Gebruikersavatar
Peter-F
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di nov 22, 2005 19:24
Locatie: Soest

versleten differtentieel

do sep 29, 2016 09:39

Het LS / sper differtentieel van mijn Bertone (105 serie) is denk ik van binnen versleten.
Maakt herrie bij hogere snelheden en je kan de steekas in het midden een beetje op en neer bewegen.
De lagers kunnen het eigenlijk niet zijn want die zijn al vervangen.

Ik denk zelf dat het binnenste gedeelte versleten is. Waardoor de steekassen een beetje los zitten.

Wat ik eigenlijk wil is een langere overbrenging dan de 10:41 die ik nu heb en ik hoef ook niet per-se een sper.

Wat zijn de opties?
1. een nieuw modern binnenwerk in mijn huidige behuizing?
2. een "standaard" klein differentieel zien te vinden en daar een langere overbrenging in (past dat?)
3. een modern differentieel van ander type auto of aftermarket of zo?
4. alles origineel nieuw opbouwen. (zijn die delen er nog?)

En dan als laatste vraag:
Waar zou ik het beste heen kunnen gaan om de differentieel werkzaamheden uit te laten voeren?
GT 1300 Junior, 1969

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: versleten differtentieel

do sep 29, 2016 18:35

Barend Aarts van de 105 Workshop bellen...
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: versleten differtentieel

vr sep 30, 2016 07:51

Feit dat je steekas iets kan bewegen komt omdat het speras is. Zit in het ontwerp. Moet natuurlijk niet excessief zijn.

Een diff/achteras hoort in principe stil te zijn.
Geluiden beoordelen vanuit een post op een forum is nogal lastig. (net zoals speling trouwens)
Is geluid er altijd al geweest of sinds kort? Mij niet helemaal duidelijk uit de post.
Kan kroon/pignon bijgeluid zijn. Kleine kans dat je dat weg krijgt.
Kunnen ook versleten lagers zijn. Dan zou je met revisie weer een stille as moeten hebben.
Je zegt dat er al lagers vervangen zijn. Welke? Steekas of pignonas?

Steek je licht eens op op het alfaspeed forum, daar zit wel kennis op 105 achteras gebied.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Peter-F
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di nov 22, 2005 19:24
Locatie: Soest

Re: versleten differtentieel

ma okt 03, 2016 17:08

De speling is er altijd wel een beetje geweest, maar het geluid is wel steeds erger geworden.
het betreft dan rammelen, geen lagergeluid.
De achteras is een paar jaar geleden door frans van riel "gereviseerd" en ben er vanuit gegaan dat ie daarbij alle lagers heeft vervangen. Daar heb ik althans wel voor betaald.

Tja, omdat ik het met jullie eens ben dat geluiden en spelingen een beetje lastig zijn op het internet ben ik op zoek naar een echt goede specialist.
Maar ook wilde ik weten of er alternatieven zijn ipv "gewoon" reviseren

Ik ga eens kijken op het alfaspeed forum
GT 1300 Junior, 1969

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 479
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: versleten differtentieel

ma okt 03, 2016 18:29

Rik (Il Biscione) wellicht? Redelijk in de buurt ook.
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6728
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: versleten differtentieel

di okt 04, 2016 09:49

In Soest zelf zit Frank met Alfa Expert, in Amersfoort zou je Serge van SKW Amersfoort ook kunnen proberen.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Gebruikersavatar
Peter-F
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di nov 22, 2005 19:24
Locatie: Soest

Re: versleten differtentieel

vr nov 04, 2016 14:10

Inmiddels heb ik nog wat meer informatie ingewonnen.
En heb nu bedacht dat ik een niet-speras wil hebben omdat ik (geen)geluid belangrijker vindt dan sper werking.

Is het mogelijk om een speras om te bouwen naar niet sper? (dus binnenwerk van een korte overbrenging in het kroonwiel van een lange achteras?)
Of kan ik nog ergens een berlina automaat as vinden zonder sper?
GT 1300 Junior, 1969

DB
Full Member
Full Member
Berichten: 255
Lid geworden op: di apr 01, 2008 20:06

Re: versleten differtentieel

vr nov 04, 2016 16:03

Giulia GTJ 1300 (1970), Giulia Nuova Super 1600 (1975), Alfetta GTV6 (1983), Renault 5 TC (1988), Alfa 75 1.8 IE (1992) & Alfa GTV V6 3.0 24V (1999). Gehad: Alfa 75 TS & Alfa 166 2.5 V6 (1999)

DB
Full Member
Full Member
Berichten: 255
Lid geworden op: di apr 01, 2008 20:06

Re: versleten differtentieel

vr nov 04, 2016 16:07

Iets te snel geweest, zie dat ook deze een sper heeft. Dat kan je zien in het overzicht als je naar het overzicht van alle achterassen gaat.
Giulia GTJ 1300 (1970), Giulia Nuova Super 1600 (1975), Alfetta GTV6 (1983), Renault 5 TC (1988), Alfa 75 1.8 IE (1992) & Alfa GTV V6 3.0 24V (1999). Gehad: Alfa 75 TS & Alfa 166 2.5 V6 (1999)

Terug naar “Algemene Technische vragen”