Gebruikersavatar
reuse064
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: di jul 08, 2014 14:45

alfa romeo gt airco links warm rechts koud!!

wo jul 09, 2014 00:06

beste alfa liefhebbers.
ik heb een leuke alfa romeo gt 2.o jts. nou ben ik zelf wel een beetje handig en kan het een en ander wel zelf repareren. maar ik heb geen idee wat ik hiermee moet.
mijm climatecontrole geeft als ik hem om low zet aan de rechter zijde koude lucht en aan de ljnker zijde warme lucht. nu had ik al ergens gelezen dat dit aan een motor of asje kon liggen maar ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen met kijken. wie kan me helpen?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8036
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: alfa romeo gt airco links warm rechts koud!!

wo jul 09, 2014 00:20

Uit (laten) lezen om te beginnen, als ik t goed heb kunnen ze met eobd de werking van alle kleppen en stelmotortjes etc testen. Als er zo'n motortje weigert of een klep te zwaar gaat krijg je daar een melding van die evt gereset kan worden. Haalt die reset niks uit moet er inderdaad geklust worden... :(

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
reuse064
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: di jul 08, 2014 14:45

RE: alfa romeo gt airco links warm rechts koud!!

wo jul 09, 2014 07:45

Frank bedankt voor je hulp. Ga hem sowieso laten uitlezen. Maar stel je voor dat die motor niet meer werkt. Waar zit die dan precies?
Ik heb namelijk ook gehoord dat als je hem van warm naar koud zet dat je zo'n motor kunt testen op de werking?

Thx

Gebruikersavatar
Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3653
Lid geworden op: do feb 10, 2005 12:35
Locatie: Enschede

RE: alfa romeo gt airco links warm rechts koud!!

wo jul 09, 2014 09:24

Ik heb hetzelfde gehad met mijn laatste 164 TS uit '97...

Bij mij ging er 1 klep niet open in het systeem, waardoor de airco bij de bijrijderskant heerlijk koud was, en er bij mij(bestuurder) warme lucht uit de roosters kwam....

Heb het zelf nooit laten maken omdat dan het gehele dashboard eruit moest....
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: alfa romeo gt airco links warm rechts koud!!

wo jul 09, 2014 09:55

Zoals eerder gezegd, begin maar met uitlezen bij een dealer, met de merkspecifieke apparatuur (Examiner) kun je naast storingscodes uitlezen bijv. ook ''Actieve Diagnose'' uitvoeren.. klinkt heel wat, maar betekend dat je mbv de testkast een geselecteerd component kunt aansturen om te kijken of het werkt.. btw, heb je de clima toevallig niet op 2 zones staan? Stereo ipv mono dus? Dan lijkt het verschil me wel logisch nml, als de ene kant low staat en de andere nog op bijv. 21gr.....

Als je wil weten waar die stappenmotoren zitten kun je ook even de Private Catalogue op de site van Tuynder doorneuzen... dan heb je gewoon de originele onderdeelschema's voor je... Nu meen ik mij ook te herinneren dat als je een stappenmotor van de clima vervangt, dat deze dan ook met de Examiner moet worden ingeleerd? Net als met een gasklephuis dus...? Maar dat weet ik niet helemaal zeker...
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
reuse064
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: di jul 08, 2014 14:45

RE: alfa romeo gt airco links warm rechts koud!!

wo jul 09, 2014 16:12

Heb net op Tuynder eens zitten zoeken naar de opbouw van het aircosysteem achter het dashboard en de positie van die motoren kan ik niet vinden. Heb deze exploded views gevonden. Weet iemand welke het zijn?

http://catalogus.tuynder.nl/catalogus/a ... 6097C7.png

http://catalogus.tuynder.nl/catalogus/a ... 62BE1F.png

http://catalogus.tuynder.nl/catalogus/a ... 956BFB.png

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: alfa romeo gt airco links warm rechts koud!!

wo jul 09, 2014 22:44

Geen van allen....
Hmmmm... ik heb goed nieuws en slecht nieuws voor je... goede nieuws is dat ik een fotootje voor je heb hoe zo'n stappenmotortje er uit hoort te zien; overigens is deze foto van een kachelhuis van een 156...

Afbeelding

... soort van ''huisvormig'' doosje met stekker erop (met die groene letter ''S'' erop)... stekker eraf, schroefjes losdraaien en motortje eruit halen en inspecteren op breuk/slijtage...

Slechte nieuws is dat ik net een half uur op de site van Tuynder heb zitten zoeken, en die vervelende dingen staan dus nergens afgebeeld, ik herkende ze namelijk niet in de linkjes die je zelf hebt opgezocht.. Dit is dus ook het geval bij een 147, én bij de 156 FL... ik ben bang dat dit betekend dat het kachelhuis één groot geïntegreerd soepzooitje is, en er dus geen losse onderdelen te bestellen zijn via officiële weg, maar daar zou ik dan even je plaatselijke dealer voor contacteren. Ik las namelijk, nadat ik snel even Google-de op trefwoord, dat je stappenmotoren van het kachelhuis wél kunt demonteren, én dat er een origineel onderdeelnummer op zou staan, danwel een code van de fabrikant van dit onderdeel.. mocht je dus een stappenmotor nodig hebben.. En ik geloof niet dat het door de site van Tuynder komt, dat zij bepaalde pagina's van e-Per gewoon niet online hebben gezet...

