Aero
Newbie
Newbie
Contacteer: Website

Eigenwijze mistlamp Spider III

ma jul 28, 2014 11:17

Mijn Spider heeft ineens, uit het niets, gewoon zomaar omdat het kan, geen zin meer om z'n mistachterlicht aan te doen. Op zich geen probleem, de kans dat ik de loterij win is groter dan de kans dat ik met de Spider in de mist terecht kom. Maar voor de APK is het natuurlijk wel een probleem. Uiteraard lamp gecheckt, massa gecheckt, schakelaar gecheckt, allemaal ok. Mistlamp heeft het gewoon gedaan maar nu dus niet meer.

Dit weekend besloten de koplampen er ook maar spontaan mee te stoppen. Heb m'n halve kabelboom al bloot gelegd en gecontroleerd op breuken, beschadigde mantel etc.......niks, stekkers zijn ook allemaal mooi schoon, droog en niet gecorrodeerd. ](*,)

Elektrisch schema brengt ook geen uitkomst voor wat betreft de mistlamp, deze heb ik in nog geen schema terug gevonden!!

Er is ongetwijfeld een connectie tussen het spontaan uitvallen van de mistlamp en de koplampen, maar welke??

Iemand een briljant idee???
heden:
Spider Aerodinamica 2.0

verleden:
75 Indy
Sud 1.5 Ti
33 1.3 SW
33 1.3 S
33 1.4 iE
33 1.7 QV
155 2.0

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Eigenwijze mistlamp Spider III

ma jul 28, 2014 12:15

Verlichtingsschakelaar niet meer fris? Als deze onvoldoende prik naar de dimlichten stuurt zal je mistachterlicht ook niet werken denk ik?

Zekeringen nog lekker op zn plek?

Grtz,fRank

boessie
Member
Member
Contacteer: Facebook

di jul 29, 2014 01:40

Je weet toch dat mistlampen (ook de achterste) alleen mogen werken bij ingeschakeld dimlicht en
uit moeten gaan als het grootlicht ingeschakeld wordt. Misschien staat dit toevallig op ?

Groeten Gunther

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...

di jul 29, 2014 09:38

Mistachterlicht was een importeuroptie? Was in ieder geval bij de oudere types zo en is de redenw aarom ze daar niet in het schema voorkomen.

Ik zou het in de verbindingen in de zekeringenkast zoeken ook de "terminals" daarvan en de stekkertjes... meten, meten, meten... tenzij je idd het dimlicht niet aan had staan... :lol:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Aero
Newbie
Newbie

di jul 29, 2014 09:45

Verlichtingsschakelaar is het niet, de achterlichten werken immers wel gewoon. Zekeringen zitten waar ze moeten zitten en zijn nog heel, mistlamp schakelaar is nieuw en kan het dus ook niet zijn en verklaart ook niet waarom de koplampen er ineens spontaan mee ophouden. Grootlicht is het ook niet, heb ik ook al gecheckt.

Auto staat in een goed geventileerde garage dus vocht lijkt me ook niet het probleem te zijn, maar wat dan wel??????
heden:
Spider Aerodinamica 2.0

verleden:
75 Indy
Sud 1.5 Ti
33 1.3 SW
33 1.3 S
33 1.4 iE
33 1.7 QV
155 2.0

Aero
Newbie
Newbie

Re: RE: Eigenwijze mistlamp Spider III

di jul 29, 2014 09:49

Mistachterlicht was een importeuroptie? Was in ieder geval bij de oudere types zo en is de redenw aarom ze daar niet in het schema voorkomen.

Ik zou het in de verbindingen in de zekeringenkast zoeken ook de "terminals" daarvan en de stekkertjes... meten, meten, meten... tenzij je idd het dimlicht niet aan had staan... :lol:
Dat wordt dus een avondje met de multimeter worstelen. Denk idd dat ik alles maar eens na ga meten, de halve kabelboom ligt toch al bloot!
heden:
Spider Aerodinamica 2.0

verleden:
75 Indy
Sud 1.5 Ti
33 1.3 SW
33 1.3 S
33 1.4 iE
33 1.7 QV
155 2.0

alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di jul 29, 2014 09:50

Dat de achterlichten het wel doen zegt niks over dat de stuurstengel wel goed functioneert. Ik ga er vanuit dat die techniek hetzelfde is als bij de Giulia en Berlina.
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...

di jul 29, 2014 10:07

Bij de rode Zaag hielden de koplampen er opeens mee op (dimlicht, beide, ongewoon want kruislings gezekerd!) en toen langzamerhand ook de ruitenwissers...

Heeft een handige gast een tijdje mee zoetgebracht met multimeter en S-39 (jawel dat soldeerspul...) om alle contactjes in de zekeringkast en in de stuurschakelaar weer op te frissen... er bleek dus uiteindelijks niks kapot te zijn maar het was een optelling van in de loop der jaren steeds slechter geworden contactjes (misschien heeft ie wel TE droog gestaan..), overgangsweerstanden etc.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Aero
Newbie
Newbie

di jul 29, 2014 16:57

Thnx allen, ik hoef me komend weekend dus niet te vervelen :)

Ik ga dan idd maar eens grondig alle contacten nalopen!! Mocht ik een eureka moment hebben dan zal ik 'm zeker even delen!!
heden:
Spider Aerodinamica 2.0

verleden:
75 Indy
Sud 1.5 Ti
33 1.3 SW
33 1.3 S
33 1.4 iE
33 1.7 QV
155 2.0

boessie
Member
Member
Contacteer: Facebook

wo jul 30, 2014 00:30

Let op, ik heb weleens voorgehad dat ik op de stekker netjes 12 V mat en de lamp toch niet brandde.
Bleek aan een slecht contact in zekering(kast) te liggen waardoor er geen stroom kon vloeien.

Groeten Gunther

Terug naar “Algemene Technische vragen”