Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

75 TS met onstekingsproblemen

di aug 22, 2017 10:52

Probleem is een hikkende 75 TS. Met hikken bedoel ik duidelijk het, zeer kortstondig, uitvallen van de ontsteking. Gebeurt random, niet te triggeren. Het betreft overduidelijk de ontsteking, een brandstofprobleem is niet aan de orde. Het zeer abrupt uitvallen en terug inschakelen (duurtijd amper een tiende seconde) is daar het bewijs van.
Wat is er reeds gebeurd en vastgesteld:

- De voedingskabel, bij de accu, naar de ontsteking las quasi los in het stekkertje. Voor de hand liggende oplossing, maar helaas toch niet de oorzaak
- Een zelf geplaatste startonderbreker (door één of andere kwast in het verleden) --> onderbrak die groen - zwarte voedingsdraad net voorbij de stekker van het contactslot dmv een schakelaar die in de zekeringkast zat. 2én van die stekkertjes was licht gesmolten (waarom ??) en gaf slecht contact (stilvallen motor bij friemelen hieraan). Weer een voor de hand liggende oplossing, maar helaas alweer niet opgelost.

Reeds uitgewisseld bij wijze van test met andere (gebruikte) onderdelen:

- bobines (beide)
- module bij de bobine

Tevens werd een nieuwe BDP sensor geplaatst
Uitmeten bedrading ontsteking gaf ook geen rariteiten aan. Doormeten contactslot ook niet. Massapunten zijn ook allemaal schoongemaakt, ook die (en vooral die) bij het klepdeksel. Connector bij de ECU zit goed, geen corrosie. Ook alle stekkers daar in de buurt zitten ok.
Bougiekabels, rotors, verdelerkappen: ok. In zoiets is het ook niet te zoeken. Het betreft een zeer kortstondige, totale uitval. Geen hapering van bv 1 bougiekabel.
Mogelijke verdachten: alsnog contactslot, ECU, relais motronic
Eigenlijk zijn we een beetje ten einde raad met de auto.
Iemand ervaring met een soortgelijke storing bij een TS of Motronic 4.1 in het algemeen ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

stephen
Guru
Guru

Re: 75 TS met onstekingsproblemen

di aug 22, 2017 11:26

Je zou toch BDP verwachten...
geen axiale speling??

maar zou dan geregeld, en bij juist belasting, of juist niet meer moeten optreden...
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
916 spider 2.0TS
156 GTA 2002

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 22, 2017 12:01

Lijkt me sterk dat axiale speling zich zou manifesteren bij rustig rijden, onder constant toerental van +/- 2500...ZPu eerder optreden bij zware belasting en in de toeren jagen. EN dat doet ie gewoon prima. Meestal valt het voor net na het (op)schakelen of gewoon bij constant rijden. In toeren jagen gaat gewoon goed.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 22, 2017 12:21

Contactslot gewoon even overbruggen (doorverbinden) bij de aansluiting onder de stuurkolom.
Als je dan geen problemen meer hebt..... nadeel is wel, dat je de auto tijdelijk niet met de sleutel van het contact kunt zetten. (je kan de motor dus pas uitzetten, als je die doorverbinding weer los haalt)

Relais van computer en ontsteking al gecheckt op brakke aansluitingen en/ of uitgewisseld met andere relais? (op schutbord aan bijrijderskant)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di aug 22, 2017 12:59

Massastrip achterop het blok ook nagekeken?
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

Dirk-33
Guru
Guru

di aug 22, 2017 13:11

Alle relais van de motor bij het schutbord zijn met wat creatieve kabelschoentjes en kabels door te verbinden. Zo kun je het een en ander uit sluiten. Even in de schema's kijken welke voor de ontsteking en ecu zijn

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 22, 2017 13:17

Relais blijven momenteel de hoofdverdachten. Gewoon over het hoofd gezien. Massastrip achter op het blok ? Zoals in tussen blok en schutbord ? Zit daar ook ene ? Aan distributiekant zit er eentje en die lijkt in orde.
Wat ik hier ook continue lees, is dat een TS zou goed als perfect moet lopen / rijden op 1 bobine. Doet ie dus NIET. UItwisselen van onderdelen (kabels, bobines, rotor, ... ) doen het probleem zich niet verplaatsen van de ene verdeler naar de andere. Blijft altijd slecht lopen op dezelfde verdeler (weet uit het hoofd effe niet meer dewelke, ben niet bij de auto nu)

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di aug 22, 2017 13:49

Zelf ook soortgelijk probleem gehad, kort achter elkaar.
Oorzaken: voedingrelais motronic (kapje even eraf gewipt, relais zag er slecht uit) Voeding relais is degene met blusdiode, rode diagonale streep op bovenkant relais. En kort daarna weer, toen bleek accu slecht, een pool stond los quasi los in de accu.

Massakabel massapunten op kleppendeksel? Massa van blok naar carrosserie? Er zit er idd ook een bij de startmotor. Geen idee waarom een 7TS twee massa's van blok naar carrosserie heeft.

Dynamo kan trouwens ook allerhande electronische ellende veroorzaken. Anders eens met volle accu tijdje zonder dynamo rijden?
(weet niet zeker of je alle bedrading van dynamo straffeloos los kan gooien terwijl deze wel mee draait, maar denk het wel)
Wel even voltmeter op dash zodat je bijtijds huiswaarts gaat voor de accu echt laag raakt. :wink:

Een 75TS kan idd prima rijden op een bobine, maar dat die dan feilloos rijd is niet mijn ervaring. Maar die ervaring word niet door iedereen gedeeld.

Zoals aangegeven is contactslot eenvoudig tijdje te bypassen. Kan je dat uitsluiten. En auto electra materiaal nodig? > http://www.rdae.nl

Gr DJ

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo aug 30, 2017 11:08

4 x relais vervangen, probleem verholpen ! :thumbs:

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice