Gebruikersavatar
LC
Member
Member
Berichten: 207
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Sint-Oedenrode

RE: Lage oliedruk

zo jul 06, 2014 22:39

Vandaag even gekeken: De pluggen blijken er gelukkig allemaal nog goed in te zitten, daar ligt het dus niet aan. :D Ik heb de plunjer van het overdrukventiel van de pomp weer goed gangbaar gemaakt. Er zat een wat scherp randje aan de plunjer en ook de randen van het gat in het cilindertje waardoor de olie bij geopend ventiel wegstroomt, waren wat scherp. Heb dit voorzichtig met 600 schuurpapier met wat olie glad gemaakt en goed uitgespoeld en geblazen. Zou nu goed moeten werken.
Ik kan me overigens eerlijk gezegd niet goed voorstellen dat het drukverlies uit de nokkenaslagers komt. Er zitten wel iets 'warmere' nokkenassen in, maar niet met overdreven lichthoogte. De lagers zouden dan toch wel plotseling heel erg uitgesleten moeten zijn: de eerste 100 km was er niets aan de hand met de oliedruk. Er zitten trouwens bovendien standaard al een soort restrictors in de opgaande olieleidingen thv de koppakking.
Carter weer gemonteerd, is trouwens hopeloze klus bij een Alfetta met de motor ingebouwd: een aantal boutjes is nauwelijks bereikbaar. Deze week 20W50 erin en maar weer eens proberen... :shock:

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Lage oliedruk

zo jul 06, 2014 22:55

Ik kan me overigens eerlijk gezegd niet goed voorstellen dat het drukverlies uit de nokkenaslagers komt. Er zitten wel iets 'warmere' nokkenassen in, maar niet met overdreven lichthoogte. De lagers zouden dan toch wel plotseling heel erg uitgesleten moeten zijn: de eerste 100 km was er niets aan de hand met de oliedruk. Er zitten trouwens bovendien standaard al een soort restrictors in de opgaande olieleidingen thv de koppakking.
De nokkenaslagers zijn ook niet de truuk daarvan... het gaat om de diameter van het stijgende oliekanaal en de hoeveelheid olie die daarheen geompt wordt door de oliepomp... "Bovenin" heb je niet veel olie nodig, "onderin" wel dus kun je beter de kanalen naar boven wat "knijpen" zodat er meer olie naar de krukas gaat.

"Temperatuur" en lichthoogte van de nokkenassen staan er compleet los van.

De restrictors die je noemt zijn zeer waarschijnlijk de afdichtingsrubbertjes die in de pakking geplaatst worden.

Als er de eerste 100 km niets aan de hand was en "nu" wel... moet je het toch in accute schades zoeken... dus de pluggen (checked off...) of de pompplunjer. Hopelijk is het nu verholpen.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
LC
Member
Member
Berichten: 207
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: RE: Lage oliedruk

zo jul 06, 2014 23:07

De restrictors die je noemt zijn zeer waarschijnlijk de afdichtingsrubbertjes die in de pakking geplaatst worden.
Nee, die bedoel ik niet. Ik bedoel een soort van opgerold stalen plaatje in de oliekanalen (dus weer binnen die rubberen o-ringetjes) die de diameter daardoor wat verkleinen. Zaten er al in toen ik het blok voor het eerst open maakte...

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

Re: RE: Lage oliedruk

ma jul 07, 2014 18:21

Deze week 20W50 erin en maar weer eens proberen... :shock:
Goed zo . en dan weer meten.

indien goed: was het de pompplunjer indien niet goed: is het de speling op de lagers ( hoofd / drijfstang)

nokkenaslagerspelingverhaal is pas relevant bij lift meer dan 12 want: dan heb je ook andere klepveren nodig en de (verkeerde)voorspanning op deze geven dan een te hoge druk op de lagers, die dan omhoog gedrukt worden en daardoor drukverlies geven ................ :lol:

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

Re: RE: Lage oliedruk

ma jul 07, 2014 18:31

Belse mayonaise! 8)

Ik gok bij het onderhavige blok op een missende krukas plug... maar goed... ik weet ook niet zo veel van die ouwe meuk!... :lol:
Is een tijd geleden dat jij in een frietkot geweest ben zie ik.. [-(

Zaaggie ,deze moet je nog maar eens doorlezen denk ik ..... :blue_lol:

http://www.weddenopalfanordbreakdown.co ... appen.html

Gebruikersavatar
LC
Member
Member
Berichten: 207
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: RE: Lage oliedruk

ma jul 07, 2014 22:55

indien niet goed: is het de speling op de lagers ( hoofd / drijfstang)
Lagers zijn alle vernieuwd, sindsdien < 300 km gereden voordat oliedrukprobleem begon :(

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Lage oliedruk

di jul 08, 2014 13:37

Even vanuit de heup geschoten; kan het zo zijn dat je oliefilter verstopt is geraakt en het overdrukventiel daarin open is gegaan?

Gebruikersavatar
LC
Member
Member
Berichten: 207
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: Lage oliedruk

ma mar 02, 2015 21:56

Hierbij nog een sterk verlate reactie van mijzelf:

Door allerlei omstandigheden heeft het hele project enkele maanden stil gelegen voordat ik weer verder kon gaan.
Om een lang verhaal kort te maken, de lagers waren compleet aan gort, mn de drijfstanglagers. En dit na 300 km rijden!!! Ik heb het hele blok weer uit elkaar gehaald en het bleek vol te zitten met kleine metalen bolletjes (zuiver rond, ca 0,3 mm groot). Ik vond dit in het carter, maar ook bovenin het blok tussen de cilinderbussen en in de kop. Dit moet straalgrid zijn dat in de olie- en waterkanalen heeft gezeten. Ik heb destijds het kale blok bij een revisiebedrijf laten wassen en stralen en kreeg het prachtig schoon en in plastic geseald terug. Heb toen er niet aan gedacht om de kanalen met perslucht uit te blazen... Dit grid heeft m'n lagers gesloopt en dat verklaart dus de lage oliedruk. De nokkenas-'lagers' leken wonderwel gespaard, ook de krukas zag er goed uit, zonder krassen thv de lagers, wsch omdat deze gehard is en harder dan de metaalbolletjes. Blok is inmiddels na zorgvuldig schoonmaken weer opgebouwd met nieuwe lagers. Ik heb voor de zekerheid ook maar een nieuwe oliekoeler gekocht...

Het geheel hangt nu weer in de Alfetta, één dezer weken heb ik hopelijk weer wat tijd om alles af te werken en te gaan rijden.
Iedereen bedankt voor het meedenken!

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1224
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: Lage oliedruk

di mar 03, 2015 07:33

Das zuur maar ik koester bewondering voor je doorzetting. :thumbs:
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Terug naar “Algemene Technische vragen”