Jochem1989
Newbie
Newbie

'plok' geluid/gevoel sturen Alfa 147

do jun 23, 2016 11:25

Beste Alfisti,

Sinds januari ben ik eigenaar van een mooie alfa 147 uit 2002 op LPG. Ik heb hier eerder op dit forum al één en ander over gevraagd gezien er wat (motor)problemen waren rond het aankopen. Inmiddels heb ik er al een kleine 15.000 km op zitten en ben met de auto erg blij, maar heb ik al wel redelijk wat kosten (+/- €600,-) moeten maken aan reparaties.

Bij het wegrijden uit de parkeergarage op werk merk ik bij een bocht naar links een vreemd 'gevoel' op, alsof je over een hobbeltje of geultje rijdt dit maakt tevens een soort 'plok' geluid. Dit merk ik niet bij het wegrijden op de klinkers hier in de straat. Ook hoor je hem zachtjes tikken in de bocht (bij linker voorwiel, bocht naar links), maar alleen met het raam open niet in de cockpit ;)! Ik heb dit bij de garage wel aangegeven (maand geleden) - ze vermoeden een probleempje met de homokineet, maar dit was nog niet erg genoeg om te vervangen (binnen garantie termijn). Ik heb dat toen maar laten zitten (zij zullen er mee verstand van hebben dan ik), maar voel me er toch niet helemaal zeker over.

Vandaar dat ik me afvroeg of dit iets is waar ik naar moet laten kijken, of kan dit bij een volgende beurt meegenomen worden (zeg over een maar maanden - 10.000 km).

Alvast bedankt!

GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

Re: 'plok' geluid/gevoel sturen Alfa 147

do jun 23, 2016 11:50

Als het de/een homokineet koppeling is moet je het ding uiteraard meteen vervangen. "Nog niet erg genoeg om te vervangen" ??? Bij wiel ophangings/aandrijflijn delen, wat je al MERKT tijdens het rijden ? Wat een b*llsh*t..

Even ter overweging: de 156 van mijn kleine meid, die regelmatig/zorgvuldig door haar daddy wordt onderhouden, begon ineens een voorwiel wat te slingeren/stuur te trillen. Ze belde me onderweg, op een parkeerplek. Wiel zat vast, dus ik dacht in eerste instantie aan een verloren balanceerlood. Getril was onregelmatig: soms wel, dan weer niet enz. Autootje op de brug gezet en maar even de bovenste draagarm vervangen, zat minimaal speling op. Proefrijden: niks aan de hand. Probleem gefixt ? Op weg naar huis begint het stuur ineens, out-of-the-blue, enorm te slaan, ruk naar rechts en zat ik een paar decimeter in de berm. Met 80 km/uur. Terug naar de zaak, eigen auto gepakt en de volgende dag de boel uit elkaar gehaald. Homokineet te droog, twee kogels onrond gelopen. Uiteraard een goede andere erop gezet ( had ik nog liggen).

Dus... Wil je dit afwachten/riskeren ??
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>

http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Algemene Technische vragen”