Alfist_166
Newbie
Newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: zo sep 07, 2014 21:16
Locatie: 's-Hertogenbosch

Serieuze problemen met de ontsteking

wo feb 25, 2015 13:45

Goedemiddag mannen,

Er is gister iets (on)verwachts gebeurd op de terugweg naar huis. Ik zal het duidelijk proberen te formuleren om jullie het zo makkelijk mogelijk te kunnen maken.

Vorige week toen we met de wagen regelmatig hier in Den Bosch naar het ziekenhuis moesten merkte ik op dat het vermogen van de auto terughoudend was. Maandagavond heeft mijn vader de auto gebruikt en besloot deze keer de snelweg te nemen. 's Avonds bij thuiskomst klaagde nu hij over vermogensverlies, hij vond de auto erg inhouden op hoge snelheden. Ik nam de auto in bescherming en zei dat ik dit onzin vond en dat de auto gewoon in goede staat verkeerde en volgende week woensdag gewoon een beurtje zou krijgen, die was maandagmiddag namelijk reeds ingepland.

Nou, al goed. Gistermiddag, vóór ik naar school ging voor mijn examen de auto hier op de plaats zoals normaal, warm laten lopen en een stukje rijden. Dat ging allemaal voortreffelijk. Tot ik met een maat van me naar Tilburg ging om m'n examen voor school te doen en zelf nu goed merkte dat de auto op hogere snelheden meer iets weg had van een Nissan Micra uit 1996 (no effence). Vanaf dat moment zat ik met dichtgeknepen billen op mijn stoel.

Wat verder ook nog merkbaar was, al wel een langere tijd (week of 4) dat er een geluid uit de motor kwam wat leek op het maken van enorm veel toeren. Hij doet dit alleen op de snelweg bij hoge snelheden. De bak staat netjes in zijn 6 op 120/130 km/h. Maar het leek alsof hij in zijn 4 op die snelheid zat. Het blok was erg onrustig maar ik merkte geen schommelingen, geen lampjes die gingen branden en de toerenteller bleef netjes de normale toeren aanhouden.

Voor mij dus nog geen reden de auto de vluchtstrook op te rijden. Bovendien kon dit niet, want ik moest mijn examen gaan doen. Nou, allemaal netjes en veilig op school aangekomen en na dat ik buiten kwam om weer met tweeën naar de MacDonalds te rijden om te kanen, even de kap omhoog gedaan en de auto gestart. Géén rare geluiden of wat dan ook. Dus... weer gewoon verder rijden. Nou, bij de Mac aangekomen, toevallig nog een andere 166 zien staan waar wij bij gingen staan om ons eten naar binnen te werken en even een blik te werpen op deze 166. Om het verhaal nog wat karakter te geven, een foto van voor dat alles vrijwel, tegen zat:
Afbeelding

Nou, wij waren uitgegeten en startten de auto, toevallig had ik mijn raam nog open en hoorde wij lichte, kleine vreemde geluiden uit het motorruim komen. Nog weinig aan de hand, maar toen we de parkeerplaats van de Mac op reden om ons afval weg te gooien, gaven de Kraaien ons een seintje dat het fout zat.. bij de afvalbak weg rijden was te veel gevraagd voor de auto, op dat moment leek het alsof er een plastic dopje van een flesje op de weg lag waar wij met de wielen overheen reden en deze brak of weg schoot, dit gebeurde al wegrijdend. Dit geluid kwam duidelijk onder de motorkap vandaan. Op de rijstrook aangekomen, begon de auto hevig te schokken en was dit later weer even weg. En zo ging dat tijdens het rijden heel even op en af.

Toen besloot ik per direct terug te keren naar de parkeerplaats van de Mac. In zijn achteruit ingeparkeerd en toen de kap omhoog. Geen rare dingen gezien, wel zag ik dat met alleen het contact aan het motormanagementlampje continu bleef branden. Wat dus kán duiden op een probleem/defect in de ontsteking.. maar wat?

Zijn er cilinders uitgevallen of is het een luchtmassameter of zijn het de bobines? Iemand die ervaring heeft met deze situatie?

De auto hebben we gister avond terug gesleept naar Den Bosch, toen was het rustiger op de weg. De Astra 1.6 had het zwaar te voorduren.

What can it be? Madashell
2004 - Alfa Romeo 166 3.2 V6 24v

Gebruikersavatar
__1337__
Full Member
Full Member
Berichten: 293
Lid geworden op: ma dec 19, 2011 13:48

Re: Serieuze problemen met de ontsteking

za feb 28, 2015 10:17

Het MM lampje blijft altijd branden met enkel contact aan en gaat uit na het starten... als je de auto toch wegbrengt voor service, waarom laat je er niet even naar kijken?

Alfist_166
Newbie
Newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: zo sep 07, 2014 21:16
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Serieuze problemen met de ontsteking

za feb 28, 2015 19:20

Ik wilde zelf in kaart brengen wat het ongeveer kan zijn, om wat voorwerk te doen heb ik vandaag de auto door iemand laten uitlezen om de eventuele storingen op te sporen. De storing wordt aangeduid als PO300, welke duid op een ´´missfire´´ van cilinder 1,2 en 3. Vreemd..
2004 - Alfa Romeo 166 3.2 V6 24v

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 846
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 17:53
Locatie: Westdorpe
Contacteer: Website

Re: Serieuze problemen met de ontsteking

za feb 28, 2015 19:48

0301 0302 en 0303 zijn misfires 1 , en 3, Dan heb je een hele grote kans dat nokkenassen voorste bank verlopen zijn.Eerst timing controleren.

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: Serieuze problemen met de ontsteking

zo mar 01, 2015 10:21

Die sleutels die op het blok zijn gevallen heb je er uiteindelijk wel uitgevist toch?

Terug naar “Algemene Technische vragen”