Alexanderw
Junior Member
Junior Member

RE: 1.9 JTDm (terug) Vermogenspiekje bij optrekken

ma nov 11, 2013 19:25

Ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn 159 jtd 16v, daarom een vraag en een advies:

Vraag: dat klepje op de foto, is dat de vacuüm regelklep voor de turbo, die bij het luvhtfilterhuis gemonteerd zit?

Verder een tip: nadat bij mij door de dealer de kapotte EGR klep vervangen was bleef het probleem met vermogensdip/horten rond 2000 toeren. De chef werkplaats adviseerde me eerst maar een wat lange afstanden te rijden om eea wat schoner te krijgen ( roet). Ik heb nu een keer of 3 Shell V-Power getankt, wat lange stukken gereden en flink gas gegeven. Probleem wordt er minder door, ook al is het nog niet helemaal weg.
Alfa Giulia Biscione '69 en Brera 2.2 JTS 2010

Verleden:
159 SW JTDm 16V 150 pk
156 SW JTD
156 1.8 TS
156 JTD

Hoppy
Newbie
Newbie

ma nov 11, 2013 21:16

Hey

Ja zit tegen de behuizing van de luchtfilter geschroefd.
Bij mij was het zeker het klepje dat niet goed was, ondertussen al wat meer mee gereden en WAT een verschil!

EGR zorgt bij veel auto's voor problemen en je hebt dit niet nodig voor een goede werking van de motor, integendeel.
Deze is bij mij dan ook afgedopt, heb dit trouwens bij al m'n vorige diesels gedaan.

Maar een niet lineair verloop van vermogen kan het resultaat zijn van veel falende onderdelen, denk turbodruksensor, LMM, turbo zelf, elektronica, ...

Misschien eens laten uitlezen en/of een onderdeeltje vervangen en zien wat er gebeurd?

Terence Q4
Member
Member

Re: RE: 1.9 JTDm (terug) Vermogenspiekje bij optrekken

di nov 12, 2013 11:58

Het heeft eventjes geduurt, maar er zit een nieuwe turbodrukomvormer in de auto...
Zal zo snel mogelijk mijn bevindingen met jullie delen, hoop dat het is opgelost!

EDIT: het piekje is weg!
Alles verloopt nu soepeltjes, vermogen bouwt mooi op.

Voor de volledigheid een fototje van wat er vervangen is:
Afbeelding

Terug een heerlijke rijmachine nu! :driving:
Top dat het nu is opgelost ! Dat klepje bedoelde ik , daar had ik eerder ook problemen mee met mijn GT jtd.

Veel rijplezier verder :P
-Giulietta 2.0 "82.
-159 Sw

Alexanderw
Junior Member
Junior Member

di nov 12, 2013 20:34

Dank voor je uitleg over het vacuum regelklepje voor de turbo.

De auto is a eens uitgelezen bij de alfa dealer maar dat gaf geen duidelijke oorzaak. EGR bleek bij open maken wel vast te zitten en sterk vervuild.

Ik overweeg om ook het regelklepje maar eens te vervangen mits betaalbaar, weet jij nog wat het kostte?
Alfa Giulia Biscione '69 en Brera 2.2 JTS 2010

Verleden:
159 SW JTDm 16V 150 pk
156 SW JTD
156 1.8 TS
156 JTD

Hoppy
Newbie
Newbie

do nov 14, 2013 23:36

Wat je bij mij kon zien als je uitlas tijdens het rijden, is dat de 'gevraagde' en 'geleverde' turbodruk tussen ongeveer 1500-2000tpm niet overeen kwam.

Klepje kost bij onderdelenboer €63 en online bij meneer auto €52, bij garage heb ik niet gehoord, zal wel veel meer zijn.

Terug naar “Algemene Technische vragen”