Shandro
Junior Member
Junior Member
Berichten: 81
Lid geworden op: vr apr 08, 2016 12:33
Locatie: Ermelo

Remmen vast transaxle

di mei 02, 2017 23:45

Bij het vervangen van de remblokken en schijven achter. van mijn 75 TS blijkt dat de zuigers van de remkkauwen vast zitten. Ze willen op geen enkele manier verder de klauw in.

Ben ik nu toe aan een nieuw setje klauwen? Of is reviseren een goeie optie? Of is er nog een trucje dat ik kan proberen.

Gr. Shandro

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: Remmen vast transaxle

di mei 02, 2017 23:50

Ik zou ze zelf reviseren. Revisiesetje is niet duur en het is niet moeilijk te doen.
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Remmen vast transaxle

di mei 02, 2017 23:57

Bij het vervangen van de remblokken en schijven achter. van mijn 75 TS blijkt dat de zuigers van de remkkauwen vast zitten. Ze willen op geen enkele manier verder de klauw in.

Ben ik nu toe aan een nieuw setje klauwen? Of is reviseren een goeie optie? Of is er nog een trucje dat ik kan proberen.

Gr. Shandro

Ik weet niet hoe ver je bent ingevoerd in de achterremmen vaneen transaxle, maar je weet dat deze zuigers met stelschroeven werken? Je kan ze dus niet even terugduwen...
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Shandro
Junior Member
Junior Member
Berichten: 81
Lid geworden op: vr apr 08, 2016 12:33
Locatie: Ermelo

Re: Remmen vast transaxle

wo mei 03, 2017 00:06

Dat er een stelschroef opzit wist ik wel. Maar dat hierdoor de zuigers niet verder terug konden wist ik. Niet.

Ik moet de stelschroef dus helemaal terugdraaien en dan komen allebei de zuigers terug..?

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Remmen vast transaxle

wo mei 03, 2017 00:18

Als t goed is wel. Al hebben achterremmen van een transaxle nog wel eens de neiging vast te zitten. Maar als t voorheen gangbaar was moet dit werken. Zie ook: http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=27441

En mijn eigen ervaring. Er achterremmen...: http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... &start=195
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8039
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Remmen vast transaxle

wo mei 03, 2017 09:38

If all else fails; Alfastrada doet revisieklauwen (ruildeel) , keurige kwaliteit tegen een faire prijs.

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8880
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Remmen vast transaxle

wo mei 03, 2017 11:14

If all else fails; Alfastrada doet revisieklauwen (ruildeel) , keurige kwaliteit tegen een faire prijs.

Grtz,fRank
Zou ik sowieso doen. Zelf tobben met die remklauwen is voor de echte liefhebber.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1754
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Remmen vast transaxle

wo mei 03, 2017 11:43

Die alfastrada klauwen zijn wel aardig, maar ook niet perfect. Lak gaat snel kapot met remolie. Maar goed gangbaar dat wel

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Remmen vast transaxle

wo mei 03, 2017 12:26

Ik moet de stelschroef dus helemaal terugdraaien en dan komen allebei de zuigers terug..?
Om te beginnen heeft iedere zuiger z'n eigen stelschroef.....
Daarnaast is het soms (vaak?) nodig de zuigers wat te helpen. Dus gewoon stelschroef verdraaien in de juiste richting (dat is in sommige gevallen al een zoektocht op zich) en ondertussen de zuiger/ remblok terugduwen door platte schroevendraaier o.i.d. tussen blok en schijf of door met een waterpomptang de lipjes van de remblokken naar de klauw toe te knijpen......
Daarna mag je ze weer terug draaien en/ of pompen. een keer of wat herhalen, zorgt ervoor, dat ze voorlopig weer gangbaar worden/ blijven.
Succes! (remklauwen wisselen achter is ook niet in een vloek en een zucht gebeurd)

Mocht je er niet uitkomen of toch liever gereviseerde klauwen hebben, kun je me altijd een pb doen. ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1754
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Remmen vast transaxle

wo mei 03, 2017 14:42

Aan de buitenkant zit een imbus bout met borg moer, die moer moet een beetje los gedraaid worden, en dan kan met een inbus de buitenste zuiger gesteld worden. Voor de binnenste zuiger gebruik je het kleine uitstekende boutje/schroefje waar een dop 7 ofzo op past. Let op: een klauw heeft linkse draad hier.

Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

Re: Remmen vast transaxle

za mei 06, 2017 09:49

Ik weet niet of de transaxle dagelijks/veel gebruikt gaat worden ? Ik kreeg het advies nieuwe klauwen te bestellen, de kans dat gereviseerde exemplaren weer snel vast gingen zitten zou behoorlijk groot zijn na de winter-stilstand. Zeker bij de transaxle achter wil je dit niet voor iedere APK moeten doen. Je hebt kennelijk reviseren en reviseren.......

Gr Ron

Italman
Member
Member
Berichten: 158
Lid geworden op: do mar 10, 2011 08:54

Re: Remmen vast transaxle

ma mei 08, 2017 09:57

Voor je de klauwen gaat demonteren, controleer even als de flexibel remleiding tussen de carrosserie en de versnellingsbak niet dicht zit.
Heb dit probleem zowel op mijn 75 als GTV6 gehad.
Als je remt heb je kracht genoeg om de olie erdoor te duwen, maar die wil nadien niet terug door het inwendig dichtzwellen van de leiding.

Groeten!

Paul

Shandro
Junior Member
Junior Member
Berichten: 81
Lid geworden op: vr apr 08, 2016 12:33
Locatie: Ermelo

Re: Remmen vast transaxle

vr mei 12, 2017 13:56

Na het terugstellen van de stelschroeven en wat extra druk geven met een schroevendraaier zijn de zuigers helemaal teruggekomen en is alles ook weer gangbaar. gelijk de nieuwe remblokken en schijven gemonteerd. alles werkt weer naar behoren!

Bedankt voor de tips :thumbs:

gr. Shandro

Terug naar “Algemene Technische vragen”