Wat je nog zou kunnen proberen is de accupool er ff een uurtje afhalen, zelfs bij moderne auto's kan dit de meest vage probleempjes nog wel eens (tijdelijk) verhelpen...
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
reuse064
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: di jul 08, 2014 14:45

RE: alfa romeo gt airco links warm rechts koud!!

di jul 15, 2014 18:35

Ik heb mijn alfa romeo laten uitlezen en heb de volgende melding gekregen

Waarde: B1951
Beschrijving: Luchtvochtigheidssensor, ac

Maar nu weet ik nog niet echt waar ik moet zoeken. Iemans tips?

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1224
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: alfa romeo gt airco links warm rechts koud!!

di jul 15, 2014 20:29

Ik heb even geen idee of deze auto's een links/rechts gescheiden airco heeft?

Zo niet, dan lijkt het me meer dat er ergens een slang is losgeschoten.
Blijft verder lastig aangezien het geheel achter het dashboard zit en meestal niet makkelijk te zien is.

Groet,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: alfa romeo gt airco links warm rechts koud!!

di jul 15, 2014 20:33

Afbeelding

De sensoren van de airco die ik kan vinden op e-Per zijn nr.3 en nr.6 op bovenstaande afbeeldingen, ik heb zelf een vermoeden dat je het in nr.3 moet zoeken... bij de 156 zit er namelijk een soortgelijke sensor achterop het kachelpaneel, deze bestaat uit een PTC-elementje (om temperatuur te meten) en een mini-ventilator... deze dingen willen nogal sterk vervuilen met stof waardoor de clima nogal eens rare dingen gaat doen qua temperatuurregeling... wellicht dat dit ook het probleem is met jouw GT? Je kunt het vaak oplossen door het sensortje uit te bouwen (kachelpaneel uit dashboard halen) en goed schoon te maken en ontvetten, bijv. met remreiniger omdat dit ook weer snel vervliegt en je geen sluiting kunt veroorzaken door resten schoonmaakmiddel/water... Sensor 6 is volgens mij een lichtgevoelige diode, die de zonstraling meet zodat de clima daar rekening mee kan houden zodat de ingestelde temperatuur fijner geregeld kan worden, ik denk niet dat daar iets mee kan misgaan...
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
reuse064
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: di jul 08, 2014 14:45

RE: alfa romeo gt airco links warm rechts koud!!

zo jul 27, 2014 19:59

Nou een update over het mysterie van de airco. Ik heb de airco bedieningsunit gewisseld met die van een alfa gt die wel functioneerd. Maar helaas nog steeds links warm en rechts koud.

Vervolgens heb ik die luchtverdeelbak boven op het dashboard eraf gehaald. Dan komen er 2 tunnels tevoorschijn. De linkse stuurt alles links aan en re rechts uiteraard alles rechts. En de rechtse geeft koide lucht en de linkse warme, ofja gewoon buitentemperatuur. Wanneer ik de airco van warm naar koud draai. Zie ik beide kleppen in de tunnels open draaien. Wanneer ik heb op 28 graden bijv zet gaan ze beide weer dicht. Dus deze kleppen werken naar behoren. Zitten hieronder dan nog andere kleppen?
Ik heb ook de 2 leidingen van de airco onder de motorkap geckecked. Ene ia koud ander is warm. Zoals het ook hoort.
Iemand een oplossing voor dit raadsel. Bedankt voor de hulp tot nu toe btw!

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1224
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: alfa romeo gt airco links warm rechts koud!!

zo jul 27, 2014 21:11

Er zitten kleppen dieper in de unit die zorgen voor luchtgeleiding langs de kachel. Zou kunnen dat deze niet meer gezamenlijk werken.
Probleem is alleen dat je dat kunt zien via de Examiner of zoals eerder gezegd testen door alle kleppen apart aan te sturen. Ik denk net dat je ze ziet zitten als je roosters weghaalt.

Wat al eerder gezegd is, heeft de airco een "dual-zone" stand?

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
reuse064
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: di jul 08, 2014 14:45

RE: alfa romeo gt airco links warm rechts koud!!

zo jul 27, 2014 22:15

Dus dan zou ik heel het dash eruit moeten halen om hier achter te komen. En ja het is een dual zone systeem. Kan ik niet bij die kleppe vanuit het dashboardkastje of onder het stuur?

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1224
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: alfa romeo gt airco links warm rechts koud!!

di jul 29, 2014 18:10

Volgens mij niet. De kleppen voor temperatuur zitten voor de kachelradiator. Die sturen dus de stroom langs de radiator voor de juiste temperatuur. En die zitten in het huis. Wat zou kunnen is dat je vanuit de voetenruimte de stappenmotor kunt zien zitten en je zou kunnen testen of deze wel werkt door de temperatuur links/rechts verschillend te zetten. Dit zou je moeten kunnen voelen aan de motor.

Anders zul je echt een testapparaat nodig hebben om te achterhalen wat er mis is.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Terug naar “Algemene Technische vragen”