Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Camber afstelling 75 qv

do okt 13, 2005 18:20

Bedwetter ?

Zeg pas jij eens op je woorden ! :wink:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Camber afstelling 75 qv

do okt 13, 2005 23:03

Vertel eerst maar eens hoe je die Castor meet ...

Daarnaast heb je het over twee verschillende dingen:
-insturen en zwaar/licht sturen...
t.o.v.
-onder-overstuur...

Onderstuur bij een gegeven bochtsnelheid kun je niet verminderen door castorverandering, wel door camber. Lastig is dat die twee beide veranderen als je afstellingen doet aan je voorwielophanging bij een transaxle.

( voor de betweters: kom nu niet met stabi's en veren want dat staat even los van de twee afstellingen waar het over gaat nu ;) )
Voor jouw eerste opmerking zie hier: http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... 6&start=15
Misschien is het iets om daar ook verder te gaan.............alvast een stukje:
Daar moet je wel even hulpgereedschap voor maken. Voor het stellen zelf niet, maar wel voor het meten. Ik ga een poging wagen om het te verwoorden:
Je maakt zeg maar een grote zwaaihaak, waarmee je de hoek instelt. Aan de arm die omhoog steekt zitten twee (verstenbare) 'klauwen' waarmee je het midden van de twee fusees aanwijst. Let op: je moet er 100% van opaan kunnen dat die punten onder en boven exact in lijn liggen met de staande arm!

Nu stel je de hoek in (gewoon meten met een geodriehoek of gradenboog) en zorg ervoor dat de onderste 'klauw' je onderste fusee aanwijst. Nu moet je decasterstang langer/ korter maken, totdat deze mooi in lijn ligt met je bovenste 'klauw'.
Belangrijk: De auto moet wel net zo vlak staan als wanneer deze op z'n wielen staat!
Anders kun je wel links en rechts gelijk stellen, maar weet je niet exact hoeveel graden je fusee helt.

verder: door meer castor krijg je in de bocht toch als het ware meer neg. camber bij je buitenste voorwiel. (en minder bij het binneste voorwiel :wink: ) :roll:

Laat ik het zo zeggen: eerst had ik helemaal niet naar castor gekeken en dacht: dat zal wel lekker hoeken zo, met lekker veel neg. camber. Dat viel mij erg tegen (bij meten bleek castor ongeveer nul te zijn. :shock: ) Toen ik dat op drie graden had gesteld , was er duidelijk minder onderstuur, maar ik had toen ook 185 banden voor ipv. 165 ( :shock: ) eerst. Dus dat zal ook wel meegewerkt hebben. :roll: Later op 5 graden gesteld en.......dat heb ik al verteld. Waarom heb ik dan het gevoel dat ie beter (sneller) door de bocht gaat dan voorheen? :?

Ik ben natuurlijk nooit te oud om te leren.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Maurizio
Guru
Guru
Contacteer: Website

vr okt 14, 2005 09:02

:D Auto op een "waterpasse" vloer zetten en castor meten met een schietlood.

:oops: mijn V6 is aan de voorzijde te veel verlaagd en vond het stuurgedrag niet lekker, bij nameten bleek castor nagenoeg 0

Terleeringenvermaak voor de betwe(et)ters:

Afbeelding

:Edit 051016: tabel nu helemaal erop :)
Laatst gewijzigd door Maurizio op zo okt 16, 2005 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Woody34
Advanced Member
Advanced Member

vr okt 14, 2005 09:36

Castor is volgens mij het best uit te leggen door de vergelijking met een chopper te maken. Zo'n uberbrommer is zeer stabiel zolang het rechtuit gaat ook onder remmen, maar probeer er geen snelle bochten mee te maken. Een racemotor heeft de voorvork veel verticaler staan, is minder stabiel rechtuit en nerveuzer tijdens het remmen, maar stuurt vlotter in.
Klopt toch voor zo'n huis tuin boerelummel uitleg?
Proud owner of:
Alfasud Sprint 1.3S 1983

The fun starts where the straight ends.
Afbeelding

Andretti Molletti

vr okt 14, 2005 10:16

Daarnaast heb je het over twee verschillende dingen:
-insturen en zwaar/licht sturen...
t.o.v.
-onder-overstuur...
Leuk, allemaal reacties ;)
De discussie brandt los en das mooi, want ook ik ben niet te oud om te leren hoor!!
Al heb ik wel last van al die ervaring ;) (soms vastgeroest :lol: )

@Allesandro: Je hebt door je bandenwissel van 165 naar 185 meer veranderd dan alleen castor dus dat is heel lastig vergelijken... Normaliter doe je dit op bv het circuit en kijkt naar rondetijden.. vergis je niet in zowel de breedte maar ook de compound ve band.. daarmee kan een 3 graden castor verandering teniet gedaan worden...
Ik heb zelfs een keer meegemaakt dat een onderstel verandering werd aangewezen als reden van een 3 sec snellere ronde tijd... ik heb een poging gedaan om uit te leggen dat het kwam door nwe slicks ipv totaal versleten slicks, maar dat mocht niet baten... :? zucht

Bandendruk, compound en temperatuur zijn hier m.i. belangrijker dan je castor alleen.. je zou voor de gein weer eens met de oude banden moeten rijden of op de nwe banden en dan castor wat veranderen om het verschil ve zuivere castorverandering te voelen...

