Italman
Member
Member
Berichten: 158
Lid geworden op: do mar 10, 2011 08:54

Drijfstanglagers GTV6 vervangen

wo jul 27, 2016 07:35

Goedemorgen,

Een 7-tal jaren geleden heb ik een GTV6 van 1983 gekocht als projectje. Aangezien ier dan ook een huis, een zoontje, een eigen zaak etc... bij is gekomen is het dus een wachtend projectje geworden. (bekend verschijnsel waarschijnlijk).

Daar is nu dus verandering in gekomen, al het laswerk is al gedaan, remmen zijn nieuw, nieuwe distributie geplaatst, waterpomp, benzinecircuit etc... etc...
Trots als een pauw de sleutel omgedraaid, en mirakel, ze sloeg aan! Ik had ze nooit horen starten voordien dus blij dat ze aansloeg.

Klein rondje gereden, nu en dan nog een kikker in de keel maar niets onoverkomelijks, zeker niet na +8 jaar stilstand.

1 probleem komt wel naar boven: als de olie echt in warm is (20W60 castrol klassieker olie), dus nog na het opengaan van de thermostaat zelfs komt er een lichte klop uit de linker cilinderbank.

Bij koude start loopt de oliedruk netjes op tot 6 à 7 bar en komt er absoluut geen geklop ofzo uit het blok. Als de temperatuur stijgt richting de 80° zakt deze geleidelijk tot +/- 1 bar stationair en 4 bar bij +/- 2500 toeren. Niets uitzonderlijks voor een busso V6 als ik zo wat lees op het forum.

Echter als de olie ook echt doorwarm is komt die tik tevoorschijn en heeft het oliedruk wijzertje nog echt weinig zin om nog boven die 1 bar uit te komen.

Mijn idee een drijfstanglager van de linker bank die bij warme olie wat teveel druk verliest?

Dus mijn vragen:

Iemand bekend met dit verschijnsel?
Zijn drijfstanglagers met de motor nog in de GTV te vervangen of is hier écht geen beginnen aan?
Verdere tips ook welkom!

Groeten!

Paul

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6909
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Drijfstanglagers GTV6 vervangen

wo jul 27, 2016 13:21

Carterpan verwijderen in de auto is geen pretje... Weet eigenlijk niet eens of het kan.

Ik heb gewoon de motor uitgebouwd en ondersteboven neergelegd. Op die manier kon ik er makkelijk bij. Ik heb overigens meteen beide krukaskeerringen en de hoofdlagers ook meteen vervangen. Ligt toch open en zijn dan ook de kosten niet meer.

V6 krukas is gelukkig een stuk sterker als bv van een 16v TS.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Italman
Member
Member
Berichten: 158
Lid geworden op: do mar 10, 2011 08:54

Re: Drijfstanglagers GTV6 vervangen

do jul 28, 2016 13:54

Bedankt voor de info! Het zag er niet ideaal uit maar je weet nooit dat het kan hè... ;-)

Heb jij nominale maat lagers gebruikt? Want ik zie dat er ook overmaten bestaan.

Ik vermoed niet dat ik die nodig ga hebben gezien de tik er enkel komt als de olie écht in warm is, en er dus niet in koude dikke toestand al vantussen 'zeikt'.

Groeten!

Paul

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6909
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Drijfstanglagers GTV6 vervangen

do jul 28, 2016 14:25

Voor overmaat lagers moet de krukas geslepen worden!

Ik ben met de oude lagerschalen bij een lokaal revisiebedrijf geweest en die hebben nieuwe besteld voor mij.

Het is wel wijs om de krukas goed te controleren en/of evt na te laten meten bij een revisiebedrijf.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Drijfstanglagers GTV6 vervangen

za jul 30, 2016 00:43

Misschien eerst eens naar de nokkenassen/ klepbekers kijken en oliedruksensor testen of mechanisch druk meten, enz.
Het hele blok eruit is ook best wat werk en zou zonde zijn om voor niets te doen. (kan me eigenlijk niet voorstellen, dat je een lager geluid kan herleiden naar één cilinderkop. Het lijkt mij, dat je dat 'centraal' of overal zou horen....)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8039
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Drijfstanglagers GTV6 vervangen

za jul 30, 2016 09:19

Busso v6en kunnen ook last hebben van een zgn 'wandelende krukas', veroorzaakt door wat te veel axiale speling. Klinkt donkerder en minder fel als een drijfstanglager en kunnen ze gewoon oud mee worden. (meen me een verhaal van de 75 2.5 v6 van titato te herinneren die dat geluid nog steeds had ná een complete revisie)

Zou in ieder geval even serieus diagnose (laten?) stellen vooraleer ik het blok uitbouwde, suc6! :thumbs:

Grtz,frank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Italman
Member
Member
Berichten: 158
Lid geworden op: do mar 10, 2011 08:54

Re: Drijfstanglagers GTV6 vervangen

ma aug 01, 2016 09:06

Bedankt voor de tips heren!

Ga even aan de slag met een mechanische drukmeter. Bij warme olie komt het klop(je) echt uit de linker cilinderbank en klinkt te zwaar om van de kleppentrein te komen. Het komt ook echt tevoorschijn samen met het doorwarm worden van de olie en het 'wegsmelten' van de oliedruk.

Hier in de buurt zit nog een oudere alfa garagist die de mooie Busso en Nord jaren in het fleur van zijn tijd gekend heeft. Ik laat zijn ervaring er ook even op los :wink:

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1215
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: Drijfstanglagers GTV6 vervangen

ma aug 01, 2016 09:15

Ervaring van dergelijke mensen is meestal dat het normaal is en ze daar oud mee kunnen worden mijn gtv6 heeft het ook iig. Maar ik weet natuurlijk niet in welke mate bij jou meer of minder.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Italman
Member
Member
Berichten: 158
Lid geworden op: do mar 10, 2011 08:54

Re: Drijfstanglagers GTV6 vervangen

wo aug 03, 2016 17:15

Denk dat het voorlopig nog meevalt gezien de oliedruk pas echt wegzakt als de olie door en door warm is.
Maar dan is de oliedruk ook écht minimaal. Komt ook in toeren moeilijk los van de nul. (slechts 3 maal geprobeerd, stilstaand, wil ook geen extra schade)

Is het bij jou ook zo erg dat de oliedruk bijna niet meer boven de nul uitkomt onder het rijden?

Terug naar “Algemene Technische vragen”