rskuik
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: di apr 18, 2017 09:48

Re: Lambda mysterie 147

ma mei 01, 2017 08:10

Dat is een duidelijk antwoord, daar ga ik mee aan de slag. Je zal wellicht al gemerkt hebben dat ik. Iet heel technisch ben maar dit is heel duidelijk.

Als dat het geval is dan kan ik dus proberen om de verbinding te solderen om te kijken of het dan verholpen is?

rskuik
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: di apr 18, 2017 09:48

Re: Lambda mysterie 147

ma mei 01, 2017 09:18

Het gaat om bank 2, sensor 1. Bij het uitlezen van de waardes via de laptop (bosch programma) is te zien dat de sonde wel waardes geeft maar niet de juiste. De sensor zou moeten pendelen en dat doet ie niet. Het omwisselen van de sondes voor of het vervangen voor nieuwe geeft geen verandering. De waardes veranderen niet hierdoor.

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: Lambda mysterie 147

ma mei 01, 2017 13:52

Controleer eerst de stekker op overgangsweerstand. Indien ja, stekker overbruggen met soldeerverbinding
Heb je ook de grote stekker van de ECU al eraf gehad?
Controleer visueel pin (B)2, 34 en 50.
Deze leggen de verwarmingselementen van de sondes aan massa.
Er mag geen oxidatie oid zichtbaar zijn.
Welke waarde geeft de defecte sonde? 0,9 V = te rijk mengsel 0,1 V te arm
Als je de motor goed warm rijd moet een sonde ook zonder verwarming werken hoor.
Ze moet een temp van 350°C hebben. Na een paar keer vollast heeft ie dat wel hoor.
Als je het diagnosetoestel eraan hangt kan je ook eens in de meetwaardes kijken wat
je longterm fueltrim en shortterm fueltrim doen. Is niet zo 123 op een forum uit te leggen
maar iemand die iets van motormanagement kent kan er wel weg mee.
Op youtube wordt het door scannerdanner uitgelegd.

Groeten Gunther

rskuik
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: di apr 18, 2017 09:48

Re: Lambda mysterie 147

ma mei 01, 2017 16:41

Bedankt Gunther!

Ik ga de connectoren opnieuw meten, maar dan op overgangsweerstand. De grote stekkers (2) bovenop de ecu zijn eraf geweest en gereinigd.
De waarde van sonde is 0,45 v. Long en short term fuel trim heb ik geen idee van. Moet ik ff opnieuw voor meten.
Doorgaans rijdt de auto goed, je merkt af en toe dat ie wat inhoudt en wat pit lijkt te missen.

muppie
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: za dec 31, 2016 14:07

Re: Lambda mysterie 147

di mei 02, 2017 02:45

Mischien bij de kat zelf zoeken?ik heb het probleem ook gehad dat de auto pit miste en hoog brandstof verbruik.kijk maar op mijn topic.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1768
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Lambda mysterie 147

di mei 02, 2017 17:57

Gunther bedankt voor die tip van Scannerdanner of short en long term fuel trim. Heel interessant en leerzaam filmpje!

rskuik
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: di apr 18, 2017 09:48

Re: Lambda mysterie 147

di mei 02, 2017 20:13

Iedereen bedankt voor de suggesties en het meedenken tot zover. Ik ga begin volgende week hiermee aan de slag samen met een vriend van me. Ik zal jullie daarna laten weten wat het resultaat is!

rskuik
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: di apr 18, 2017 09:48

Update lambda mysterie 147

di mei 09, 2017 16:23

Na meerdere keren alles doormeten en het opvolgen van jullie tips is er vandaag wat meer duidelijkheid over het probleem.
De ecu blijkt beschadigd te zijn doordat de nokkenas actuator heeft gelekt. Deze olie is in het ecu terecht gekomen en veroorzaakt daardoor de storing.

Nu dus op zoek naar een nieuw ecu om het probleem alsnog te verhelpen.

Terug naar “Algemene Technische vragen”