saludos
Junior Member
Junior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: di okt 25, 2005 17:09

75 TS knipperend binnenlicht en lampje vervangen

ma apr 14, 2014 21:40

Ik heb een 75 Twin spark met schuifdak en een vreemd probleem.... Ik heb geen idee hoe je de achterste ( ronde) binnenverlichting kan openen, om een lampje te wisselen. ( het zou makkelijk moeten zijn, maar ik heb geen idee en ben bang dat ik het stuk maak.)

welnu, da's niet m'n grootste probleem.... Als de deur open staat, dan knippert de binnenverlichting. Als ik het contact aan zet, werkt alles naar behoren, maar als het contact uit staat, en ik doe de deur dicht gaat het licht uit, zonder vertraging...

Wie heeft er een idee?

Overigens, als het contact uit is, en de deur open, met het licht aan, dan knippert niet alleen het binnenlicht, maar ook de verklikkert zoemt "knipperend"...

wie een zinnig antwoord heeft, mag het zeggen, maar alles al geprobeerd, ARC gewisseld, massa-aansluitingen gecontroleerd, relais gewisseld, maar ik weet het niet meer...

HF
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: za jan 01, 2005 18:46
Locatie: Den Haag

RE: 75 TS knipperend binnenlicht en lampje vervangen

di apr 15, 2014 00:28

Controleer de voeding van je ARC, deze heeft een eigen draad die nogal raar door de auto loopt... (bij een V6 start hij links op de accu, dan recht naar een stekker, dan links naar de zekeringkast en dan rechts naar de ARC...)

Deze start met een redelijk dunne (1mm2) rood-zwarte draad direct op de accu en gaat dan naar een stekker achter het dashboard (welke verschilt per uitvoering). Gaat van daar naar de zekeringkast en komt op I1 binnen. Vervolgens door zekering 12 en op C8 naar buiten. Vanaf C8 loopt 1 draad naar A8 (zekeringkast) en 1 draad naar A1 (ARC), beide nog steeds rood-zwart. Zie ook pagina 81 of 82 op http://alfa.alfaclub.nl/~alfa75/manuals ... diag_e.pdf

Trek voor je gaat meten wel alle stekkers van de ARC, anders ben je de verkeerde dingen aan het meten!
GTV6 (1981)
75 3.0 QV (1991)
GTV 3.0 24v (1997)

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8875
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: 75 TS knipperend binnenlicht en lampje vervangen

di apr 15, 2014 21:27

Vervang voor de gein het CV-motortje in het bestuurdersportier eens...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

saludos
Junior Member
Junior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: di okt 25, 2005 17:09

RE: 75 TS knipperend binnenlicht en lampje vervangen

di mei 20, 2014 20:33

Probleem opgelost. Inderdaad was het de rood-zwarte draad die een probleem gaf. Gek genoeg, na aansluiten van deze draad ging het binnenlicht niet meer uit, daarna verder gezocht.

Zekering bleef spanning op staan, zekeringkast opengemaakt, storing in de zekeringkast...( corrosie).....

Nu nog een laatste probleem oplossen, hij loopt te hard stationair. gasklepschakelaar is in orde, stappenmotor gewisseld met 2 anderen, het lijkt dat de stappenmotor niet of verkeerd wordt afgeregeld.

Iemand nog een tip?

Gebruikersavatar
Sam75
Member
Member
Berichten: 161
Lid geworden op: zo dec 12, 2010 21:38
Locatie: Oplinter, Vlaams-Brabant (B)

RE: 75 TS knipperend binnenlicht en lampje vervangen

di mei 20, 2014 23:05

Kijk even naar het volgende:
Stationair regelaar vervuild?
Vacuüm leidingen niet lek?
Inlaatrubbers nergens gescheurd?
75 1.8 Turbo QV Numerata Nr. 0051 '91
GT Junior 1300 '71

Terug naar “Algemene Technische vragen”