za okt 18, 2014 18:15
Hoi Tinus, dat zijn knap vervelende storingen zeg, en dat de ruitbediening dan ook niet meer werkt maakt het wel wat ingewikkelder.. Inderdaad zou ik ook denken aan een probleem met de zekeringkast onder het stuur.. ik weet niet of er ooit iets ingebouwd is waardoor bedrading vanuit de motorruimte moest worden getrokken? Soms is dit niet netjes waterdicht afgewerkt, en krijg je waterlekkage vanuit de paravan via de draadboom rechtstreeks in de zekeringkast...
Ik heb even een instructieboekje on-line door zitten kijken, en er viel mij nog iets op; de kofferbakontgrendeling en de ruitbediening hebben beiden een eigen zekering, die van de kofferbak zit zelfs in een apart zekeringblokje boven de zekeringkast in het dashboard.. één ding hebben ze echter met elkaar gemeen, en dat is dat zij allebei gevoed worden door de vertraagd afschakelende voeding, de ruitbediening en de ontgrendeling werken allebei nog zo'n 3 minuten nadat je het contact uit hebt gezet... wellicht is dit een aanknopingspunt? Dit zou er nog steeds op neer komen dat de zekeringkast onder het stuur, welke ook een regeleenheid is (Body Computer), defect zou kunnen zijn, misschien door waterinfiltratie.. De oorzaak zou ook te vinden kunnen zijn op het punt waar de voedingskabel vandaan komt; ik zou voor de zekerheid ook even de zekeringkast in de motorruimte checken, naast de accu, en de zekeringen + de aansluitingen onder het zwarte kapje op de +pool van de accu. Hier zitten diverse voedingskabels aangesloten op een spanningsrail, een metalen plaatje, dmv kabelogen die met een moertje vastgeschroefd horen te zitten.. ik heb al enkele keren meegemaakt dat deze moertjes wel eens lostrillen of dat er oxidatie op de aansluitingen zit, met gekke storingen tot gevolg.. Ik hoop dat je hiermee weer wat verder kan zoeken? Suc6!
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')
Life is too short to drive boring cars