Zeg pas jij eens op je woorden !

Voor jouw eerste opmerking zie hier: http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... 6&start=15Vertel eerst maar eens hoe je die Castor meet ...
Daarnaast heb je het over twee verschillende dingen:
-insturen en zwaar/licht sturen...
t.o.v.
-onder-overstuur...
Onderstuur bij een gegeven bochtsnelheid kun je niet verminderen door castorverandering, wel door camber. Lastig is dat die twee beide veranderen als je afstellingen doet aan je voorwielophanging bij een transaxle.
( voor de betweters: kom nu niet met stabi's en veren want dat staat even los van de twee afstellingen waar het over gaat nu)
Leuk, allemaal reactiesDaarnaast heb je het over twee verschillende dingen:
-insturen en zwaar/licht sturen...
t.o.v.
-onder-overstuur...
Dat gaat niet meer lukken, banden ingeleverd.@Allesandro: Je hebt door je bandenwissel van 165 naar 185 meer veranderd dan alleen castor dus dat is heel lastig vergelijken... Normaliter doe je dit op bv het circuit en kijkt naar rondetijden.. vergis je niet in zowel de breedte maar ook de compound ve band.. daarmee kan een 3 graden castor verandering teniet gedaan worden...
Ik heb zelfs een keer meegemaakt dat een onderstel verandering werd aangewezen als reden van een 3 sec snellere ronde tijd... ik heb een poging gedaan om uit te leggen dat het kwam door nwe slicks ipv totaal versleten slicks, maar dat mocht niet baten...zucht
Bandendruk, compound en temperatuur zijn hier m.i. belangrijker dan je castor alleen.. je zou voor de gein weer eens met de oude banden moeten rijden of op de nwe banden en dan castor wat veranderen om het verschil ve zuivere castorverandering te voelen...
Maar waarom zet een hardloper zich schrap als ie de hoek omgaat en ga je hangen met de fiets/ brommer/ motor in de bocht? Hiermee creëer je toch meer camber, zodat je de centrifugaalkracht beter kan opnemen. Met een auto kun je niet hangen (jawel, de verkeerde kant op) dus zorg je dan toch ook dat je wielen dan lekker schuin staan (door meer castor) toch? Of denk ik nu te simpel/ ben ik te eigenwijs?@Woody: Ja zo vertel ik het ook vaakof m.b.v. een zwenkwieltje ve winkelwagentje o.i.d.
Gaat er dus om dat er en duidelijk verschil is in beleving, makkelijker insturen door groter castor, en in werkelijk sneller kunnen door camber. De bochtsnelheid wordt nauwelijks beinvloed door de castorstelling, de stabiliteit daarentegen wel.
Meestal stel je een raceauto zo af dat i niet zo gek stabiel is op het rechte stuk, maar dat zodra er aan het stuur gedraaid of geremd wordt er stabilitiet in de auto komt... Met grote castorhoeken lukt dat niet..
Zet je stuur vast!@Maurizio: jou spreek ik niet tegenSchietlood is idd het makkelijkste om castor snel te kunnen meten en werkt voldoende nauwkeurig. Ik kan me nog wel uit die tabel lullen door te pos en neg castor juist te interpreteren
Wat wel telkens ontbreekt is het neutraal stellen van de voorwielen... Je moet bij het uitlijnen met touwtjes constant de voorwielen in het midden houden... dus de sporing li-re zo verstellen dat het stuurwiel in het midden blijft, maar ook dat de sporing links en rechts gemeten gelijk blijft... dit is een rotklus omdat als je aan het verstellen bent met de wielen op de vloer je meteen het stuur ziet draaien... het wiel zet zich af tegen het andere wiel!!! Dus je blijft meten...
Lastig hè, die doehetzelvers.Wel een wetenschap op zich hoor, uitlijnen... en er zit toch wel een wereld van verschil in raceauto's en straatauto's... en dan willen wij weer hier tussenin zitten kwa settings .... we zijn niet lastig he ???
Hee een leuke... pak meteen iemand van ongeveer hetzelfde gewicht heb je meteen de afstelling perfect als je zelf in de auto zit!Zet je stuur vast! Exclamation Door een vrijwilliger aan te wijzen die het stuur tegenhoud en af en toe heen en weer beweegt, zodat het uiteindelijk zonder spanning recht in het midden staat, snapt u? Idea
zoveel groter ben ik toch nietjou spreek ik niet tegen