Gebruikersavatar
louwtje
Junior Member
Junior Member
Berichten: 71
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 22:17

Welke spruitstuk, spaghetti of recht?

za jan 07, 2017 13:10

Weet iemand precies wat het verschil is tussen de spaghetti en de recht aan recht toe uitvoering qua werking? Ben op zoek naar een nieuwe maar kan even wat advies gebruiken.
33 Imola '93
156 1.8 ts '99 R.I.P

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1224
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: Welke spruitstuk, spaghetti of recht?

za jan 07, 2017 15:10

In het kort en simpel: Een ideaal uitlaatspruitstuk zorgt er voor dat de uitlaatgassen zo snel mogelijk weg kunnen uit de cilinders.
- Adhv de juiste diameter niet te groot(te lage snelheid) niet te klein (te hoge tegendruk) weinig scherpe bochten.
-Zorgt ervoor dat de lengte voor elke cilinder quasi gelijk is zonder dat er teveel scherpe bochten inzitten of half de motorruimte in beslag genomen word. (balans van de motor)
- Door de manier en timing van samenkomen(vloeiend,abrupt)(2in1) (3in 1) kunnen de uitgaande gassen van de ene cilinder de andere mee weg trekken of juist tegenhouden.

- Gietijzer(Nord, oudere v6en) alleen origineel is goedkoper houdt de warmte beter uit de motorruimte maar is wat fragieler indien de uitlaat vanonder een slag krijgt van een steen of verkeersdrempel zeker bij getunede motor meestal niet ideaal.
-Staal(boxer,twinspark latere v6en) is beter ideaal te maken maar vergt meer isolatie.
-Roestvrij(aftermarket) duurder ziet er beter uit en gaat langer mee voor de rest zelfde als staal.
-Titanium Idem als bovenstaande duurder en lichter
-Inconel Idem als bovenstaande maar nog veel duurder en lichter

Ook akoustisch zit er een verschil in materialen en vorm.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: Welke spruitstuk, spaghetti of recht?

za jan 07, 2017 18:05


-Roestvrij(aftermarket) duurder ziet er beter uit en gaat langer mee voor de rest zelfde als staal.
-Of het er beter uitziet is persoonlijk, het verkleurt blauw door de hitte, het gaat alleen langer mee als het niet is ingetaped in de winter (pekelophoping die voor galvanische corrosie zorgt),

-Het kan zijn hitte heel erg moeilijk kwijt.

-Gaat langer mee, misschien, maar een doorgeroest spruitstuk is nu bepaald geen veel voorkomend probleem volgens mij...

-Het is trouwens geheel niet roestvrij maar Roest Vast Staal. Het kan namelijk behoorlijk roesten...
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Welke spruitstuk, spaghetti of recht?

za jan 07, 2017 18:53

of een spruitstuk goed werkt hangt mn af van de tegendruk die de motor nodig heeft. hangt dus in hoge mate af van de mate van tuning, en ook van wat er verder aan uitlaat achter hangt...is dus niet (alleen) afhankelijk van fabricaat en materiaal.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
louwtje
Junior Member
Junior Member
Berichten: 71
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 22:17

Re: Welke spruitstuk, spaghetti of recht?

za jan 07, 2017 20:05

Ok duidelijk. Had ergens gehoord dat er iets mis was met de recht aan recht toe spruitstuk van de 33 en dat de spaghetti wel goed functioneert. vind persoonlijk de recht aan recht toe het mooist uitzien maar als het niet goed werkt ga ik het er niet opzetten.

Afbeelding
33 Imola '93
156 1.8 ts '99 R.I.P

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: Welke spruitstuk, spaghetti of recht?

ma jan 09, 2017 16:35

Ok duidelijk. Had ergens gehoord dat er iets mis was met de recht aan recht toe spruitstuk van de 33 en dat de spaghetti wel goed functioneert. vind persoonlijk de recht aan recht toe het mooist uitzien maar als het niet goed werkt ga ik het er niet opzetten.

Afbeelding
wat voor 33?

er zijn verschillende standard spruitstukken geweest (de rechte en de overdwars versie), daarnaast heb je ook nog spaghetti (ook nog verschillende varianten) en dan zijn er naast de modellen ook nog verschillende diameters geleverd (en natuurlijk ook nog het verschil 8V of 16V en het verschil dat de ene op een kat moest aan sluiten en de katloze versie)...

weet niet wat je gehoord hebt en van wie, maar recht-standaard spruitstuk werkt goed (op 16V: spaghetti van CSC heeft meer koppel)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
louwtje
Junior Member
Junior Member
Berichten: 71
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 22:17

Re: Welke spruitstuk, spaghetti of recht?

di jan 10, 2017 11:45

Weet niet meer waar en van wie ik het gehoord had dat was het enige dat me bijgebleven was.

Het is een 1400 Imola niet echt spannend, moet geen wonderen verwachten het blijft een 8 kleppertje. Meer koppel zou ik wel willen hebben, zou leuk zijn als er iets meer uit dat blokkie geperst kan worden.

Dan zal ik het bij een recht aan recht toe laten for the time being.
33 Imola '93
156 1.8 ts '99 R.I.P

Terug naar “Algemene Technische vragen”