Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 641
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Alfa GT 2.0 JTS 2008

wo okt 29, 2014 19:08

Ik denk dat 10w60 voor de nokkenassen ook wat beter is.
Schijnt wel een zwak punt te zijn, bij mij was ook de uitlaatnokkenas versleten.

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

Re: Alfa GT 2.0 JTS 2008

do okt 30, 2014 10:23

Ben dan wel heel benieuwd wat die zogenaamde fabrieksmodificatie inhoudt.
Olieschraapveer was per ongeluk ondersteboven gemonteerd? :jumping:


Ik denk dat het olieverbruik van een JTS niet alleen samenhangt met modificatie van zuigers/zuigerveren, maar vooral ook met inwendige vervuiling. De toepassing van EGR in combinatie met directe benzine-inspuiting (en dus sowiezo al geen spoeling/koeling van inlaatkleppen) die in de 156 en in de GT tot 1400TPM ook nog eens een ''lean-burn'' werkt is IMHO de grootste boosdoener... de vuiligheid die via de EGR terug in de motor komt, samen met de oliedampen van de carterventilatie, geeft een vieze plakkerige bende die in staat is om zuigerveren vast te bakken, de ''lean-burn'' geeft een extra hoge verbrandingstemperatuur waardoor die zooi nog sneller aankoekt... moet je maar eens naar het specifieke JTS-topic (met foto's) op de site van Squadra kijken :shock: ...
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: Alfa GT 2.0 JTS 2008

do okt 30, 2014 18:37

Haha ik had weer eens met mijn soep oog gelezen, het ging om een auto van zijn collega die 1:3000 verbruikt. Nou dan is het gegeven advies aan hem gericht. :jumping:

Het zou in de lijn der verwachting liggen dat een JTS van 2005 (> mei 2003) zowiezo niets zou moeten verbruiken.
Eerste 4000km zegt overigens niet veel (ervaringsdeskundige :D ), die van mij begon vanaf 4000km juist te verbruiken. De olie werd te dun en degradeerde toen heel rap, met uiteindelijk 1:500km tot gevolg. Na oliewissel was het weer even enige tijd goed. Advies voor het interval van 10k bij veel korte ritten blijft van kracht.

Na modificatie geen druppel meer verbruikt, ik rij overigens met 10W60.
Onzin. Onze spider uit 2005 was ook niet goed en zoop ook als een beest. Na modificatie bleef het pas rond de 1 op 3000 hangen, zelfs met 10 w 60.
Kennelijk moet je geluk hebben. Onze 156 die we voor de Spider hadden gebruikte na modificatie slechts1 op 12000. Tis dus duimendraaien of het goed gaat. Hoe hoger het verbruik hoe meer vervuiling inwendig. Na een ton is het zaak het gehele inlaattraject en de carterventilatie te reinigen. De inlaatkleppen vervuilen sowieso. Dat wordt dus demonteren of een speciale Forte reinigingsmiddel voor Egr kleppen gaan injecteren in het inlaattraject terwijl je de motor laat draaien. En dan maar hopen dat het goed gaat. De JTS was het uiteindelijk die mij in de "Beier" terecht liet komen en daar heb ik absoluut geen spijt van... Jammer maar helaas.0

.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 641
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Alfa GT 2.0 JTS 2008

do okt 30, 2014 19:37

Als na de mod een JTS nog 1:3000 km gebruikt is er dus iets anders mis dan te slappe veren met te kleine afvoergaten in de zuigerveren en zuigers.

Overigens hebben late TS-en dezelfde problemen.

Gebruikersavatar
erikalfista
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 556
Lid geworden op: di feb 05, 2013 21:16
Locatie: Groningen

Re: Alfa GT 2.0 JTS 2008

do nov 13, 2014 21:03

Als na de mod een JTS nog 1:3000 km gebruikt is er dus iets anders mis dan te slappe veren met te kleine afvoergaten in de zuigerveren en zuigers.

Overigens hebben late TS-en dezelfde problemen.
Praat me er niet van :(
La vita e bella con Alfa Romeo.


