tulipwoodracer
Junior Member
Junior Member
Contacteer: Website

Contact-/ stuurslot Alfa 33 type 2

vr nov 07, 2014 15:46

Hallo,
Ik zit hier met een probleem met het stuurslot/ contactslot van mijn 33. De kern van het slot of het contactslot, daar waar de sleutel in zit, heb ik uitgebouwd gehad. Nu heb ik het weer terug ingebouwd, maar nu lukt het mij maar niet om de pal van het stuurslot, die uitsteekt aan de onderkant, in het betreffende gaatje van in de stuurkolom te frutselen.
Ik denk dat ik die pal in het gat van het stuurslot moet doen omdat de auto steeds in het stuurslot valt, als ik aan het stuur draai. Dan kan ik met de sleutel het slot niet ontgrendelen en moet ik het contactslot eruit halen en met een pinnetje het slot ontgrendelen. Dat zou toch met de sleutel en het contactslot moeten gaan...?

Hoe kan ik het slot inbouwen zodat de pal van het contactlot in het gat van het stuurslot valt?
Beter nog, hoe krijg ik het slot weer normaal aan het werken?

De fotolinks hieronder zullen mijn vraag verduidelijken.

https://www.dropbox.com/s/ywsye7641867b8x/palenslot.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/krqb4rkgnfpge ... t.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Het zou mooi zijn als iemand mij kan verteleln hoe ik het zaakje weer goed kan laten werken.

Dank alvast, Thei
Laatst gewijzigd door tulipwoodracer op za nov 08, 2014 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
... 33 dingen te doen: junior member, senior alfist ad 1996

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: YouTube

Re: stuurslot Alfa 33 type 2

vr nov 07, 2014 22:01

Ha die Thei,
Zo te zien is het slot hetzelfde als dat van een Sud. Het probleem is denk ik dat je niet het hele slot hebt uitgebouwd maar alleen de bovenste helft. Je moet alles eruit halen, dus de stekkerverbinding losmaken met de rode, roze en zwarte kabels en dan dmv duwen aan de kabels de rest van het slot eruit halen. Dan netjes in elkaar zetten en terug monteren.
Er staat momenteel een compleet slot op ebay, ik heb ooit 2 nieuwe kunnen kopen incl sleutels voor minder dan 15 euro, 1 heb ik gebruikt, de andere ook niet te koop :P
http://www.ebay.de/itm/261644971033" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

vr nov 07, 2014 22:05

In plaats mijn vorige bericht aan te passen, een nieuw.
Je kan normaal gesproken helemaal niet alleen de bovenste helft uitbouwen, het plastic gedeelte met de contacten zit met 2 speciale schroeven vast aan het bovendeel en die schroeven kan je pas verwijderen nadat de hele slotcilinder uitgebouwd is.
Dit is mijn oude slot dat ik onlangs vervangen heb. Het startprobleem bleek overigens niet aan het slot te liggen, maar het is al zo oud dat het vaker wrikken was om de sleutel om te krijgen en van het stuurslot af dus ik ga het niet meer gebruiken. De 2 schroeven zijn zichtbaar en er horen ook nog 2 veertjes op. Als je deze schroeven niet hebt ligt daar je probleem. Die van mij mag je evt hebben.
Afbeelding

tulipwoodracer
Junior Member
Junior Member

za nov 08, 2014 11:06

Ha Bert, dank voor je (trouwe) reacties.
Ik las in het werkplaatshandboek dat het slot er uit moet door het kleine schroefje los te draaien en door op het kleine pinnetje opzij van het slothuis te duwen. Als je dat doet komt de bovenkant los. Er staat niet dat je de hele onderkant moet meenemen. Dat lijkt nu inderdaad logisch, want de pal moet toch op een of andere manier weer in dat gat in het onderste deel.
Ik ga er vandaag weer eens naar kijken. Hou j(ulli)e op de hoogte.
Thei

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za nov 08, 2014 15:03

Zo te zien heb ik exact zo'n slot liggen Thei, origineel en nieuw! Met beide sleutels.

Mocht je daar iets mee kunnen hoor ik t wel, dan slinger ff een plaatje jou kant op.

