Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 365
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

Alfa33 1.7 8v Jetronic motor probleem

wo okt 30, 2013 23:20

één van mijn 33's 1.7 heeft een probleem. Ik had zelf het vermoeden dat het eventueel met de ontsteking te maken had, maar na vervangen van bougies rotor en verdelerkap gedraagd de motor zich nog precies het zelfde. Ook de bobine uitgewisseld gehad met een exemplaar wat zeker weten goed zou moeten zijn.

Probleem is dat het erop lijkt dat de motor niet op alle cylinders loopt en er knallen in het uitlaat zijn te horen.

Bij gas geven bouwt de motor moeilijk in toeren op, en bij constant gas geven valt deze geheel terug in toeren met een hoop geplof tot moment van afslaan als niet even gas terug wordt genomen op moment van.

Het is Jetronic, enige wat ik nu nog kan bedenken, zijn bougie kabels, lucht massa meter, benzinedruk regelaar, of de inspuitventielen. Dus dit zal ik nog gaan uitsluiten, maar wie herkent dit en of heeft nog andere suggesties voor de oorzaak van dit probleem.

Auto rijd niet dagelijks, maar staat gestald boven op mijn brug, waarvan deze weleens af en op moet als ik wat te doen heb aan één van mijn dagelijks in gebruik zijnde 33's.

Alvast dank voor reactie
Gegroet, Rogier

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: Alfa33 1.7 8v Jetronic motor probleem

do okt 31, 2013 08:44


Bij gas geven bouwt de motor moeilijk in toeren op, en bij constant gas geven valt deze geheel terug in toeren met een hoop geplof tot moment van afslaan als niet even gas terug wordt genomen op moment van.

Het is Jetronic, enige wat ik nu nog kan bedenken, zijn bougie kabels, lucht massa meter, benzinedruk regelaar, of de inspuitventielen. Dus dit zal ik nog gaan uitsluiten, maar wie herkent dit en of heeft nog andere suggesties voor de oorzaak van dit probleem.
lambda sonde, valse lucht, brandstofpomp, brandstoffilter

bougiekabels checken door planten spuiten in het donker, zie je het snel genoeg
lmm, stekker lostrekken, dan moet deze in noodloop gaan (loopt ie dan wel goed?)
laat hem eens uitlezen
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1224
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: Alfa33 1.7 8v Jetronic motor probleem

do okt 31, 2013 09:31

Ik sluit me aan bij bovenstaande. Verdacht zijn valse lucht, injectoren, massapunten, brandstoffilter en brandstofpomp.

LMM bij deze motoren is erg betrouwbaar en een defecte lambdasonde levert nog wel een rijdende auto. Ik vermoed als eerste valse lucht of vervuilde injectoren.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 365
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

RE: Alfa33 1.7 8v Jetronic motor probleem

do okt 31, 2013 18:09

Beste mede alfisten,
lucht massa meter losnemen levert een niet te starten motor op, omdat onder andere de brandstofpomp dan niet meer gaat draaien.

En een labda sonde die niet meer werkt levert inderdaad niet het gedrag op waarvan ik last heb.

Gegroet, Rogier

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

Re: Alfa33 1.7 8v Jetronic motor probleem

do okt 31, 2013 19:17

laat hem eens uitlezen
Een 33 Jetronic ? :lol:

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Alfa33 1.7 8v Jetronic motor probleem

vr nov 01, 2013 11:11

En een labda sonde die niet meer werkt levert inderdaad niet het gedrag op waarvan ik last heb.
Algemene noot: Op voorhand mogelijke oorzaken uitsluiten, ZOU een vlotte en juiste diagnose wel eens kunnen tegenwerken..... (ja, dat overkomt iedereen een keer, ook mij ;) )

Ik zou toch ook eens de verwarmingsdraden van de lambda lostrekken, je weet nooit......
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

RE: Alfa33 1.7 8v Jetronic motor probleem

vr nov 01, 2013 19:57

Hoe lang zit de brandstof al in de tank ?
Probeer eens met wat vers sap.

Gunther

Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 365
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

RE: Alfa33 1.7 8v Jetronic motor probleem

vr nov 01, 2013 23:41

Deze avond van alles uitgesloten luchmassa meter maakt geen verschil andere bougie kabels geen verschil.

De labda sonde aansluiting losgehad en ook de voeding


Electrische aansluiting Injectoren losgehad per cylinder en of per paar.

Dit is voor elke cylinder wel te merken, maar eigenlijk maar bij één cylinder goed te merken. Dus mogelijk toch eens andere injectoren proberen, maar dat is wel even schroeven, waarbij mogelijk ook geen verbetering. En weer een benzine rommeltje gaat geven, maarja ik weet het nu toch echt niet meer.

Overigens heb ik last van backfire in de inlaat. Mijn verwachting is dan dat er toch echt iets met het ontstkingstijdstip niet klopt, of de motor heeft schade aan de kleppen (of vuil afzettting). Iemand anders nog suggesties.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: Alfa33 1.7 8v Jetronic motor probleem

za nov 02, 2013 09:01

laat hem eens uitlezen
Een 33 Jetronic ? :lol:
☺️
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1224
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: Alfa33 1.7 8v Jetronic motor probleem

za nov 02, 2013 10:12

Als ik het zo lees heb je alles al bekeken op valse lucht na. Controleer eens me remmenreiniger op de diverse punten of je een verschil in lopen merkt.

Als je de ontsteking vermoed, doe dan eens een basis controle of deze op tijd staat. Als de basis klopt is de rest meestal fine tuning, maar levert wel een goed draaiende motor op.

Wat ook nog verdacht is, is een versprongen nokkenas. Dus wellicht ook handig om meteen te controleren.

Het Bosch foutzoekschema neemt altijd eerst twee dingen ter controle: ontsteking en mechanische toestand motor. Daarna gaan ze pas zoeken in het injectiesysteem.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Italman
Member
Member
Berichten: 158
Lid geworden op: do mar 10, 2011 08:54

RE: Alfa33 1.7 8v Jetronic motor probleem

ma nov 04, 2013 08:27

Mijn ervaring met dergelijke verschijnselen kwam eenmaal uit op verwisselde bougiekabels (stom van mij), maar dat kan bijna niet gezien de auto gezond draaiend op de brug is gezet?
Ofwel op versprongen distributie inderdaad, maar dat moet dan tijdens het starten gebeurd zijn?

Snel te controleren voor je idd heel de injectie eraf schroeft ;-)

Groeten en succes!

Bennie1970
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: ma jul 22, 2013 22:29
Locatie: Utrecht

RE: Alfa33 1.7 8v Jetronic motor probleem

di nov 05, 2013 00:02

Even mijn boerenlogica:
Je ontsteking is nu wel ok, me dunkt, dus is je mengsel niet goed (ok of je compressie). Maar je mengsel kun je vrij eenvoudig controleren met: je Lambdasensor.
En dat staat ook op dit forum: http://www.alfaclub.eu/forum/viewtopic.php?t=23913
Wel lijkt het me beter eerst de diagnose te stellen voordat je gaat schroeven.
Om maar eens met de meute mee te gokken, als je wel op één injector behoorlijke toeren terugval hebt en op de andere 3 niet dan zouden die 3 injectoren best wel eens verkleefd kunnen zijn of vervuild.
De retourleiding (benzine) dichtknijpen zou dan verbetering in de stationairloop moeten geven.
My 5 cents

Terug naar “Algemene Technische vragen”