JoostReek
Newbie
Newbie

accu snel leeg

zo feb 28, 2016 21:01

de garage heeft een nieuwe accu in mijn alfa spider uit 2002 gezet, maar naar een week is mijn accu te leeg om de auto te kunnen starten. Dat is toch niet normaal, zelfs als het rond de nul graden is.

zijn er schakelaars te koop die je tussen je accu kan zetten, zodat je de auto helemaal kan afsluiten van stroom?
dan gaat waarschijnlijk de deur van de carbid niet goed dicht. Zijn er andere oplossingen?
groet en dank
Joost

Bertjegta
Member
Member

Re: accu snel leeg

zo feb 28, 2016 21:17

Altijd vervelend, electrische problemen.
Er zijn allerlei soorten schakelaars en schakelingen die de stroom van de accu onderbreken. Even googelen en je hebt een hoop inspiratie. Grofweg zijn er twee soorten, de plus of de massa onderbreken. Als je de massa onderbraakt van de accu, dan los je het probleem waarschijnlijk niet op. Er zit nog zoveel meer massa aan de auto. En onderbreek je de plus, met een ingewikkelder schakeling, dan schakel je inderdaad alles uit, dus ook bijvoorbeeld het geheugen van je radio, hoewel daar ook wel weer een oplossing voor is....

Mijn advies is dus spoor die lekkage op! Welke stille verbruiker helpt jouw accu om zeep? :evil:
I am an Italian. We don't call the cops, we call family.

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member

zo feb 28, 2016 21:40

...Als je de massa onderbraakt van de accu, dan los je het probleem waarschijnlijk niet op. Er zit nog zoveel meer massa aan de auto. ....
Als je de massa kabel (dus de kabel aan de min (-) pool van de accu) onderbreekt, dan onderbreek je daadwerkelijk
alle electrische componenten in de auto van electrische energie. Dus wat je bedoeld met "er zit nog zoveel meer massa
aan de auto" snap ik niet, tenzij je gewicht bedoeld....
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

boessie
Member
Member
Contacteer: Facebook

zo feb 28, 2016 23:15

Ik sluit me aan bij Rutger
Om stroomverliezen te meten heb ik nog een goeie tip:
Maak alle zekeringkasten vrij zodat je kan meten aan de zekeringen.
Sluit de wagen met deuren, motorkap en koffer opengelaten af en wacht
tot hij "in slaap" is.
Nu kan je over alle zekeringen met een voltmeter (meetbereik in mV) meten.
Als je een spanningske meet over een zekering dan weet je ook dat er in die kring
stroom vloeit. Deze methode is veel veiliger dan één voor één de zekeringen eruittrekken
en kijken of de stroom wegvalt.
Ik heb een tabel die aangeeft welke stroom er door een bepaalde zekering loopt ifv de gemeten spanning.
Geïnteresseerden mogen PB-en.

Gunther

Bertjegta
Member
Member

ma feb 29, 2016 07:39

Een heleboel componenten aan de auto zijn zelf via draadje aan de massa gelegd. Als je dus de massa van de accu onderbreekt helpt dat niet..... :shock:
I am an Italian. We don't call the cops, we call family.

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma feb 29, 2016 09:16

Een heleboel componenten aan de auto zijn zelf via draadje aan de massa gelegd. Als je dus de massa van de accu onderbreekt helpt dat niet..... :shock:
Hier maak je een denkfoutje volgens mij... :lol:
De min'zijde' van de accu ís de massa in de hele stroomkring he.. :wink:

@topicstarter;dynamo nog wel fris en in goede conditie? Bij draaiende motor ff meten over de accupolen met alle grote verbruikers ingeschakeld (kachelaanjager, alle verlichting, airco etc) Laadspanning moet boven pakweg 13V blijven.

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

pas
Newbie
Newbie

ma feb 29, 2016 19:00

Nog een kleine aanvulling, meet even de spanning na het rijden en een dag later even kijken hoe snel de stroom afneemt.
Bij een echte lekstroom zal de accu redelijk snel leeg zijn (1 of 2 dagen)
is je garage een vertrouwd adres? wel vaker gehoord dat een 2e hands accu is geplaatst en sta je na een week of 2 weer elke keer met een lege accu.

thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

ma feb 29, 2016 21:26

Massa van accu los = alle massa los.
Laad de dynamo (altenator) wel goed?

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Tonio
Guru
Guru

vr mar 04, 2016 19:35

En vergeet de relais niet. Zitten er bij een 916-Spider relais in de motorruimte, bijvoorbeeld naast of onder de accu? Als die gecorrodeerd zijn kunnen ze ook lekstroom veroorzaken.

MarcoSprint
Full Member
Full Member

vr mar 04, 2016 21:18

Mijn eerste 33 had ook ergens een flinke lekstroom. Nooit kunnen vinden wat het was maar het was flink irritant. Ik haalde ook altijd de min los van mijn accu en dat werkte uitstekend. Ik had standaard een steek/ringsleuteltje aan mijn sleutelbos. :lol: Succes ermee!
In bezit van Alfa 156 1.8 ts 16v SW uit 2004. Eerder een 33 1.5 QV uit 1986 ,een Alfasud Sprint 1.5 Veloce uit 1983, een 33 1.7 16v uit 1994 en een 146 1.6ts 16v uit 2000 gehad

Dirk-33
Guru
Guru

vr mar 04, 2016 23:58

Deze video
https://www.youtube.com/watch?v=n5FJDgcdii8" onclick="window.open(this.href);return false;

legt het wel duidelijk uit, wie weet vind je zo het probleem

Terug naar “Algemene Technische vragen”