Gebruikersavatar
Pinin01
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 502
Lid geworden op: di jan 11, 2005 16:52
Locatie: Oost-Brabant
Contacteer: Website

Keerring krukas

di dec 30, 2014 17:42

Ik heb al tijden last van olielekkage.
Daarom vandaag de versnellingsbak van de Spider Coda Tronca afgehaald om deze te verhelpen.
Het vermoeden was de keerring, en wat bleek... dat is het.
De keerring is aan het verpulveren :shock: :shock: :shock: :shock:
Rondom kleine resten van de keerring, ik denk dat ik een probleempje heb.
Morgen de keerring er uithalen en maar eens zien waardoor deze opgevreten wordt. :evil:

Afbeelding
Saluti Erik
Spider 3.0-2000
Spider 2000 Veloce-1973
Bertone 2000 GTV-1973
Ducati 900SS

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Keerring krukas

di dec 30, 2014 18:11

Heb je destijds bij montage de binnenzijde van keerring vergeten in te oliën, misschien?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: Keerring krukas

di dec 30, 2014 20:17

Beschadiging op het lovlak vd krukas. Ws is de keerring eertijds niet voorzichtig verwijderd en heeft de krukas een krasje opgelopen.
Denk erom: De nieuwe keerring droog monteren (buitenzijde) anders loop je kans dat ie losloopt.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Pinin01
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 502
Lid geworden op: di jan 11, 2005 16:52
Locatie: Oost-Brabant
Contacteer: Website

Re: Keerring krukas

wo dec 31, 2014 16:58

O.k. de keerring er uitgehaald.
Dit is het schaafsel, dus ik verwachtte een enorm probleem met het loopvlak van de krukas.

Afbeelding

Afbeelding

En als je ziet hoeveel er van de keerring af is gesleten begrijp je dat de motor flink olie lekte.
(de oranje onderste is de oude, de bruine bovenop de nieuwe)

Afbeelding

Maar tot mijn verbazing bij inspectie van het loopvlak van de krukas totaal geen groeven, krassen of andere schade gevonden.
Nog wat andere mensen, met echt wel motorkennis er naar laten kijken, maar een reden voor de schade heb ik nu nog niet.
Wellicht een slechte kwaliteit keerring, het prijsverschil tussen de nieuwe en de oude was best groot.

Uiteindelijk de nieuwe keering, met gemengde gevoelens, netjes ingevet gemonteerd, hopen dat het dat was.
Toch vervelend als je een probleem hebt maar geen oorzaak kan vinden.
Saluti Erik
Spider 3.0-2000
Spider 2000 Veloce-1973
Bertone 2000 GTV-1973
Ducati 900SS

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: Keerring krukas

wo dec 31, 2014 20:09

Kun je de krukas radiaal verschuiven??? In dat geval de carterpan eronderuit halen en de radiaallagers vervangen. (Ev met overmaat.)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Pinin01
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 502
Lid geworden op: di jan 11, 2005 16:52
Locatie: Oost-Brabant
Contacteer: Website

Re: Keerring krukas

wo dec 31, 2014 22:18

Heb ik ook gecontroleerd, geen speling, motor is in prima staat.
De motor heb ik een paar jaar gelden open gehad en geen vreemde dingen gevonden.
Olie verbruik en geluiden zijn niet apart.
Ik heb geen idee wat de oorzaak is.
Saluti Erik
Spider 3.0-2000
Spider 2000 Veloce-1973
Bertone 2000 GTV-1973
Ducati 900SS

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Keerring krukas

vr jan 02, 2015 20:56

gezien mijn enigszins gespannen verhouding met man-made-materials zal ik geen opmerkingen maken over de kwaliteit van het materiaal....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Pinin01
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 502
Lid geworden op: di jan 11, 2005 16:52
Locatie: Oost-Brabant
Contacteer: Website

Re: Keerring krukas

vr jan 02, 2015 23:09

gezien mijn enigszins gespannen verhouding met man-made-materials zal ik geen opmerkingen maken over de kwaliteit van het materiaal....
hear, hear
Saluti Erik
Spider 3.0-2000
Spider 2000 Veloce-1973
Bertone 2000 GTV-1973
Ducati 900SS

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Keerring krukas

za jan 03, 2015 11:31

Mwah, er is al veel geschreven over de kwaliteit en receptuur van rubber in hedendaagsche (aftermarket) vervangingsartikelen (zoals keerringen, carb rubbers, onderstelbussen etc).

Die kwaliteit en samenstelling is gewoon niet meer wat het "vroegah" was... toen gingen carb rubbers 20 jaar of langer mee... nu ben je soms om de 3 jaar aan de beurt...
D
at zal voor het materiaal van keerringen niet anders zijn. Ook de goed aangeschreven onderdelenhandelaren leveren niet altijd OEM kwaliteit meer omdat het soms niet meer te krijgen is... en dan moet je maar vertrouwen op de langdurige kwaliteit van wat je er in stopt... en in dit geval is het verval gewoon heel erg duidelijk...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: Keerring krukas

ma jan 12, 2015 10:07

ik zie boven de oliekeerring ook een deksel met vloeibare pakking, welke ook nog eens flink is uitgelopen...

kan het zijn dat deze vloeibare pakking op de as heeft gezeten?
- dan heb je ook een randje waarop de oliekeerring beschadigd en/of het schaafsel is deels vloeibare pakking
- de vloeibare pakking zal wel na verloop van tijd verdwijnen door de warmte (op het punt van de seal)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Terug naar “Algemene Technische vragen”