Gebruikersavatar
Edwin alfa
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 21:02

Re: RE: 2.4 JTD

zo aug 18, 2013 14:03

Deze heeft maar 187000 gelopen!

gr Jan
De eerste lijkt een aantrekkelijke auto maar let op bij geimporteerde auto's is het makkelijk om de km stand wat mooier te zetten dus moet er bij die 156 een sluitende km registratie via het onderhoudsboekje zijn.
Anders is de kans aanwezig dat er mee geknoeid is.

De tweede zou ik persoonlijk overslaan!
Vind hem niet mooi.


gr Jan
Ja dat van de km-stand moet je inderdaad mee oppassen

Maar ik ben persoonlijk erg fan van de 166. Nieuwe of ouwe snuit maakt mij opzich niet zo veel uit. Maar deze is wel netjes, en bij de dealer waar hij aangeboden wordt, is hij onderhouden vanaf de aankoop.

http://www.autotrack.nl/tweedehands/alf ... 6/10151501

Deze is nieuwer, maar zit je qua km wel weer dichtbij distributiewissel.
Dit kan ik zelf wel doen overigens.
Nu:
Alfa 75 3.0 V6
Alfa 155 WB 1.8 TS 16v

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8043
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: 2.4 JTD

zo aug 18, 2013 15:45

De ECHTE kmstand blijft altijd opgeslagen in de computer van de auto. :idea:

Via obd uitlezing bij een dealer of specialist is dit op te vragen, wellicht leuk om ff te doen voor je m koopt? Echter een handige jongen met obdkabeltje laptop en juiste software tovert die m ook te voorschijn. (zo wat 3/4 van de 156forumleden kan dit voor je doen, ik helaas niet)

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: 2.4 JTD

ma aug 19, 2013 14:30

Ik heb met een vrij vroege 156 (1999) met de 105pk 1.9JTD een hoop gereden. Gekocht toen bij 270.000km en bij de 400.000km verkocht voor de export.
Aan de motor heb ik een keer een lekje gehad in de diesel retour (moeilijker starten) wat gewoon iets los getrild was, ik heb een keer een kapotte krukaspoelie gehad en verder..... volgens mij niets. Ditributie en multitiem natuurlijk wel eens vervangen maar de JTD's zijn eigenlijk de simpelste (en goedkoopste) blokken bij Alfa om dat bij te (laten) doen. Zeker de 8v of 10v zijn simpel en ik heb het dan ook zelf gedaan.
Aan de auto zelf een keer een lekkage in de stuurbekrachtiging (nieuwe leiding) en verder draagarmen voor allen 2x, een dwarsstang achter een keer en een keer aandrijashoes. Ohja, en vastzittende remklauwen achter van de handrem. En vergeet niet nauwkeurig te zijn op roest en soms iets te laten lassen. Klinkt altijd dramatisch maar ik vond de kosten nogal meevallen voor het lassen.

Wel merkte ik toen ik veel in de Ardennen ging rijden (de laatste 6 maanden alle kilometers daar) dat de slijtage van de wielophanging een stuk sneller ging en er zat dan ook een hele vervang ronde aan te komen.

Oftewel; de motor houdt het met gemak langer uit als de auto.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Terug naar “Algemene Technische vragen”