Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

Re: 123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105 seri

do jun 11, 2015 23:09

Ik ben zelf helemaal niet speciaal fan van 123 ignition danwel marelli, bosch, duccelier of wat dan ook. Met de kennis/techniek/budget wat er 30 a 40 jaar geleden voor was maakten ze prima spul. Het feit dat het nu nog steeds werkt zegt al wat.
Ik vind wel dat het qua precisie niet meer op kan tegen het elektronisch spul. Ik heb zelf een Sun distributor tester en ik heb nog nooit een 30 jaar oude verdeler op die testbank gehad die helemaal tiptop was. Ofwel de curve wijkt aardig af, ofwel de offset is niet helemaal precies 90graden meer etc etc. Natuurlijk maakt een graad meer of minder in je curve geen verschil van 10pk maar het blijft rommelen in de marge naar mijn idee.
Dan zijn er vaak revisiesets met nieuwe veertjes maar uit de praktijk weet ik dat als je die op de Sun kast zet dan het helemaal kant nog wal raakt.
Daarnaast kan je door middel van de elektronica en variable dwell een bobine monteren met veel meer vermogen en dit alles bij elkaar zou gewoon een positieve uitwerking moeten hebben op de het gedrag van de motor.

Ik denk daarmee dat de 123 ignition gewoon een prima ding is, ik heb al zo veel auto's met zo'n ding zien rijden en (behalve nu) nagenoeg geen slechte berichten erover gehoord. Als het niet werkt is wellicht wat extra onderzoek nodig (zo ben ik ook tot mijn huidige setup gekomen) om de daadwerkelijke feiten boven tafel te krijgen waarom het niet precies naar behoren werkt. Misschien is het net pech van een 'verkeerde batch' of een fout in het circuit board maar misschien legt het systeem inderdaad de zwakke plek van een motor opeens bloot

@macaco: Dat is inderdaad een goede en sterke inductieve setup, die heeft ook omtrent de 0,7 ohm bobine en dat lijkt me een perfecte ombouw. Betere output als de 123 ignition maar het enige kleine nadeel is dan weer dat je nog steeds je mechanische vervroegingsmechaniek heb neem ik aan?
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Gebruikersavatar
Macaco
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: wo feb 18, 2009 22:56
Locatie: Almelo

Re: 123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105 seri

do jun 11, 2015 23:30

Ja, nog de mechanische vervroeging. Ik heb hem helemaal uitelkaar gehad, netjes alles schoongemaakt en iets gesmeerd.

Afbeelding

Geen vacuumvervroeging, heb ik niet nodig :D

Volgens Jim K.:
"It seems that the magic cure-all for advance problems like pinging,instability and more, is the Euro 0 231 178 006 distributor, fitted to most 2liters. It has proven to be so for the last 30+ years! People who don't really know much about AR engine technology (including countless mechanics) have saved the day with these many,many times. The curve can be found in the old Shankle catalogs. The rate of rise is much slower than the 041,044 and 045 types, making it suitable even for anti-pollution applications."

Michiel
GT 1300 Junior '66

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

Re: 123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105 seri

vr jun 12, 2015 11:00

Het originele mechanische vervroegingsmechaniek was voor mij de reden om niet een dergelijke ombouw te doen. Voordeel is wel dat het er nog mooi origineel uitziet.
Schoonmaken, smeren e.d. kan een verbeterde uitwerking hebben, maar ik verwacht zomaar dat als je dat ding op een verdeler testbank zet dat je vervroegingscurve er in realiteit toch best anders uitziet.
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Gebruikersavatar
JBM
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: do jul 19, 2012 19:12
Locatie: Zuid-Limburg

Re: 123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105 serie

zo apr 09, 2017 14:35

Zou hier graag even op willen inhaken als dat mag :mrgreen:
Heb het ook al omschreven in ons project topic, maar misschien beter om de 123ignition info hier bij elkaar te houden zodat andere leden er ook wat aan hebben.

We hebben ons Bertone 2.0 uitgerust met een een 123ignition systeem. de curve staat ingesteld op 1 (speciaal voor de bertone 2 liter blokken).
Ik vind dit een super systeem echter ben ik er zelf niet bij geweest toen de ontsteking is afgesteld en vermoed dat deze in de basis net niet goed staat:

- Blokje heeft wat last van backfires via het inlaattraject (zo nu en dan knallen in de luchtfilter, vooral koud)
- Carbs zijn pas geleden afgesteld door middel van kwik kolommen bij een specialist. (Webers, ga ervanuit dat dit gewoon goed is gedaan)
- Bougies kleuren naar mijn inzien wat te zwart.
- Ruik dat de wagen te rijk loopt
- Wagen heeft veel vermogen maar heb nog nooit in een andere Bertone 2.0 gereden dus geen referentie. Voor mijn gevoel zit er wel nog wat meer in.
- Enige motorische aanpassing is een geflowd inlaatspruitstuk.
- originele luchtfilterbox

Heb laatst heel even gestart zonder luchtfilter box en dan ploft ie nog steeds.
Mijn vermoeden is dus dat de ontsteking in de basis niet helemaal goed staat. (Vermoed wat aan de late kant)

Ik heb zelf een simpele stroboscoop zonder vervroegende functie. Kan ik deze gebruiken om de timing te checken bij deze motoren?
Accu staat in de kofferbak, dus dat wordt nog leuk dan :lol: Wil gewoon even de timing checken of alles klopt in de basis. Als iemand tips heeft hoor ik dat graag :thumbs:

* ook maar even kijken of we wel die blauwe bosch coil hebben. De wagen loopt erg netjes maar wil warm nog wel eens inhouden in de 3 bergop (heeeel afentoe).
* Kom er net achter dat de benzine filter in het brandstofhuisje + de 2e filter (zelf geplaatst, zit er origineel niet denk ik) best wel vettig uitzien.. Dit is wel raar want we hebben een nieuwe tank geplaatst + nieuwe leidingen. Misschien wat vuil van de brandstofpomp/opvoerpomp? Nieuwe filters zijn onderweg.

Enfin.. eerst de timing controleren met strobo!

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5611
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: 123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105 serie

zo apr 09, 2017 16:40

staat de nokkenastiming wel goed? controleer eerst dat eens.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
JBM
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: do jul 19, 2012 19:12
Locatie: Zuid-Limburg

Re: 123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105 serie

zo apr 09, 2017 21:56

Daar heb je een punt natuurlijk! Bedankt. Gaan we dat eerst even doen

Terug naar “Algemene Technische vragen”