pistolepaultje1
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: di nov 05, 2013 08:34
Locatie: Heerlen

termostaat van 156

zo nov 17, 2013 11:59

Hoi collega's
Heb gisteren de termostaat eens uitgebouwd en dacht hem schoon te maken.
Op de eerste plaats hij was helemaal schoon hij bleef gewoon doorlaten .
De klep ging wel goed open en dicht maar bleef doorlaten , dus voor iedereen die dit zelfde idee heeft bespaar je de moeite ik heb dus ook maar een nieuwe besteld het schoonmaken gaat niet en heeft geen effect.
Dus bespaar jullie de moeite.
Mvg.
Paul
:)

easyrider
Full Member
Full Member
Berichten: 259
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 19:57
Locatie: Vught
Contacteer: Website

RE: termostaat van 156

zo nov 17, 2013 12:59

Hoi Paul,

Bij een 156 is de thermostaat niet een van de sterkste punten dus dit klusje ga je nog wel vaker doen.

pistolepaultje1
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: di nov 05, 2013 08:34
Locatie: Heerlen

RE: termostaat van 156

zo nov 17, 2013 14:12

Hallo
Het is gelukkig geen grote klus maar het zit alleen moeilijk.
Bij mij zaten er ook nog van die shit slangen klemmen op.
Maar direct vervangen.
Mvg. Paul
:D

pistolepaultje1
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: di nov 05, 2013 08:34
Locatie: Heerlen

RE: termostaat van 156

di nov 26, 2013 12:05

Hoi
Zo de thermostaat vervangen en alles weer lekker warm .
Tevens de storing van motormanagment van zelf weer uit heeft hier soms iemand van jullie ook die ervaring.
Kan het zijn dat er telang is gereden met een koude motor.
Mvg.
Paul

Gebruikersavatar
0170Spider
Full Member
Full Member
Berichten: 490
Lid geworden op: ma sep 08, 2008 17:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: Website

RE: termostaat van 156

wo nov 27, 2013 20:57

het zou zomaar kunnen dat de thermostaat de oorzaak was voor je motormanagement storing. Waarschijnlijk is je probleem van het afslaan van de motor in bochten en bij afremmen ook over? Is zoals al gezegd een vrij standaard probleem bij de 156.

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: termostaat van 156

vr nov 29, 2013 10:29

Vaak laat een thermostaat in ''koude'' toestand nog altijd een klein beetje koelvloeistof doorlopen, dit is juist belangrijk voor de werking van de thermostaat omdat deze bestaat uit een taps gevormde pen in een waselement; wanneer de was warm word zet dit uit en drukt de pen tegen de veerdruk in naar buiten, waardoor de thermostaatklep opent. Als er vanaf koude toestand geen flow van koelvloeistof langs de thermostaat is duurt het langer voordat de thermostaat opent, en kun je temperatuurpieken krijgen in de motor doordat de koelvloeistof die ''klem'' zit in het thermostaathuis niet evenredig opwarmt met de koelvloeistof die door de rest van het systeem stroomt.. althans, zoiets staat mij nog bij van mijn opleiding Motorvoertuigentechniek.. vergelijk het maar met de situatie die je krijgt als je een kamerthermostaat (dus in huis..) te dicht bij een verwarmingsradiator plaatst, of juist op een hele tochtige plek, dan merk je in huis (vooral als je net de CV hebt aangezet..) een ongelijke verdeling van de warmte in de kamer..

Oh ja, ik zag je laatste vraag over het hoofd, en ja, het kan zijn dat de storing zijn oorzaak heeft bij een kapotte thermostaat; de uitlaatgasregeling dmv de lambdasonde werkt pas vanaf een bepaalde temperatuur van de koelvloeistof, bij mijn 33 pas vanaf een graad of 60. Als de koelvloeistof niet goed op temperatuur komt blijft de motor in zijn opwarmfase hangen, verrijkt hij het mengsel en krijg je vervuiling(koolaanslag) in verbrandingskamers en verder door in de uitlaat, dus ook katalysator en lambdasonde vervuilen door een te rijk mengsel. Vaak geeft dit storingen op de lambdaregeling (uitlaatgas/mengselregeling) in het motormanagement..
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Terug naar “Algemene Technische vragen”