Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

do aug 07, 2014 18:52

k heb bijna alle componenten afzonderlijk gemeten op massa. morgen op zoek naar de rest. de gene die ik nu gevonden heb, hebben gewoon massa duss.....
wel een verdachte gevonden. de ecu uit de auto gehaald en deze is een keer open geweest. kon geen beschadigingen vinden binnenin maar voor de zekerheid toch maar een andere gemonteerd van mijn vorige 146. morgen weer verder.

ik twijfel wel of ik nu, M2.10.3 of M2.10.4 heb. volgens het boek zijn de versies uit '96 .4 maar volgens mijn motorcode heb ik .3
er zijn niet heel veel verschillen maar toch.....

groet Efrem.
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

vr aug 08, 2014 08:53

Dat is vrij makkelijk te zien, 2.10.3 heeft egr, op de uitlaatbuis van de 4e cilinder zit een klein buisje aan de kopzijde van het spruitstuk.

Misschien is de ecu opeb geweest voor een ander chip?

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

vr aug 08, 2014 11:07

dan heb ik .3 die buis is bij mij aanwezig.
er zat wel een sticker met nummers op de chip maar niet duidelijk van een tuning firma. ik zal zo nog eens kijken dat ik die code hier plaats, misschien dat jij of iemand duidelijk kan maken of het een aangepaste chip is.

groet Efrem.
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

vr aug 08, 2014 12:56

ik heb nog even gemeten met het schema er bij, het schema verteld mij toch echt dat ik M2.10.4 heb. maar de egrbuis is wel aanwezig en zou op .3 wijzen.... iemand een idee?
de code op de chip is 355410. is volgens mij gewoon origineel, de sticker is vergeeld alsof ie er op zit vanaf 96'.

groet Efrem.
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

vr aug 08, 2014 15:10

het is heel vaag.... ben er nu achter dat de ecu de .3 is maar de relais zitten aangesloten zoals bij een .4 systeem?? :?
maar de lmm zit wel weer aangesloten zoals bij het .3 systeem :? :?
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

ma aug 11, 2014 10:37

gisteren weer bezig geweest met de auto. samen met mijn ex buurman (electronica monteur) aan het meten geweest en besloten dat het verschil tussen .3 en .4 er wel is maar de werking blijft het zelfde.
gisteren bijna alle lijnen tussen de componenten en de ecu gemeten + de test uit het wphb uitgevoerd, er achter gekomen dat er een overgangsweerstand in de massakabel van de accu op het chassis zat. dit hebben we opgelost.
met goede hoop de auto gestart..... :cry: nog steeds niets....... nog steeds de zelfde storing. na het niet willen starten een bougie gedemonteerd en het bleek dat de motor verzopen was. dus brandstof krijgt hij echt wel. dus geen (goede) vonk??

nu heb ik laatst tijdens het vervangen van de bdpsensor gemerkt dat de versnellingsbakkeerring lek is en er olie aan de sensor zit.
zou dit deze storing kunnen veroorzaken denken jullie??

groet efrem.
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

ma aug 11, 2014 19:02

ik heb na overleg met een mede forumer het donkerbruine vermoeden dat of de storing bij de BDP sensor vandaan komt aangezien dit een nieuwe is ben ik er niet bang voor dat deze stuk is maar misschien vuiligheid tussen het vliegwiel en de sensor, of de nokkenas sensor. deze twee sensoren samen verzorgen de informatie voor de ECU zodat deze het juiste inspuitmoment en ontstekingstijdstip bepalen kan.
fysiek is er niets te zien aan de nokkenassensor, vanmiddag het distributiedeksel verwijderd en de sensor schoon geblazen met perslucht, mocht niet baten, de motor loopt nog steeds niet.....
kan iemand mij vertellen wat er gebeurd als de nokkenassensor kapot is? wil een motor helemaal niet starten of zoals in mijn geval soms wel aanslaan maar dan beroerd lopen op een verhoogd toerental.
omdat het nogal een ingrijpende operatie is om de sensor te vervangen hoop ik eerst wat info te krijgen voor ik over ga tot de distributie loshalen. het wphb legt wel uit waar de sensor voor is maar niet wat de uitkomst is als deze stuk is. misschien dat jullie dat weten.

alvast bedankt, groet Efrem.
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2158
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

ma aug 11, 2014 21:42

De sensoren die jij noemt zijn capacitieve sensoren dwz ze wekken een stroompje op!

Dus multiemeter of beter een scoop aansluiten en meten wat er gebeurd als je start dan moet je wat meten!

Zoniet sensor defect.

Dat betekend niet lopen!

