Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2683
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Schelle tik in de motor

vr okt 07, 2005 16:06

Een plaatsgenoot uit het forum komt vanavond eens een kijkje en een luistertje doen. 2 weten meer dan 1. Zeker in mijn geval... Alvast dank aan ALFA33.
Later meer....
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2683
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Schelle tik in de motor

za okt 08, 2005 18:53

Vanochtend een heus Alfa-onderonsje bij mij voor de deur in Amsterdam. Maarten Bijsma en “Alfa33” waren zo vriendelijk naar de Pijp te komen om daar hun oren te luister te leggen bij mijn ratelende 33. Het een en ander werd gevolg door ampel beraad en veel Alfa praat met de nodige koffie. Prima begin van de zaterdag! Wellicht binnenkort vervolg in de vorm van een borrel/treffen/etc. van meer Amsterdamse Alfisten?

Wat betreft mijn 33. Het werd duidelijk dat de tik bij koude start nauwelijks aanwezig is. Als de motor warmer wordt, wordt de ratel ook steeds luider. Voorts is vastgesteld dat het geluid centraal uit het blok komt. Wellicht de lagers van de drijfas...? Wat mij betreft is het ook nog steeds enigszins onduidelijk hoeveel olie er nou in het blok zit. Wel is het serieuze vermoeden dat er idd veel sludge in zit. Dit gelazer met de olie zal ook de oorzaak van de tik zijn. Olie druklampje blijft de kop op steken...

Dit ben ik op de korte termijn van plan:
  1. Eens goed bekijken hoe hoog het oliepeil nu werkelijk is met een warme motor. (De pijlstok met sensor is een onhandig ding...)
  2. Plekje regelen waar de auto wat langer kan staan in “klustoestand”. (Checked!)
  3. Carterpan er af en eventuele sludge verwijderen. Ook van de oliepomp.
  4. Lagers nakijken. (Kan zijn dat ik hier binnenkort over begin op het forum :wink: )
  5. Als de lagers brak zijn: de kroeg in en hard klemmen. (wellicht een nieuw blokje...)
  6. Als de lagers nog mee kunnen: pan er weer op.
  7. Doorspoelen met reinigingsolie, volgens het gangbare procédé. Verse olie er in.
  8. Hopen dat in de laatste stap der ratel verdwenen is.......
We gaan het beleven. Ik ben bedreven met scheepsdiesels (lekker lomp en kan niets aan kappot). Over naar lichtmetaal, een hoger plan...

Maarten en Friso, dank voor jullie belangeloze komst en kennisdeling! Wellicht tot een volgend Alfa Amsterdam treffen! Bij de weg, Friso, was het wat, de GTV?
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: Schelle tik in de motor

za okt 08, 2005 18:58

[*]Als de lagers brak zijn: de kroeg in en hard klemmen. (wellicht een nieuw blokje...)
Sander, als de krukastappen gaar zijn, dan mag je hem eens een paar keer goed natzetten. Paar lagertjes is het probleem niet..

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

RE: Schelle tik in de motor

ma okt 10, 2005 12:50

Sander,

GTV kijken ging helaas niet door :evil: Wordt verzet naar een andere datum.

Was zeker een goed begin van de zaterdag. :idea: Een treffen en borrel moeten we zeker een keer doen!

Ben benieuwd hoe het vordert met je boxer.

groetjes Friso
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2683
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Schelle tik in de motor

ma okt 17, 2005 21:42

Nou, afgelopen Zaterdag maar eens aan de slag gegaan. Op weg naar de klusplek was de ratel overigens nauwelijks te horen... Reinegingsvloeistof in het blok een tijd laten draaien. Blok afgetapt: kwam net iets meer dan een liter uit. Carter er af: geen sludge of andere rotzooi.

Filter vervangen en ruim 4 liter verse olie aan het blok gevoerd. Moppie is net met het beestje op stap geweest en het lijkt allemaal weer mooi te werken. Ik denk dat het eigenlijk allemaal aan de zeer irritante pijlstok ligt. De versie met sensor die ik heb is ernstig slecht af te lezen. Omdat het ding rond is en niet plat, trekt hij als je hem er uit haalt olie mee omhoog in de buis waar hij in zit en geeft daardoor een heel hoog niveau aan terwijl er eigenlijk nauwelijks olie in het blok zit. Ga mar eens op zoek naar een andere. Ik heb dus relatief lang met te weinig olie in het blok gereden...