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za nov 08, 2014 17:40

Een ding heb ik hier nog niet gelezen... => de sleutel moet er wel inzitten en (als ik me goed herinner) op contact gedraaid, tijdens montage! Heb je dat ook gedaan/ geprobeerd?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

tulipwoodracer
Junior Member
Junior Member

za nov 08, 2014 21:37

Ha, het is gelukt dankzij de tip van Bert. Het slot moet er volgens het WPH uit met een schroefje, maar niet dat in het slot zelf (voorste deel), maar dat in het slothuis, verderop tegen de stuurkolom aan. Dan komt de hele riedel los en kun je ook de kabel erdoor trekken. Zo kon ik de zaak weer in elkaar steken en goed werkend monteren.

https://drive.google.com/file/d/0B-Npz5 ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;

@frank: ik heb een goed slot, ik had het gewisseld om zo min mogelijk sleutels te hoeven gebruiken, maar het nieuwe slot was weer veel slechter, de sleutel kwam er in elke stand uit. Nu dus het oude er weer ingezet met in totaal drie sleutels voor de hele auto. Maar bedankt voor het aanbod.

@ allessandro: ja, de sleutel moet er steeds in zitten en zat er ook steeds in (Het lastige was ook dat bij het in te bouwen contactslot juist de sleutel er steeds uitging, in welke stand het slot ook stond. Het slot was gewoon versleten).

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: Contact-/ stuurslot Alfa 33 type 2

zo nov 09, 2014 19:07

Het slot ziet er toch iets anders uit dan dat van een Sud, maar weet je zeker dat er geen schroeven horen door de gaten met koperkleurige rand op onderstaande foto? Zit er geen corresponderend schroefdraad dan in het bovendeel van het slot? Want het zou toch niet goed zijn als na verloop van tijd het slot uit zijn verband raakt met als gevolg startproblemen, of erger, stuurproblemen.
Afbeelding

tulipwoodracer
Junior Member
Junior Member

zo nov 09, 2014 20:45

Ha Bert,
De koperomrande gaatjes zijn voor een paar corresponderende pinntjes in het bovendeel. Het geheel past in elkaar en eenmaal in het omhulsel aan de stuurkolom zit er zowel in het onderdeel als in het bovendeel een schroefje. Het bovendeel steekt weliswaar wat uit het omhulsel, maar er zit wel degelijk een (weliswaar kleiner) schroefje met kuiskop.
Komt niet los.
Dank voor het meedenken. Thei

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

zo nov 09, 2014 21:15

Goed zo, dus anders dan een Sud slot.
Fijne verjaardag verder! :lol:

tulipwoodracer
Junior Member
Junior Member

zo nov 09, 2014 21:18

Haha, dank je. :thumbs:
:lol: 50 he!

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

zo nov 09, 2014 21:34

:lol: 50 he!
Opmerkelijk veel vrienden en bekenden worden 50 tegenwoordig, zolang je niet overstapt op een auto met extra hoge instap en boxer blijft rijden ben je niet echt oud natuurlijk. Zeker niet als je na werkzaamheden ónder het dashboard er nog op eigen kracht uit kan komen...

tulipwoodracer
Junior Member
Junior Member

zo nov 09, 2014 21:40

Een hoge instap, dat is voor over 25 jaar, 'esgod'tbeleef'. Subaru?
Het onder het dashboard kruipen en er weer onderuit gaat nog wel, maar als ik eronder lig is dat slot of de kabel zo dichtbij dat ik mijn kop stoot als ik het wil zien. Misschien moet ik wel een grotere auto kopen met meer ruimte onder het dashboard...?

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

zo nov 09, 2014 21:52

Tja, dichtbij, iets verder weg, om goed te zien doe ik tegenwoordig ook bij het sleutelen steeds vaker een greep naar de leesbril maar ben nog te ijdel om die in het openbaar op te hebben 8)

Carbella
Member
Member

za nov 15, 2014 09:44

Fijn dat ik dit topic voorbij heb zien komen. Het geeft gelijk een antwoord op mijn soortgelijke vraag ook in dit technische gedeelte.

Mijn startmotor is kapot, maar weet nou niet of het contactslot hier een 'bijdrage' aan hebt geleverd. Al is het wel zo dat de beide delen alweer ruim 20 jaar oud zijn, dus niet meer dan logisch dat ze een keer stuk zijn.

@Frank, ik stuur je even een pb ivm het contactslot. Heb zelf een type 3,maar dat zal wel gelijk zijn aan elkaar.

Ik dacht dat ik met bijna 40 jaar, een oldtimer was in een 33. Gelukkig ben ik niet alleen :mrgreen:
Bezit:

- Alfa 33 1.7 S 16V QV Permanent 4
- Alfa 156 1.8 TS 16V SW
- Alfa 147 2.0 TS 16V

http://www.carbella.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Algemene Technische vragen”