Kijk hier is naar: http://www.tiepie-automotive.com/nl/Mea ... _Inductive

Succes

ciao Jan

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

ma aug 11, 2014 22:07

de krukassensor is een inductieve sensor deze kan ik volgens het wphb testen met een multimeter op de weerstand mode, dit is een nieuwe dus denk dat deze wel goed is.
de nokkenassensor is een hallsensor, op internet gezocht hoe deze te testen als je geen scope hebt. dit kan eigenlijk heel simpel met een 5v voeding een 12v led en een paar kabeltjes.
morgen s ff bij de electronicawinkel langs voor een 12v ledje de rest heb ik wel liggen. hoe ik de BDP sensor op een goede manier kan testen als je geen scope hebt, ga ik nog naar op zoek

bedankt! groet Efrem
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Remco 145ts
Junior Member
Junior Member
Berichten: 89
Lid geworden op: za mei 10, 2014 21:03
Locatie: Oudkarspel

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

ma aug 11, 2014 22:23

Laat hem gewoon eens met een examiner uitlezen beide sensoren geeft hij gewoon aan als fout code als deze defect zijn.
Want op de gok van alles vervangen is geen oplossing.

Een specialist ernaar laten kijken en het laten oplossen is sneller en uiteindelijk goedkoper.
Alfa Romeo 145 1.8 ts
bella tecnologia automobilistica italiana

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

ma aug 11, 2014 23:03

daarvoor moet ie wel van z'n plek. en dat doet ie dus niet :wink:
bij het uitlezen de vorige keer kwam naar voren dat de lambda stuk kon zijn dus die heb ik vervangen en op een buikgevoel heb ik de bdp sensor vervangen en omdat ik toch al onder de auto lag. de koelvloeistofsensor kwam hier naar voren en omdat die sensor 13€ kost dacht ik, gewoon doen. kan geen kwaad.
volgens mij ben ik nu aardig aan het testen voordat ik iets vervang. de nokkenassensor ga ik nu ook eerst testen voor ik tot vervangen over ga.
waarschijnlijk zou ik er makkelijker over gedacht hebben als het niet zo'n drama zou zijn om deze te vervangen, daar in heb je wel gelijk :lol:
mja morgen maar eens een ledje kopen.

groet Efrem.
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

wo aug 13, 2014 20:33

gisteren en vandaag weer bezig geweest met de auto.
gisteren de nokkenassensor getest met de gekochte led en de spullen die ik nog had liggen. deze sensor is dus goed, ledje gaat mooi aan als de inkeping van de nokkenas voor de sensor komt en gaat uit als de inkeping weer verdwijnt.
vandaag de bdp sensor uit de motor gedraaid, in een vorig bericht gaf ik aan dat er olie op de sensor zat de vorige keer dat ik em verwijderde, maar dat hoort dus zo. dacht dat ie uitkwam in het koppelingshuis maar steekt dus in de motor.... :lol:
wel iets vijlzel aan de sensor maar niet zoveel dat ik me zorgen maak over de motor.wel is de afstand tussen de sensor de sensorring zo klein dat het beetje vijlzel voor een signaal storing zorgt volgens mij.
niet verder kunnen gaan met terug inbouwen.... tijd was op :wink: morgen eens kijken hoe ik de afstand kan vergroten, iets van een plaatje maken wat ik tussen het blok en de sensor aanslag maak. ideeën zijn welkom! en hopelijk start het apparaat dan weer :!:

groet Efrem.
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

do aug 14, 2014 15:24

hij doet t weer!! \:D/
toch de combinatie van metaal splinters en een te kleine ruimte op de bdp sensor...... conclusie storing zelf veroorzaakt :oops:
wel nog steeds benieuwd wat nou de storing in het begin was....?

bedankt voor jullie meedenken en hulp :thumbs:

groet Efrem.
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

vr aug 15, 2014 13:54

:cry: ik word hier heel moedeloos van. sta nu weer ergens met een warme motor... en wil weer niet starten...
de mogelijkheid is hier wel om de bdp sensor er uit te halen. dus gedaan en schoon gemaakt. nog niet starten.
de originele storing is dus nog niet opgelost.

iemand hier ervaring mee??

groet efrem.
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

vr aug 15, 2014 16:01

sta nu bij van doorn en top. ecu uitgelezen, geen storing.... voor de zekerheid een originele bdp sensor gemonteerd om te proberen.
starten lopen. mooi!!
bakkie gedaan, hoi hoi bedankt voor de service..... wil weg rijden... prutel prutel en weer 3500tpm stationair... naja!?
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Terug naar “Algemene Technische vragen”