jim
Newbie
Newbie

Giulia 1600 niezen, puffen, ploffen

wo nov 27, 2013 18:42

Hoi,
Ik ben sinds een paar weken de blije bezitter van een Giulia Nuova 1600. (de beige van Jens, sommigen zullen haar wel kennen)
De auto is best in goede staat, maar ik heb toch wel enkele probleempjes ontdekt. De koude start gaat behoorlijk moeizaam.
De startmotor draait de eerste seconden heel traag rond om dan plots snelheid te winnen. De accu is goed en die trage startmotor (de eerste seconden) is er vaak ook met warme
motor na een lange rit.
Zonder choke slaat de koude motor niet aan, met choke uiteindelijk wel maar draait dan de eerste minuten met minstens 1 cilinder te weinig.
Geen vermogen, en het geluid kan je best omschrijven als dat van een 2pk'tje.
Ik moet voortdurend het gas erop houden anders valt hij stil. Soms klimt de motor (met choke) wel vanzelf in toeren om dan even plots weer terug te vallen.

Die eerste minuten gaan ook samen met "niezen" in de carbs en af en toe ploffen in de uitlaat.
Met de choke op hoor je duidelijk een Pfft..pfft..pfft geluid in de carbs. Zowel de linkse als de rechtse, heb ik getest door
het chokemechanisme per carburator met de hand te bewegen.

Ik ben al met remmenreiniger aan de slag gegaan om een eventueel vacuumlek op te sporen, maar geen resultaat.

De carbs zijn Webers 40DCOE.

Iemand een ideetje waar ik moet beginnen zoeken?

Met warme motor is er trouwens weinig aan de hand..mooi stationair, af en toe wel een niesje en kleine toerenterugval bij snel gasgeven.
Dank!

Groet
Jim
Laatst gewijzigd door jim op wo nov 27, 2013 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Giulia Nuova 1600
156 SW jtd

jim
Newbie
Newbie

RE: Giulia 1600 niezen, puffen, ploffen

wo nov 27, 2013 18:52

filmpje
puffen
Giulia Nuova 1600
156 SW jtd

Berlina addicted
Guru
Guru
Contacteer: Website

wo nov 27, 2013 19:32

Ik heb zo te horen aan het gesis het idee dat de choke niet helemaal terug komt, controleer dat even. ik zou eerst de complete basis afstelling controleren gezien het feit dat je deze Alfa nog niet zo lang hebt. Dat hij eerst een tijdje op 3 cilinders loopt kan een vette bougie zijn.
Met de basisafstelling bedoel ik contactpunten en onstekingstijdstip, klepspeling en als laatste synchroon afstellen van de carburateurs.

Mvg, Richard
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Dominic
Guru
Guru

Re: Giulia 1600 niezen, puffen, ploffen

wo nov 27, 2013 23:50

Hoi,
Ik ben sinds een paar weken de blije bezitter van een Giulia Nuova 1600. (de beige van Jens, sommigen zullen haar wel kennen)
De auto is best in goede staat, maar ik heb toch wel enkele probleempjes ontdekt. De koude start gaat behoorlijk moeizaam.
De startmotor draait de eerste seconden heel traag rond om dan plots snelheid te winnen. De accu is goed en die trage startmotor (de eerste seconden) is er vaak ook met warme
motor na een lange rit.
Zonder choke slaat de koude motor niet aan, met choke uiteindelijk wel maar draait dan de eerste minuten met minstens 1 cilinder te weinig.
Geen vermogen, en het geluid kan je best omschrijven als dat van een 2pk'tje.
Ik moet voortdurend het gas erop houden anders valt hij stil. Soms klimt de motor (met choke) wel vanzelf in toeren om dan even plots weer terug te vallen.

Die eerste minuten gaan ook samen met "niezen" in de carbs en af en toe ploffen in de uitlaat.
Met de choke op hoor je duidelijk een Pfft..pfft..pfft geluid in de carbs. Zowel de linkse als de rechtse, heb ik getest door
het chokemechanisme per carburator met de hand te bewegen.

Ik ben al met remmenreiniger aan de slag gegaan om een eventueel vacuumlek op te sporen, maar geen resultaat.

De carbs zijn Webers 40DCOE.

Iemand een ideetje waar ik moet beginnen zoeken?

Met warme motor is er trouwens weinig aan de hand..mooi stationair, af en toe wel een niesje en kleine toerenterugval bij snel gasgeven.
Dank!

Groet
Jim
Jim, de afstelling van de carburateur en ontsteking staan niet goed.

Nu is dat een secuur klusje en als je dat nog nooit gedaan hebt is dat lastig.

Neem anders maar even contact op dan wil ik je wel helpen en het voordoen.

Ik zit vlak bij antwerpen

Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice

do nov 28, 2013 07:43

Ik denk de de ontsteking een keertje vernieuwd mag worden. Die gaat al een paar duizend kilometer mee
''Drive tastefully''

JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice

do nov 28, 2013 08:06

ik had dit geluid ook maar het kan veroorzaakt zijn door diverse factoren.

afstelling van carbs en ontsteking is een ding.
maar controleer ook je bougies en meet bougiekabels en bobine door.
In mijn geval waren de bougiekabels dermate verouderd dat deze door hoge weerstand een groot aandeel hadden in het probleem.
Daarnaast had ik een loshangende niet gebruikte draad die door interferentie toch storing bracht op de verbinding bobine/ontsteking.

Als deze (relatief simpele) zaken niet werken en je weet zeker dat je geen vaccuum lek hebt dan zijn je carbs waarschijnlijk aan revisie of vervanging toe.

Het aanbod van Dom zou ik als ik jou was gretig accepteren.
Ik heb het afstellen ook een keer moeten zien en leren voor ik het doorhad.
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

jim
Newbie
Newbie

do nov 28, 2013 10:15

Bedankt heren...snelle reacties!
Ik probeer nog wat eenvoudige dingen uit te sluiten.. zonder aan de Webers te komen :wink: en daarna ga ik graag eens langs bij Dominic (je hebt een PB)

Beste groet
Jim
Giulia Nuova 1600
156 SW jtd

Terug naar “Algemene Technische vragen”