Gebruikersavatar
Stuurwiel
Member
Member
Berichten: 117
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 14:23
Locatie: Sassenheim

Oliekeerring limited slip diff. Vervangen bertone 2000gtv

di aug 16, 2016 20:44

Het limited slip differentieel van mijn bertone lek olie ( cardanas). Ik heb onder de auto gelegen maar kan de constructie niet goed doorgronden. Een paar vragen:

Is door de keerring te vervangen de lekkage aan de voorkant van het differentieel op te lossen, of zijn er meer mogelijke oorzaken?
Na het vervangen van de keerring, moet dan het differentieel weer opnieuw worden afgesteld? ( ik hoop het niet)
Momenteel gebruik ik castrol syntrax 75w140. Is dat een goed keuze?
Hoeveel olie gaat er in dit differentieel?

Alvast bedankt voor de info
2000GTV '75 Giulia 2000 '74

DB
Full Member
Full Member
Berichten: 255
Lid geworden op: di apr 01, 2008 20:06

Re: Oliekeerring limited slip diff. Vervangen bertone 2000gtv

wo aug 17, 2016 13:47

Het vervangen van de voorste oliekeerring verstoort de afstelling van het differentieel niet. Je hebt wel speciaal gereedschap nodig om de moer te verwijderen. Die zit achter de aansluiting van de flens van de cardanas op het differentieel. Er zijn 2 versies: A.5.0104 en A.5.0114:

http://www.okp.de/xtc2/101-Giulietta/Gi ... anguage=en

en

http://www.okp.de/xtc2/105/115-Bertone/ ... anguage=en

Jij zal de laatste nodig hebben.
Giulia GTJ 1300 (1970), Giulia Nuova Super 1600 (1975), Alfetta GTV6 (1983), Renault 5 TC (1988), Alfa 75 1.8 IE (1992) & Alfa GTV V6 3.0 24V (1999). Gehad: Alfa 75 TS & Alfa 166 2.5 V6 (1999)

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2158
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Oliekeerring limited slip diff. Vervangen bertone 2000gtv

wo aug 17, 2016 18:22

De voorste moer bepaald toch de voorspanning van de Pignonas?

Die zou ik niet zomaar losdraaien.

gr Jan

DB
Full Member
Full Member
Berichten: 255
Lid geworden op: di apr 01, 2008 20:06

Re: Oliekeerring limited slip diff. Vervangen bertone 2000gtv

wo aug 17, 2016 21:33

De voorspanning van de pignonas wordt niet bepaald door de voorste moer, maar door shims (opvulringen) in verschillende diktes. Het afstellen van de voorspanning is een kwestie van trial and error. Dus als de voorspanning niet klopt, moeten er andere shims in en vervolgens moet de voorspanning weer gecontroleerd worden. Net zolang tot het klopt.

Die shims zitten in het differentieel. Zolang er geen shims worden verwijderd, is er volgens mij niets aan de hand.
Giulia GTJ 1300 (1970), Giulia Nuova Super 1600 (1975), Alfetta GTV6 (1983), Renault 5 TC (1988), Alfa 75 1.8 IE (1992) & Alfa GTV V6 3.0 24V (1999). Gehad: Alfa 75 TS & Alfa 166 2.5 V6 (1999)


DB
Full Member
Full Member
Berichten: 255
Lid geworden op: di apr 01, 2008 20:06

Re: Oliekeerring limited slip diff. Vervangen bertone 2000gtv

wo aug 17, 2016 23:30

Ik denk dat je 2 dingen door elkaar haalt, namelijk het afstellen van de voorspanning en het controleren van de (afgestelde) voorspanning.

De afstelling van de voorspanning wordt geregeld door de dikte van shims. Dat kan je lezen in het werkplaatshandboek: http://www.duettoinfo.com/alfa_romeo_du ... 222-R2.pdf (zie pagina: DuettoInfo.com - For Free Distribution - 24 of 38, het onderste plaatje met tekst). Het gaat in dit werkplaatshandboek weliswaar om een klein differentieel (zonder sper), maar het principe is precies hetzelfde als bij een groter differentieel (met sper), zoals op een 2000 GTV.

Je kan de voorspanning vervolgens controleren met speciaal gereedschap (C.5.0100 of C.5.0124) of met een momentsleutel (zie pagina DuettoInfo.com - For Free Distribution - 24 of 38, het middelste plaatje met tekst). Met de momentsleutel draai je (bij controle van de voorspanning) de moer niet vast, maar je controleert alleen of de pignonas bij het opgegeven moment begint te draaien.

Best ingewikkeld, maar mooie techniek zo'n differentieel.

Ik meen in elk geval dat het verwijderen van de moer kan, zonder de voorspanning te ontregelen. De shims zitten er niet vlak achter en zullen er niet uitvallen.
Giulia GTJ 1300 (1970), Giulia Nuova Super 1600 (1975), Alfetta GTV6 (1983), Renault 5 TC (1988), Alfa 75 1.8 IE (1992) & Alfa GTV V6 3.0 24V (1999). Gehad: Alfa 75 TS & Alfa 166 2.5 V6 (1999)

Gebruikersavatar
Stuurwiel
Member
Member
Berichten: 117
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 14:23
Locatie: Sassenheim

Re: Oliekeerring limited slip diff. Vervangen bertone 2000gtv

zo aug 21, 2016 17:24

Bedankt voor de reacties. Ik ga voorzichtig beginnen.
2000GTV '75 Giulia 2000 '74

DB
Full Member
Full Member
Berichten: 255
Lid geworden op: di apr 01, 2008 20:06

Re: Oliekeerring limited slip diff. Vervangen bertone 2000gtv

wo sep 28, 2016 09:32

Giulia GTJ 1300 (1970), Giulia Nuova Super 1600 (1975), Alfetta GTV6 (1983), Renault 5 TC (1988), Alfa 75 1.8 IE (1992) & Alfa GTV V6 3.0 24V (1999). Gehad: Alfa 75 TS & Alfa 166 2.5 V6 (1999)

Terug naar “Algemene Technische vragen”