De schoonmaak...
De grote schoonmaak is voor zover mogelijk gedaan.
De hopen vet zaten zelfs in de binnenzijde van de kunststof ombouw, pittig veel dus.
Met een wattenstokje, kleine schroevendraaiertjes de boel naar buiten gewerkt. Voor het nog verder openmaken zag ik geen mogelijkheid anders dan geklonken delen open te gaan boren, dat maar niet gedaan.
Na het verwijderen van het vet werkt in ieder geval het resetten van de dagteller een stuk beter. In de reset kabel zelf lijkt een haperingetje te zitten maar dat werken we er wel uit.
Voor wat betreft de snelheid heb ik een stukje 120Km/u gereden met behulp van een accuschroevendraaier

.
De kilometerteller zelf doet niets, de dagteller telt wel op maar uitermate traaaaaaaaag... Ben bang dat ik op zoek moet naar een nieuwe meter.
Update: de tellers werken naar behoren dankzij het 'stelschroefje'
De dagteller en kilometertelller werken beiden weer! Op de achterzijde van het tellerhuis zit een stelschroefje, dit stelschroefje regelt/beïnvloed klaarblijkelijk de overbrenging tussen dagteller en kilometerteller. Deze stond volledig 'los', door hem strakker te zetten lopen dagteller en kilometerteller kloppend samen op. Dat is dus mooi gefixt! (zie foto voor stelschroefje).
Logica van het rekenen en speling op de telleras
Door helderheid ingegeven heb ik de benodigde tijd geklokt voor het afleggen van 1Km m.b.v. de accuschroevendraaier. Maak daar een paar leuke rekensommetjes in Excel bij en zie de bevestiging, er klopt niet veel van de snelheidsmeter. Volgens de naald ging ik 140Km/u, volgens de tijd en afgelegde afstand reed ik gedurende de test ca. 30Km/u. Klaarblijkelijk heeft het verwijderen van het vet voor een nog grotere afwijking gezorgd.
Op de ingaande as van de teller zit speling. Zodra ik de as naar binnen duw wordt de afstand tussen de magneetschijven kleiner en slaat de meter door tot 200Km/u. Trek ik de as naar buiten dan verlaag ik de snelheid naar ca. 100Km/u. Ook de ca. 100Km/u klopt bij lange na niet als je deze gaat terugrekenen met tijd en afgelegde afstand.
Kan iemand mij een klokken revisiebedrijf aanraden?