Dus haal maar een drukmeter en stel de benzinedruk af. De druk bij geen flow moet tussen de 0,3 en 0,35 bar zijn en met een opbrengst van 60 l/h moet de druk 0,2 bar zijn.

Succes, Don

Fransinge
Member
Member

di jun 25, 2013 06:36

Je had toch nog een andere set carburateurs?makkelijker word het niet.....

gr,

Frans

VDB
Junior Member
Junior Member

di jun 25, 2013 23:00

Ja, Frans. Da's inderdaad de beste manier. Ik heb ze gewisseld vanavond en wat blijkt? Het probleem is er nog (je hebt me misschien wel horen tijden naar de Kop van het Land :)

Carb sluiten we uit dus...

Ik heb een maand geleden het inlaatspruitstuk vervangen (omdat een bout was afgebroken bij het thermostaathuis). De pakking zat er nog maar 1000 kilometer op dus die heb ik opnieuw gebruikt. Dat had ik misschien toch niet moeten doen. Eraf dan maar weer en kijken of daar ergens valse lucht wordt getrokken...

Heb jij je carbs er al op zitten?
Spider 2000 Veloce
Spider 3.0 v6

VDB
Junior Member
Junior Member

Re: RE: 2L nord hapert bij accelereren

di jun 25, 2013 23:02

Dat membraan in je benzinefilter regelt de benzinedruk dus als je die schroef hebt verdraaid dan heb je de benzinedruk veranderd. Te hoog is niet goed want dan dan sluit de vlotternaald te laat en komt het benzineniveau te hoog, een te lage druk kan een gebrek aan benzine betekenen. Dus haal maar een drukmeter en stel de benzinedruk af. De druk bij geen flow moet tussen de 0,3 en 0,35 bar zijn en met een opbrengst van 60 l/h moet de druk 0,2 bar zijn.

Succes, Don

Bedankt voor de tip Don, ik had de boel gemarkeerd en heb em maar weer terug gezet naar aanleiding van jouw advies.
Spider 2000 Veloce
Spider 3.0 v6

Fransinge
Member
Member

wo jun 26, 2013 07:32

Hey Gert-Jan,

een pakking geeft niet spontaan de geest bij stilstand als je de auto goed rijdend hebt weggezet,heb je de bougies al eens bekeken of vervangen?,heb je misschien nog de oude bougiekabels en verdeelkap om te proberen?,bij acceleratie heb je zeg maar de meeste prik nodig om het mengsel te ontsteken dus ik zou daar eens naar kijken.
Als de auto stilstaat en je geeft gas,hoor je dan ook dat er een probleem is?je zou dan met gedemonteerd luchtfilter misschien kunnen vaststellen of het 1 bepaalde cilinder betreft.

Ja,carburateurs zitten er weer op bij mij en ik moet helaas melden dat het ultrasoon reinigen geen effect heeft gehad,lastig hoor,ik pieker me suf en lees veel op het net over mijn probleempje van het terugslaan bij een beetje gas geven,komt veel voor met veel verschillende oorzaken,misschien toch maar even wat sparen en het uitbesteden,ik weet het niet meer.....

Hou ons op de hoogte,word ondertussen wel nieuwsgierig wat het is,succes!

gr

Frans

VDB
Junior Member
Junior Member

za jun 29, 2013 21:26

alles suggesties meegenomen en gecheckt. Hij trilt en roffelt ook bij accelereren (tussen 1000 en 3000 rpm) met de dellorto's erop. Ik heb de vacuummeters op de carbs aangesloten en ik zie dat hij op alle cilinders gewoon evenveel vacuum trekt. Dat zou dan toch moeten betekenen dat hij voor de carbs geen valse lucht trekt, toch?

Wel zag ik een natte plek op het uitlaatspruitstuk (2e cilinder). Volgens mij is het condenswater van het starten (ruikt niet naar olie of benzine), maar het is wel vreemd dat ik het alleen bij cilinder 2 heb.

Electrisch moet alles goed zijn (bobines, bougiekabels, contactpunten, alles zit er nog maar een paar duizend kilometer op...

Zou ik een barst hebben in mijn uitlaatspruitstuk op een onzichtbare plaats??

Ik begin er nu ook over te denken om hem weg te brengen... :?:
Spider 2000 Veloce
Spider 3.0 v6

Terug naar “Algemene Technische vragen”