Gebruikersavatar
thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 912
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 22:36
Locatie: Helden (L)
Contacteer: Website

Laadstroom probleem super + oliedrukmeter tegelijk

zo jun 07, 2015 22:30

Hoi,
Vandaag weer lekker wezen toeren met de hele familie in de Super. Echter na een stop in Teuven en wat gehobbel op de heuvelklim zie ik dat het Generatore lampje brand. Watertemperatuur normaal en oliedrukmeter op 0! Acuut gestopt en gechecked. V-snaar ok, aan kabels van dynamo en regelaar gerammeld en voorzichtig gestart? Presto laadstroomlampje uit maar oliedrukmeter nog steeds op 0.
Motor liep zonder bijgeluiden etc dus maar op electronen gegokt.
Na 500 meter rijden ging het Generatore lampje weer aan...
Met de vingers gekruist de 80 km. Naar huis gereden en de Multimeter tevoorschijn gehaald.
Het gaat trouwens om een 73er super met Bosch wisselstroom dynamo met een losse (elektronische) regelaar.
1 spanning over de Polen bij stilstand 12,4volt (niet slecht na 80km. Rijden, of eigenlijk wel nog erg veel voor als ie niet zou laden)
2 als ik het contact aanzet (maar nog niet start) gaat het Generatore lampje NIET branden (zou wel moeten)
3 starten en de spanning over de Polen blijft rond de 12,4 volt (te wenig eigenlijk dus)
4 grootlicht aan en de spanning over de Polen blijft 12,4volt (zakt dus niet ondanks het grotere verbruik)
De oliedrukmeter doet het nog steeds niet.....
Morgen de Masseband maar eens controleren.
Iemand dit al gehad?
Haast met oplossen ivm deelname aan een rit volgend weekend.

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Gebruikersavatar
Peter-F
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di nov 22, 2005 19:24
Locatie: Soest

Re: Laadstroom probleem super + oliedrukmeter tegelijk

wo aug 05, 2015 10:33

Een beetje late reactie, maar voor het archief dan maar:
Je benzinemeter, watertemp meter, oliedruk en generatorlampje worden gevoed vanaf dezelfde zekering.
Als je benzinemeter en watertemp meter het wel nog doen, dan moet je controleren of er niet ergens een stekkertje in de bedrading is losgeschoten richting je kilometer teller en toerenteller.
Op de Roze draad moet een geschakelde (contact) 12V staan. Dit is voeding voor je oliedruk meter en zorgt er tijdens het rijden voor dat er 12V aan beide zijden van het generator lampje staat. Bij kapotte dynamo loopt de stroom dan via de accu naar de dynamo en gaat het lampje branden.

In jouw geval kan het ook nog zo zijn dat je zekering wel stuk is en dat je dynamo via je generator lampje de benzine meter en watertemp meter voed.

Dus even meten of er wel 12V aankomt aan de achterkant van de meters bij stilstaande motor. (je kan ook zien als je benzine en water meter het niet doet bij alleen contact, dan is waarschijnlijk je zekering stuk)
GT 1300 Junior, 1969

Terug naar “Algemene Technische vragen”