Ik ben zelf helemaal niet speciaal fan van 123 ignition danwel marelli, bosch, duccelier of wat dan ook. Met de kennis/techniek/budget wat er 30 a 40 jaar geleden voor was maakten ze prima spul. Het feit dat het nu nog steeds werkt zegt al wat.
Ik vind wel dat het qua precisie niet meer op kan tegen het elektronisch spul. Ik heb zelf een Sun distributor tester en ik heb nog nooit een 30 jaar oude verdeler op die testbank gehad die helemaal tiptop was. Ofwel de curve wijkt aardig af, ofwel de offset is niet helemaal precies 90graden meer etc etc. Natuurlijk maakt een graad meer of minder in je curve geen verschil van 10pk maar het blijft rommelen in de marge naar mijn idee.
Dan zijn er vaak revisiesets met nieuwe veertjes maar uit de praktijk weet ik dat als je die op de Sun kast zet dan het helemaal kant nog wal raakt.
Daarnaast kan je door middel van de elektronica en variable dwell een bobine monteren met veel meer vermogen en dit alles bij elkaar zou gewoon een positieve uitwerking moeten hebben op de het gedrag van de motor.
Ik denk daarmee dat de 123 ignition gewoon een prima ding is, ik heb al zo veel auto's met zo'n ding zien rijden en (behalve nu) nagenoeg geen slechte berichten erover gehoord. Als het niet werkt is wellicht wat extra onderzoek nodig (zo ben ik ook tot mijn huidige setup gekomen) om de daadwerkelijke feiten boven tafel te krijgen waarom het niet precies naar behoren werkt. Misschien is het net pech van een 'verkeerde batch' of een fout in het circuit board maar misschien legt het systeem inderdaad de zwakke plek van een motor opeens bloot
@macaco: Dat is inderdaad een goede en sterke inductieve setup, die heeft ook omtrent de 0,7 ohm bobine en dat lijkt me een perfecte ombouw. Betere output als de 123 ignition maar het enige kleine nadeel is dan weer dat je nog steeds je mechanische vervroegingsmechaniek heb neem ik aan?