di feb 23, 2016 19:23
Even zonder heel erg in detail te treden:
Jouw Alfa heeft sequentiele injectie en ontsteking. Ofwel elke cilinder kan apart worden geregeld in inspuithoeveelheid en ontstekingstijdstip. Hiervoor is naast de krukassensor ook een tweede signaal nodig om te herkennen wanneer cilinder 1 aan de beurt is. Dat tweede signaal is de nokkenassensor.
Wanneer deze sensor defect is, zal de ECU in een noodscenario gaan werken en zodoende toch de motor laten werken. Echter hier zitten wel wat nadelen aan vast, aangezien de aansturing nu minder nauwkeurig is. Het is dus mogelijk hiermee door te rijden, maar doe dit niet te lang.
Niet om je bang te maken, maar het vervangen van die sensor is niet een makkelijk klusje. Is je distributie aan vervanging toe? Die moet namelijk los.
Groet,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator
http://www.soglia-it.nl