Over welke auto heb jij het nou? 't zit bij mijn 75 TS iig heel anders.Onder de auto maak je de flexibele leiding los. Dit moet warschijnlijk gebeuren aan de niet-cylinder kant eerst. Daarna kan je die makkelijk uit de cylinder schroeven. De cylinder zit met een borgringetje vast. Deze verwijderen (wel een hiervoor bedoelde tangetje gebruiken als je de borgring weer wil gebruiken) en de cylinder uit lepelen, nieuwe cylinder erin, slangetje weer aansluiten en ontluchten.
Om te beginnen moet je de hevel die door de cylinder bediend wordt naar achteren krijgen. Als de hulpcylinder nog werkt kan dat gewoon door intrappen van de koppeling, anders moet je met koevoeten ed. in de weer. Je kunt de hevel blokkeren door een stevig stuk staal tussen de hevel en de rand van het gat waar hij uit komt te steken. Een inbus sleutel 12 is ideaal (niet dunner, je hebt dan niet voldoende ruimte voor montage). Zorg dat hij er goed tussen zit en niet in de weg, er staat veel kracht op de hevel en kan dus gemeen losspringen als ie niet goed zit. Je zult de beschermhoes een beetje moeten schuiven en oprollen om overal bij te kunnen.
Nu kun je het stofhoesje en duwstaafje (hoe heet die officieel?) van de cylinder nemen.
De cyclinder zit vast met 2 bouten, die draai je eerst los. Je komt daar heel slecht bij en handigst is om eerst de voorkant van je bak te laten zakken door het balkje dat er onderdoor loopt los te schroeven. Je kunt nu de cylinder met slang er nog aan van z'n plek halen. Dan pak je de cylinder met een waterpomptang vast en steek een pen door 1 van de montagegaten zodat de cylinder niet door de tang heen kan draaien. Steeksleutel op de slang en je kunt de cylinder van de slang afdraaien.
Nieuwe cylinder op de slang draaien en dan de cylinder ontluchten, dit kan namelijk niet meer als ie gemonteerd zit, ontluchtingsnippel wijst dan naar beneden. Laat een helper op de koppeling trappen terwijl je de ontluchtingsnippel los en vast draait. Zorg dat de ontluchtingsnippel goed naar boven wijst. En let er goed op dat de cylinder niet helemaal naar buiten komt, als hij nog niet op z'n plek zit kan de zuiger er gewoon uit en kun je opnieuw beginnen (na de remvloeistof uit je gezicht gewassen te hebben), die moet je dus tegenhouden.
Zorg dat de beschermhoes weer over de hevel zit (dubbel geklapt) en zet de cylinder weer op z'n plaats. Smeer beiden einden van het duwstaafje met een _klein beetje_ kopervet. Niet te veel en zorg dat er niets tegen je cylinderwanden kan komen. Hou nu het duwstaafje op z'n plek in het 'kommetje' van de cylinder met het stofhoesje opgevouwen. Druk met een lange dunne schroevendraaier in het kommetje om de cylinder helemaal in te drukken, let op dat je de cylinderwand niet beschadigd. Je moet nu voldoende ruimte hebben om het staafje tussen hevel en cylinder te krijgen. Zet de cylinder weer vast en laat een helper de koppeling intrappen, je kunt dan de inbussleutel weer verwijderen. Controleer of de koppeling goed werkt en er geen lekkages zijn en schuif stofhoes en beschermhoes weer op hun plek. Als je de bak had laten zakken, dat ook weer allemaal vast zetten. En vergeet niet op alle bouten die je los hebt gehad voor montage een beetje kopervet te smeren, scheelt de volgende keer weer.
edit: Misschien maar liever helemaal geen mineraal vet in de cilinder gebruiken, ook niet heel spaarzaam. Smeer het kommetje liever met een beetje remmenvet.