Inderdaad is het een optie om de waterpomp te vervangen.Inderdaad zijn de metalen schoepjes veel beter, als je wilt weten of die los zit zul je hem moeten demonteren.
Het is zowiezo verstandig om iedere tweede distributiewissel de waterpomp te vervangen.
Als de radiateur geen dop heeft zit hij op het tankje. Een lekke koppakking is natuurlijk niet uit te sluiten,
maar een garage heeft meestal een apparaatje dat verkleurt als er CO2 in de koelvloeistof omhoog borrelt.
Die komt toch binnenkort helemaal toegankelijk.
Ik keek toevallig onder auto en zag iets van uit de motorruimte naar beneden hangen. Het was een stuk draad van een riem ....
Jawel van de waterpomp; het gemutuleerde restant hangt nu ergens op de pulley's klem.
Dat ik daar niet eerder op ben gekomen.
Ik moet wel zeggen dat in een garagebox de riem tamelijk diep verscholen zit tussen de grille en het blok.
Bovendien niet professioneel bij het bedrijf waar ik ca. 2 maanden geleden langs ging vanwege een verhoogde watertemperatuur op het klokje. Kreeg toen een andere/koelere sensor van de thermostaat, maar het resultaat was het zelfde.
Achteraf eigenlijk nalatig om niet even op de brug e.e.a. te checken; want toen zal de riem ook al zichtbaar aangetast zijn geweest.
Enfin, liever ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald; ik zag me al het blok uit elkaar laten halen en alles vervangen.
Trouwens, de snaar van de waterpomp vervangen lijkt me ook niet eenvoudig; moet daarvoor ook de andere riemen worden gedemonteerd; ja ja, die van de distributie ????
Of kan de klus worden gedaan met het onaangeroerd laten van de andere spullen.
If not, dan is dit ook een kostbare aangelegenheid.
Hoeveel mag hiervoor gerekend worden? Een kwestie van hooguit 200 euro of meer ???
AR823, in ieder geval hartstikke bedankt voor het meedenken. Helaas deze keer tevergeefs. Bij een onverhoopte volgende keer hoop ik wederom je inspanningen en bijdragen te kunnen verwelkomen.
Theo