Probleem is een hikkende 75 TS. Met hikken bedoel ik duidelijk het, zeer kortstondig, uitvallen van de ontsteking. Gebeurt random, niet te triggeren. Het betreft overduidelijk de ontsteking, een brandstofprobleem is niet aan de orde. Het zeer abrupt uitvallen en terug inschakelen (duurtijd amper een tiende seconde) is daar het bewijs van.
Wat is er reeds gebeurd en vastgesteld:
- De voedingskabel, bij de accu, naar de ontsteking las quasi los in het stekkertje. Voor de hand liggende oplossing, maar helaas toch niet de oorzaak
- Een zelf geplaatste startonderbreker (door één of andere kwast in het verleden) --> onderbrak die groen - zwarte voedingsdraad net voorbij de stekker van het contactslot dmv een schakelaar die in de zekeringkast zat. 2én van die stekkertjes was licht gesmolten (waarom ??) en gaf slecht contact (stilvallen motor bij friemelen hieraan). Weer een voor de hand liggende oplossing, maar helaas alweer niet opgelost.
Reeds uitgewisseld bij wijze van test met andere (gebruikte) onderdelen:
- bobines (beide)
- module bij de bobine
Tevens werd een nieuwe BDP sensor geplaatst
Uitmeten bedrading ontsteking gaf ook geen rariteiten aan. Doormeten contactslot ook niet. Massapunten zijn ook allemaal schoongemaakt, ook die (en vooral die) bij het klepdeksel. Connector bij de ECU zit goed, geen corrosie. Ook alle stekkers daar in de buurt zitten ok.
Bougiekabels, rotors, verdelerkappen: ok. In zoiets is het ook niet te zoeken. Het betreft een zeer kortstondige, totale uitval. Geen hapering van bv 1 bougiekabel.
Mogelijke verdachten: alsnog contactslot, ECU, relais motronic
Eigenlijk zijn we een beetje ten einde raad met de auto.
Iemand ervaring met een soortgelijke storing bij een TS of Motronic 4.1 in het algemeen ?