GT 1.8. 2005


Passato (

33 1.4 Rosso
33 1.4 Nero
156 1.8. 166 2.0 TS
145 1.8
GTV 2.O TB
155 1.7
146 1.6
147 1.6
75 1.8IE

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Alfa GT 2.0 JTS 2008

do nov 13, 2014 21:06

Eeeeh... wat is er mis met 1:3000???
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Brera01
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: do aug 07, 2014 20:12
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa GT 2.0 JTS 2008

vr nov 14, 2014 00:31

Hoe dan ook, het is en blijft een schitterende auto, mooi design en grandioos weggedrag.Als ik mijn dochters uit school ga halen, praten alle jongens over de superkar waar hun vader in rijd. Dat mag een litertje olie wel kosten :lol: Zelfs van die gastjes die vragen of het een Ferrari is :P Dat maakt een hele hoop goed.
Ga binnenkort mijn 146 1.6 TS inruilen voor een GT 2.0 JTS.
Na 2 maal een 33, een 155 en een 146 gaat dit mijn vijfde Alfa worden. De proefrit is mij uitstekend bevallen.

Brera01
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: do aug 07, 2014 20:12
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa GT 2.0 JTS 2008

wo dec 03, 2014 00:26

Nu, na weer wat kilometers ging plots het oliedruk waarschuwing aan in een bocht. Wederom oliepeil controle en de peilstok zat onder minimum. Vandaag de hele dag bij de garage geweest waar ze nu, onder garantie, de zuigerveren hebben vervangen. Mocht binnen 4 maanden het olieverbruik nog zo hoog blijven dan andere maatregelen. Toch fijn dat mijn garage dit probleem serieus neemt en alles onder (BOVAG) garantie heeft hersteld of gaat herstellen. Maar Bella snort weer als een schoothondje nu stationair en brult als een Pitbull als zij lekker op temperatuur is. De Michelin Alpin banden bevielen heel goed in de Alpen met sneeuw en haarspeldbochten. Zonder sneeuwkettingen 2500 meter hoge passen overwonnen zonder ook maar 1 moment slip of verlies aan grip :)
Ik hou niet van winters, maar met deze kar en deze banden (Michelin Alpin 5 225/45R17) voel ik me toch een stuk veiliger.
Ga binnenkort mijn 146 1.6 TS inruilen voor een GT 2.0 JTS.
Na 2 maal een 33, een 155 en een 146 gaat dit mijn vijfde Alfa worden. De proefrit is mij uitstekend bevallen.

Gebruikersavatar
cor
Guru
Guru
Berichten: 1815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:50
Locatie: Groningen

Re: Alfa GT 2.0 JTS 2008

wo dec 03, 2014 17:44

Na eerst geen oliegebruik en nu (opeens) peil onder mininum is wat vreemd, toch? Wel gecontroleerd op vlakke ondergrond neem ik aan. Maar gelukkig wordt het soepel opgelost :thumbs:.
Good luck!

Voor mij is een GT ook nieuw, wat ik heb gehoord is dat m.n. vanaf max. de meeste olie wordt 'verstookt' en als het goed is daarna minder. Het beste peil zou dan halverwege/iets lager tussen max-min zijn. Iemand daar ervaring mee?
Maar hier wordt wél e.e.a bevestigd, gaat wel over een bedrijfsmotor overigens. Blijft de vraag wel of niet tot aan max (aan)vullen?

Lees ook dat er verschillend wordt gedacht over hoe oliepeil te controleren. De een zegt met koude motor (minimaal 10 minuten laten afkoelen) klik
Een monteur zegt bij Kassa om dat (10 minuten afkoelen), juist bij een motor op bedrijfstemperatuur te doen i.v.m. uitzetten van vloeistof, klinkt wel aannemelijk.

Sorry voor de 'topicvervuiling'
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

Brera01
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: do aug 07, 2014 20:12
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa GT 2.0 JTS 2008

wo dec 03, 2014 18:16

Was idd een verkeerde manier van olie peilen mijnerzijds. Ik woon namelijk bij een dijk en staat de auto bijna nooit vlak. En met de neus naar beneden geparkeerd lijkt het net of het oliepeil in orde is.
Ga binnenkort mijn 146 1.6 TS inruilen voor een GT 2.0 JTS.
Na 2 maal een 33, een 155 en een 146 gaat dit mijn vijfde Alfa worden. De proefrit is mij uitstekend bevallen.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Alfa GT 2.0 JTS 2008

wo dec 03, 2014 22:09

Eeeeh... wat is er mis met 1:3000???
Pff, dat haalt hier geen énkele auto! :mrgreen:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Algemene Technische vragen”