@Woody: Ja zo vertel ik het ook vaak :thumbs: of m.b.v. een zwenkwieltje ve winkelwagentje o.i.d.

Gaat er dus om dat er en duidelijk verschil is in beleving, makkelijker insturen door groter castor, en in werkelijk sneller kunnen door camber. De bochtsnelheid wordt nauwelijks beinvloed door de castorstelling, de stabiliteit daarentegen wel.
Meestal stel je een raceauto zo af dat i niet zo gek stabiel is op het rechte stuk, maar dat zodra er aan het stuur gedraaid of geremd wordt er stabilitiet in de auto komt... Met grote castorhoeken lukt dat niet..

@Maurizio: jou spreek ik niet tegen :lol: Schietlood is idd het makkelijkste om castor snel te kunnen meten en werkt voldoende nauwkeurig. Ik kan me nog wel uit die tabel lullen door te pos en neg castor juist te interpreteren ;)

Wat wel telkens ontbreekt is het neutraal stellen van de voorwielen... Je moet bij het uitlijnen met touwtjes constant de voorwielen in het midden houden... dus de sporing li-re zo verstellen dat het stuurwiel in het midden blijft, maar ook dat de sporing links en rechts gemeten gelijk blijft... dit is een rotklus omdat als je aan het verstellen bent met de wielen op de vloer je meteen het stuur ziet draaien... het wiel zet zich af tegen het andere wiel!!! Dus je blijft meten...

Wel een wetenschap op zich hoor, uitlijnen... en er zit toch wel een wereld van verschil in raceauto's en straatauto's... en dan willen wij weer hier tussenin zitten kwa settings .... we zijn niet lastig he ???
:jumping:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr okt 14, 2005 12:09

@Allesandro: Je hebt door je bandenwissel van 165 naar 185 meer veranderd dan alleen castor dus dat is heel lastig vergelijken... Normaliter doe je dit op bv het circuit en kijkt naar rondetijden.. vergis je niet in zowel de breedte maar ook de compound ve band.. daarmee kan een 3 graden castor verandering teniet gedaan worden...
Ik heb zelfs een keer meegemaakt dat een onderstel verandering werd aangewezen als reden van een 3 sec snellere ronde tijd... ik heb een poging gedaan om uit te leggen dat het kwam door nwe slicks ipv totaal versleten slicks, maar dat mocht niet baten... :? zucht

Bandendruk, compound en temperatuur zijn hier m.i. belangrijker dan je castor alleen.. je zou voor de gein weer eens met de oude banden moeten rijden of op de nwe banden en dan castor wat veranderen om het verschil ve zuivere castorverandering te voelen...
Dat gaat niet meer lukken, banden ingeleverd. :(
@Woody: Ja zo vertel ik het ook vaak :thumbs: of m.b.v. een zwenkwieltje ve winkelwagentje o.i.d.

Gaat er dus om dat er en duidelijk verschil is in beleving, makkelijker insturen door groter castor, en in werkelijk sneller kunnen door camber. De bochtsnelheid wordt nauwelijks beinvloed door de castorstelling, de stabiliteit daarentegen wel.
Meestal stel je een raceauto zo af dat i niet zo gek stabiel is op het rechte stuk, maar dat zodra er aan het stuur gedraaid of geremd wordt er stabilitiet in de auto komt... Met grote castorhoeken lukt dat niet..
Maar waarom zet een hardloper zich schrap als ie de hoek omgaat en ga je hangen met de fiets/ brommer/ motor in de bocht? Hiermee creëer je toch meer camber, zodat je de centrifugaalkracht beter kan opnemen. Met een auto kun je niet hangen (jawel, de verkeerde kant op) dus zorg je dan toch ook dat je wielen dan lekker schuin staan (door meer castor) toch? Of denk ik nu te simpel/ ben ik te eigenwijs? :?
@Maurizio: jou spreek ik niet tegen :lol: Schietlood is idd het makkelijkste om castor snel te kunnen meten en werkt voldoende nauwkeurig. Ik kan me nog wel uit die tabel lullen door te pos en neg castor juist te interpreteren ;)

