jim
Newbie
Newbie

startprobleem giulia 1.6

wo apr 09, 2014 21:28

Af en toe start mijn giulia niet. De startmotor doet dan niets, zelfs geen klik.
De voorbije keren heb ik dit gedaan:
* wiegen met de auto in versnelling en dan terug starten (geen resultaat)
* tik op de startmotor geven (geen resultaat)
* domweg sleutel blijven omdraaien (werkt soms na 5 keer, soms na 20 keer, en de laatste keer helemaal niet)

Ik krijg wel stroom op mijn dashboard en bij het starten (nu ja starten, ik bedoel met de sleutel in de startstand)
lijkt het of de startmotor stroom neemt, want het 'generator'-lampje brandt dan zwakker.

De laatste keer is de auto aangeduwd moeten worden en sindsdien brandt het waarschuwingslampje van de alternator continu.

De startmotor draait al sinds ik de auto heb erg traag. De eerste seconden lijkt het alsof je met een lege accu wil starten.
Na een paar omwentelingen krijgt hij er gewoonlijk wel zin in, en start hij gezwind.
De accu is goed want het fenomeen van de trage startmotor doet zich ook voor met een andere (zeker goede) accu.
Accu op zichzelf: 12.6 volt met draaiende motor amper 13 volt. Niet genoeg dus.
Waarschijnlijk is de alternator op zn einde. Of kan het bv ook de aparte spanningsregelaar zijn? Wat zijn trouwens de tekenen van een defecte
regelaar...te hoog of te laag voltage?

Ik wil best wel een nieuwe of revisie-alternator plaatsen, maar ik vrees dat mijn startprobleem daarmee niet opgelost zal zijn.
Wat denken jullie.. ben ik er ook aan voor een startmotor of kan ik eerst nog iets anders uitsluiten?

Groet
Jim
Giulia Nuova 1600
156 SW jtd

Floor
Guru
Guru

RE: startprobleem giulia 1.6

wo apr 09, 2014 22:55

Massa van de startmotor? Als die niet goed vast zit krijg je deze herkenbare klacht.
Oo==v==oO
Gib mir Benzin

Es fließt durch meine Venen
Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren
Herz und Nieren sind Motoren

Berlina addicted
Guru
Guru
Contacteer: Website

wo apr 09, 2014 23:25

ik verdenk de startmotor zelf, kan ook inderdaad een gebrek aan massa zijn,

Mvg, Richard
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

wo apr 09, 2014 23:39

Ik heb zelf een keer een niet-startende auto gehad toen de massakabel op de accu niet goed vast zat (de rest van de elektra zoals lampen deden het wel, daarvoor maakte hij net genoeg contact).
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

boessie
Member
Member
Contacteer: Facebook

do apr 10, 2014 00:01

Neem eens een startkabel en plaats deze op je massaklem van de accu en op een zuiver punt van je motor.
Dan kun je het massa probleem al uitsluiten.

Gunther

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 10, 2014 18:53

En/ of start eens met een draad i.p.v. met de sleutel...... (daarmee sluit je een storing in het contactslot uit, dan wel bevestig je een storing in dat circuit. ;) )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

jim
Newbie
Newbie

do apr 10, 2014 20:01

Bedankt heren
Massa zit overal goed vast, en een extra massakabel naar de motor maakte op het gehoor geen verschil. Dat probeer ik nog wel eens al hij de volgende keer weer weigert te starten.
Het contactslot omzeilen is inderdaad ook nog een goeie tip.

Ik ben nu alvast een beetje gewapend als ik weer eens langs de kant van de weg sta ;)

Ondertussen al prijs gevraagd voor een startmotor. 9 tanden geloof ik, voor een 78'er 1600?
De dynamo is denk ik wat makkelijker uitwisselbaar tussen de verschillende types? Klopt dit of moet ik rekening houden met verschillen in amp. en bevestigingsgaten e.d.?

Groet
Jim
Giulia Nuova 1600
156 SW jtd

Floor
Guru
Guru

do apr 10, 2014 20:40

Maar ben je ook al onder de auto gaan kijken om te zien of het massadraadje van de startmotor goed contact maakt? Een revisie kost hier trouwens ongeveer 135 euro.
Oo==v==oO
Gib mir Benzin

Es fließt durch meine Venen
Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren
Herz und Nieren sind Motoren

Joel
Full Member
Full Member

Re: RE: startprobleem giulia 1.6

vr apr 11, 2014 10:34

Maar ben je ook al onder de auto gaan kijken om te zien of het massadraadje van de startmotor goed contact maakt? Een revisie kost hier trouwens ongeveer 135 euro.
Dat wordt lang zoeken want zo’n massadraadje zit er niet. Massa van de starmotor gaat gewoon via het blok. Ik neem aan dat je doelt op het zwarte draadje naar de bendix? Dat is idd vaak de boosdoener. Een nuttige modificatie bij dit soort gevallen is de aansturing van de bendix niet via het contactslot te laten lopen, maar via een relais. Forum staat er vol mee, veel 105-jes hebben dit probleem. Is een eenvoudige modificatie. Zoek maar eens op startrelais.

Startmotor zelf kan natuurlijk ook de oorzaak zijn, maar in 9 van de 10 gevallen is het de aansturing van de bendix/startrelais.

Dit startprobleem heeft niets te maken met je alternator of lage spanning. Ook bij een lage spanning zou de startmotor nogsteeds rond moeten gaan. Als je toch de alternator wilt vervangen: bouw dan een alternator in met ingebouwde spanningsregelaar, bijvoorbeeld van een Alfa 75. Ook dit is een eenvoudige en nuttige modificatie.
GT 1600 Junior

Joel
Full Member
Full Member

vr apr 11, 2014 10:55

Ik heb het even voor je opgezocht, hier staat het goed beschreven. In dit geval voor een 75 maar je kunt hetzelfde voor een Giulia aanhouden.
GT 1600 Junior

jim
Newbie
Newbie

za apr 12, 2014 14:17

gouden tips! super
Giulia Nuova 1600
156 SW jtd

jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: startprobleem giulia 1.6

za apr 12, 2014 17:00

Dat wordt lang zoeken want zo’n massadraadje zit er niet. Massa van de starmotor gaat gewoon via het blok. Ik neem aan dat je doelt op het zwarte draadje naar de bendix? Dat is idd vaak de boosdoener. Een nuttige modificatie bij dit soort gevallen is de aansturing van de bendix niet via het contactslot te laten lopen, maar via een relais. Forum staat er vol mee, veel 105-jes hebben dit probleem. Is een eenvoudige modificatie. Zoek maar eens op startrelais.

Startmotor zelf kan natuurlijk ook de oorzaak zijn, maar in 9 van de 10 gevallen is het de aansturing van de bendix/startrelais.

Dit startprobleem heeft niets te maken met je alternator of lage spanning. Ook bij een lage spanning zou de startmotor nogsteeds rond moeten gaan. Als je toch de alternator wilt vervangen: bouw dan een alternator in met ingebouwde spanningsregelaar, bijvoorbeeld van een Alfa 75. Ook dit is een eenvoudige en nuttige modificatie.
Er hoort wel degelijk een massastrip van de bak naar de carrosserie gemonteerd te zijn!
Liefst aan een bout waarmee de startmotor vast zit!
Er zit op de carrosserie een lip met M8 draad alwaar hij aan gemonteerd moet zitten.
Als het niet duidelijk is maak ik van de week wel een foto!

vr gr Jan

jim
Newbie
Newbie

zo apr 13, 2014 14:33

Afbeelding

massakabel gespot
Giulia Nuova 1600
156 SW jtd

jim
Newbie
Newbie

zo apr 13, 2014 14:34

Afbeelding

aansluitingen relais
Giulia Nuova 1600
156 SW jtd

jim
Newbie
Newbie

zo apr 13, 2014 14:35

Afbeelding

startmotor... en lek aan de linkse carbu?!
Giulia Nuova 1600
156 SW jtd

Terug naar “Algemene Technische vragen”