jacques67
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: za nov 29, 2014 10:36

Dikke stabilisatorstang 156 SW 2001

zo nov 30, 2014 11:39

Afgelopen zomer heb ik bij mijn 156 nieuwe stabilisator verbindingsstangetjes gemonteerd. Het viel me op dat de dikke stab stang vrij gemakkelijk omhoog /omlaag te bewegen was, net alsof er geen weerstand was. Is dit normaal? En zo , nee wat is er aan te
doen?

Dit vraag ik omdat de ophanging van de voortrein lawaaiig(er) is geworden. Geeft zo nu en dan ook enigszins onrustig gevoel in het stuur(lichtjes gevoel van hobbelen?). Bij lastwisselingen en onregelmatigheden op met name klinkerwegen bonkt deze soms en maakt schuurgeluiden ter hoogte van de onderste draagarmen. De schokdempers zijn nog prima en het onderstel is al diverse malen ,,opgefrist,, .

Nu lees ik dat voor het vervangen van de dikke stabstang de motor met subframe moet zakken. Zouden deze reparaties(moet ook nieuw distributie) nog wel rendabel zijn bij mijn 156 1.8 16 V 2001 KMstand 265000? Auto bevalt verder nog prima en heeft geen overige mankementen. Wat voor kosten kan ik verwachten als ik dit laat uitvoeren bij een alfa specialist ?

mvg Jacques Richetti ,Emmen

Remco 145ts
Junior Member
Junior Member
Berichten: 89
Lid geworden op: za mei 10, 2014 21:03
Locatie: Oudkarspel

Re: Dikke stabilisatorstang 156 SW 2001

di dec 02, 2014 19:12

Er zijn ook losse rubbers voor de stabilisatorstang te verkrijgen is een stuk goedkoper dan een hele stang te vervangen.
Alfa Romeo 145 1.8 ts
bella tecnologia automobilistica italiana

jacques67
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: za nov 29, 2014 10:36

Re: Dikke stabilisatorstang 156 SW 2001

do dec 04, 2014 10:07

Ik weet dat er losse rubbers ed. te verkrijgen zijn. Maar het lijkt erop toch op dat niet de dikke stabstang maar de bovenste en onderste draagarmen het verschijnsel veroorzaken. Zag namelijk een filmpje op youtube op klokje rond van een GT en deze maakte precies het geluid wat ik bedoel en daar werd aangegeven dat het dus de beide draagarmen betrof. Ik ga deze dus vervangen. Is hier nog speciaal gereedschap voor nodig? En wat is de beste wijze om dit aan te pakken ,veerpoot er in 1 geheel eerst onderweg en dan los gaan? Tips?

De 156 blijft dus eerst nog ff, heb wel andere vervangende auto,s bekeken en daar werd ik niet echt vrolijk van. Dan staat mijn 156 er nog heel keurig bij in vergelijk.Zowel optisch als technisch. Dus krijgt hij groot onderhoud.

Terug naar “Algemene Technische vragen”