Wat wel telkens ontbreekt is het neutraal stellen van de voorwielen... Je moet bij het uitlijnen met touwtjes constant de voorwielen in het midden houden... dus de sporing li-re zo verstellen dat het stuurwiel in het midden blijft, maar ook dat de sporing links en rechts gemeten gelijk blijft... dit is een rotklus omdat als je aan het verstellen bent met de wielen op de vloer je meteen het stuur ziet draaien... het wiel zet zich af tegen het andere wiel!!! Dus je blijft meten...
Zet je stuur vast! :!: Door een vrijwilliger aan te wijzen die het stuur tegenhoud en af en toe heen en weer beweegt, zodat het uiteindelijk zonder spanning recht in het midden staat, snapt u? :idea:

Wel een wetenschap op zich hoor, uitlijnen... en er zit toch wel een wereld van verschil in raceauto's en straatauto's... en dan willen wij weer hier tussenin zitten kwa settings .... we zijn niet lastig he ???
Lastig hè, die doehetzelvers. :wink: Mar wel leuk! :D En leerzaam. :thumbs:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr okt 14, 2005 12:11

(zie ook tabel van Maurizzio: minder onderstuur => meer pos. camber.)
:wink:
Laatst gewijzigd door Alessandro op vr okt 14, 2005 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Maurizio
Guru
Guru
Contacteer: Website

vr okt 14, 2005 12:24

Zet je stuur vast! Exclamation Door een vrijwilliger aan te wijzen die het stuur tegenhoud en af en toe heen en weer beweegt, zodat het uiteindelijk zonder spanning recht in het midden staat, snapt u? Idea
Hee een leuke... pak meteen iemand van ongeveer hetzelfde gewicht heb je meteen de afstelling perfect als je zelf in de auto zit!

jou spreek ik niet tegen
zoveel groter ben ik toch niet :mrgreen:
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Robertv6
Member
Member

vr okt 14, 2005 23:10

Jemel wat een werk.

Gewoon de auto op de brug nw banden eronder, uitlijnen, en alles verstellen
met proffie meet apperatuur met meetkoppen draaiplaaten touwtjes veertjes
digitale uitlezing boek er bij en................................................klaar.
auto stuurt als het spreekwoordelijke mes door de boter

heb nu iets meer dan 2 graden camber, 30 sec. sporing, iets voor loop
volgens de meting moet het nu goed zijn, en ik vind de auto weer als nw rijden.

De auto is uitgerust met 215/40/17 voor 215/45/17 achter op 8j velgen
rs stabi, rs castorstangen koni geel.
de meting met de oude en de nw banden was al een wereld van verschil

op deze manier hebben we voor de laatste race de bmw ook afgesteld en natuurlijk
ook uitgewogen en dat scheelde een ruime seconde per ronde.............. :?: :thumbs:

blijft mooi werk een auto afstellen
Alfa Romeo 156 2.4 td
Alfa Romeo Spider '79

gehad 3x sud, 1x Giulia, 2x Alfetta, 1x Giulietta,3x75 V6, turbo,TS, Alfa Romeo Giulia 1.6 Super, 2x Alfa Romeo 156 1.8 TS
BMW 325i Ziengs cup

Robertv6
Member
Member

vr okt 14, 2005 23:18

Denk wel dat kwa raceauto afstelling Dre en ik door ervaring in de race wereld
wel op de goede golflengte zitten
en dat is wel leuk om te lezen,
met een goed afgesteld win je of verlies je een race, t is allen jammer dat er meer mensen zijn die de wagen goed kunnen afstellen maar dan heb je toch weer een race.............
Alfa Romeo 156 2.4 td
Alfa Romeo Spider '79

gehad 3x sud, 1x Giulia, 2x Alfetta, 1x Giulietta,3x75 V6, turbo,TS, Alfa Romeo Giulia 1.6 Super, 2x Alfa Romeo 156 1.8 TS
BMW 325i Ziengs cup

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za okt 15, 2005 17:27

@ Robertv6: Hoeveel caster heb je nu? 8-[

(camber en sporing: :thumbs: )

Robertv6
Member
Member

za okt 15, 2005 20:42

@Alessandro

T is iets van +/_ 2.3 a 2.4 gr. camber, met die stomme vul ringen is het niet zo mooi stellen als met een de wat moderne auto's.

Op de race GTV v6 hebben we ruim 4.50 camber een paar graden voorloop
en dat stuurt voor op de baan als een scheermes en op de bmw 4.75 rechts
en 5 links.

Maar alles is ook een beetje afhankelijk van de sterkte van de stabi
met een zware stab bv rs stabi kan je het met minder camber doen
al denk ik dat 2 gr. wel het minnimum is.
Alfa Romeo 156 2.4 td
Alfa Romeo Spider '79

BMW 325i Ziengs cup

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za okt 15, 2005 22:15

Leuke info :blue_cool: maar ik vroeg naar het CASTER :shock: niet naar het camber! :wink: (of is dat bedrijfsgeheim :blue_lol: :wink: )

Terug naar “Algemene Technische vragen”