Is 108 als ik mij niet vergis, ze zijn van magnesium.
Zijn ze nog te redden ?
Met beleid stralen en goed inspecteren op scheuren.
De mijne (4 * 98 ) heb ik gestraald en in de 2K epoxy gezet, daarna de putvorming aanpakking met plamuur, expoy erover en in de kleur met 2K blanke lak afwerking.
Ook hier op diverse plekken putvorming door corrosie.
Jens, ik zie op jouw velgen 5 en half j 14 staan. Ze zijn dus niet van een Montreal want die zijn 6 en half j 14.
Ze zijn ook niet van een Giulia, want die hebben dieper liggende en wat afgeronde spaken.
Ze zouden dus best van een Bertone of Berlina kunnen zijn.
De velgen op de JZ lijken erg op die van de Montreal.
Ik heb zonet eens de steek gemeten en deze is 4 * 108. Voor de ET waarde heb ik het een en ander opgezocht maar geraak ik momenteel nog niet wijs aan uit.
De ET-waarde van Cromodora en Campagnolo Turbina velgen die Alfa leverde voor de 105 serie (met uitzondering van de Montreal) was volgens mij altijd 38 mm. Op mijn velgen staat dat op de rand van de velg aangegeven met de tekst: 'campanatura 38', maar bij jouw velgen is dat kennelijk niet het geval.
Nog een vraagje hierover, ik ben het een en het ander aan het opzoeken over magnesium velgen. Ik kom regelmatig tegen dat het afgeraden wordt om met oude magnesium velgen te rijden omwille van broosheid. Ik weet niet wat ervan waar is maar volgens mij bij normaal gebruik zou dit geen risico mogen vormen? Kan hier iemand uitsluitsel over geven?
Ik had de 4x98 spaakjesvelgen (millerighe) onder een Alfetta gtv, waren gestraald en gepoedercoat en ik heb op advies van de bandenzaak de moderne tubeless banden altijd met binnenband laten monteren, omdat de luchtdichtheid van de Campagnolo's twijfelachtig was. Ook al zou die combinatie officieel niet mogen. Een band die te zacht is kan van de velg lopen, als die velg poreus is of niet is ontworpen voor tubeless banden (of dat ook voor deze velgen geldt, weet ik niet, maar de velgranden hadden wel putjes door weggestraalde corrosie). In 10 jaar nooit problemen met de velgen/banden gehad.
Als de velgen dusdanig poreus is dat ze niet meer luchtdicht te krijgen is met wat lak aan de binnenkant ofzo zou ik ze helemaal niet gebruiken.
Een tubeless buitenband is zeer ruw aan de binnenkant(mogelijks ook een verdwaald ijzerdraadje) dat gaat schuren tegen de binnenband en zorgt voor onnodige warmteontwikkeling wat dan weer zorgt voor een drukverhoging. Ten strengste afgeraden door bandenfabrikanten...