RG

inlaatkleppen stellen V6

za okt 08, 2005 00:31

Ik ben vandaag ff bezig geweest met kleppen stellen van de GTV6. De uitlaatkleppen waren uiteraard geen enkel probleem en staan nu allemaal netjes afgesteld. 8)
Alle 6 de inlaatkleppen hebben echter te weing speling, rond de 0,3 mm. :shock: Ik heb het werkplaatshandboek dus weet in theorie hoe het moet, en heb bij Nord-blokjes al meerdere malen kleppen gesteld.

Ik heb echter 2 vragen:
-Kan ik de centrale moer op de nokkenaspoelie lossen en later weer vastzetten zonder de speciale tool (A.2.0361) of is hier een andere methode voor?
-Heb ik de speciale Alfa poelietrekker (A.3.0521) nodig om de poelie te kunnen lossen zonder de distributieriem te verstoren?

HF

Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

RE: inlaatkleppen stellen V6

zo okt 09, 2005 12:00

Normaal gezien kun je het uitvoeren zonder speciaal gereedschap, de poelies kunnen wel ontzettend vast zitten... Ik neem trouwens wel aan dat je tegelijkertijd de distributieriem vervangt. De timing van de distributie kun je niet verstoren omdat de poelies maar op één manier passen (spiebaan), je kunt natuurlijk wel zelf de timing verkl... door de riem een tand verkeerd te stellen, gewoon alles netjes terug op de merktekens zetten.
Het is een aardige klus maar wel goed zelf uit te voeren.

Succes
Theo Romeo
Afbeelding

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: inlaatkleppen stellen V6

zo okt 09, 2005 22:26

Normaal gezien kun je het uitvoeren zonder speciaal gereedschap, de poelies kunnen wel ontzettend vast zitten... Ik neem trouwens wel aan dat je tegelijkertijd de distributieriem vervangt. De timing van de distributie kun je niet verstoren omdat de poelies maar op één manier passen (spiebaan), je kunt natuurlijk wel zelf de timing verkl... door de riem een tand verkeerd te stellen, gewoon alles netjes terug op de merktekens zetten.
Het is een aardige klus maar wel goed zelf uit te voeren.

Succes
Kun je de poelie met een poelietrekker loshalen? En kun je dan na demontage van de lagerkappen gewoon de nokkenassen verwijderen?
(Je hoort het al, ik heb nog nooit de nokkenas van een V6 ge(de)monteerd. :oops: )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”