Terwijl de carterpan er af lag, heb ik even goed lopen duwen en trekken aan de krukas. Voelt redelijk. Wel zit er voor-/achterwaardse speling in de drijfstangen. Kunnen een heel klein beetje heen en weer schuiven over de krukas. Hoort dit....?
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Schelle tik in de motor

ma okt 17, 2005 21:53

Lijkt mij redelijk normaal, mits niet te gek natuurlijk. :wink: axiale speling o.k., maar geen radiale! :o dan heb je volgens mij veel geluk gehad! Oliepeilen gaat op zich prima, maar dan wel als de olie echt koud is, anders is het inderdaad wat lastiger te zien, maar oefening baart kunst! :roll:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2683
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Schelle tik in de motor

ma okt 17, 2005 22:03

Blijf er gewoon vrolijk in rijden dan maar. :wink: Helaas wel weer het een en ander gezien terwijl ik hem omhoog had staan. Ben hier zeer binnenkort te vinden met een topicje over de voorwiel ophanging.......

Stond overigens naast de Range Rover van een vriend te klussen. Prima krikje in die wagen. Kon binnen een handomdraai ongeveer onder m'n 33 door lopen. :lol:
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

RE: Schelle tik in de motor

ma okt 17, 2005 22:13

Maar ik vraag me af wat voor sensor je op je peilstok heb zitten. Tenzij er alfacontrol op zit, zit er bij mijn weten geen sensor op een peilstok van een 33.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2683
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: RE: Schelle tik in de motor

ma okt 17, 2005 22:21

Maar ik vraag me af wat voor sensor je op je peilstok heb zitten. Tenzij er alfacontrol op zit, zit er bij mijn weten geen sensor op een peilstok van een 33.
En toch zit die er. Pijlstok zelf ziet er uit als een "draadveer" (zo'n hele lange veer waar de elektricien elektriciteitsdraden door pvc buizen trekt) Het carter-uiteinde is een hol, koperen buisje met duidelijk iets van contacten er in. Op de bovenkant zitten twee draden aangesloten. Geen idee of het niveau of temperatuur is... Ik denk eerder het laatste, want als het het eerste is heb je er (gezien mijn verhaal) geen reet aan...

Wellicht ‘alfacontrol’ in mijn 33-je? Hoe kom je daar achter?
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

RE: Schelle tik in de motor

ma okt 17, 2005 23:19

Dan heb je een soort boordcomputer boven je asbakje zitten in plaats van een leeg vakje.

Zou je misschien eens een foto van die pijlstok willen maken? Want volgens mij horen er normaal geen stekkertjes aan te zitten. Of heb je een oliedruk of temperatuurmeter iod ingebouwd?
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Ricambi Originali

RE: Schelle tik in de motor

ma okt 17, 2005 23:20

Had dezelfde oliepijlstok in mn 33 1.7IE maar nooit problemen mee gehad, maar idd met koude motor pijlen anders heeft het geen nut. Tis net wat allesandro zegt: oefening baart kunst :wink: (met een stekkertje eraan)

Groet, Ro

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2683
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Schelle tik in de motor

di okt 18, 2005 09:17

Boven mijn asbak kan ik prima m'n zonnebril kwijt.... Geen spannende computertjes.

Voor zover ik weet is er nooit iets veranderd aan de wagen dus ik heb niet het vermoeden dat er later iets ingebouwd is. Als de draden losgekoppeld zijn gebeurt er niets op m’n dasbord. Ik zal ze eens kortsluiten en kijken of er dan welwat gebeurt. Dat foto-tje zal ik ook maken deze week.

Wat betreft ‘oefening baart kunst’: in het vervolg laat ik hem bij twijfel gewoon leeglopen en donder er 4 nieuwe litertjes in.
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

RE: Schelle tik in de motor

di okt 18, 2005 13:24

En de tik is nu echt helemaal weg?

Zo te zien was jouw blokje vrij droog. Het verbruik van olie zal best nog meevallen. Die van mij verbruikt nix nakkes nada, aan olie dan :lol:

Mooi dat het weer goed loopt en gelukkig geen ander blokje. :wink:
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Terug naar “Algemene Technische vragen”